Articles (OAJ)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 8 out of 8 results
  • Item
    Descriptive and inferential statistical analysis of expectations and needs of engineering students and graduates: a case study at the University of West Bohemia
    (De Gruyter, 2022) Wroblewski, Bartlomiej; Petrenko, Olesya
    Dobrá znalost angličtiny pro specifické účely (ESP) mezi českými inženýry se zdá mít zásadní význam, protože obor strojírenství se rychle rozvíjí a český trh práce se stává stále více mezinárodním (Eurostat 2022). Autoři článku, kteří dohlížejí na kurzy ESP nabízené studentům Fakulty strojní (FST) na Západočeské univerzitě (ZČU) v Plzni (Česká republika), se snaží reagovat na měnící se potřeby strojírenského oboru tím, že provádějí analýzy potřeb mezi studenty, absolventy univerzity a potenciálními zaměstnavateli a aktualizují obsahy kurzů ESP pro studenty strojírenství. Tento článek představuje srovnávací analýzu na základě dotazníku, který byl v roce 2021 distribuován mezi studenty a absolventy strojírenství. Prostřednictvím analýzy odpovědí, které se týkaly potřeb absolventů a očekáváními studentů ohledně používání ESP na pracovišti, zjistili autoři několik nesrovnalostí mezi odpověďmi, které obdrželi od studentů, a odpověďmi, které jim které obdrželi od absolventů. Na základě analýzy byla formulována hypotéza, že současní studenti mají někdy mylné představy o svém budoucím pracovním životě. K potvrzení této hypotézy budou v další fázi výzkumu dotazováni vybraní studenti a absolventi za účelem zajištění dodatečných informací. Autoři chtějí rovněž prověřit tuto hypotézu tím, že budoucí zaměstnavatelé v oblasti strojírenství odpoví na stejné výzkumné otázky.
  • Item
    Móviles y pantallas en edades tempranas:convivencia digital, derechos de la infancia yresponsabilidad adulta
    (Realia, 2021) Caldeiro Pedreira, Mari Carmen; Castro Zubizarreta, Ana; Havránková, Tereza
    En la sociedad hipermedia donde predomina el uso indiscriminado de múltiples pantallasdesde edades cada vez más tempranas, es necesaria no solo la convivencia digital, sino además elrespeto a los derechos de la infancia. Aspectos a los que debe unirse la responsabilidad por partede los medios y también de las familias que educan a los menores. En este contexto surge estainvestigación donde se revisa la literatura existente y se identifican dos planteamientos diferentesen torno a los dispositivos móviles e infancia; el referido a usos y posibilidades educativas y deenriquecimiento personal para los pequeños y, el que apunta usos abusivos y problemas derivadosde su utilización. Este estudio de corte teórico muestra una revisión y reflexión basada en las ideasde un importante conjunto de autores que, en la era digital cuando la sociedad en general y deforma concreta la infancia utilizan la tecnología, apuestan por el empoderamiento del niño paraconvertirle en un receptor crítico. Por tanto, teniendo en cuenta que la infancia convive con losmedios y que existen diferentes niveles de actividad de los niños frente a estos, se plantea unapropuesta de niveles centrada en la actividad, la creación y la crítica social. Una propuesta que esposible alcanzar teniendo en cuenta la educación en, con y para los medios. Así mismo, en el marcode la CDN se propone que familias y escuelas potencien un uso adecuado de medios y pantallas porparte de la infancia
  • Item
    Vybrané aspekty studia v kurzech anglického jazyka na U3V ZČU v Plzni
    (Centrum jazykového vzdělávání MU, 2021) Holubová, Radmila; Ramadanová, Jitka
    Tento příspěvek je tematicky zaměřen na studium posluchačů Univerzity třetího věku (U3V) na Západočeské univerzitě v Plzni. Přestože otázka celoživotního vzdělávánı́ seniorů vyvstává v posledních desetiletích v našı́ republice se stále větší naléhavostı́, mimo jiné i vzhledem k demografickým trendům, v odborné literatuře není této problematice u nás věnována dostatečná pozornost. Autorky příspěvku nejprve informujı́ o studiu na U3V v Plzni obecně a následně se blíže zaměřujı́ na kurzy anglického jazyka, které jsou seniorům v rámci studia nabízeny. V další části jsou popsány a rozebrány cíle a výsledky dotazníkového šetřenı́, kterého se zúčastnili všichni stávající účastníci těchto kurzů v akademickém roce 2020/2021. Autorky se věnujı́ také aktuální problematice online výuky seniorů , stejně jako i motivaci seniorů ke studiu. V diskusi jsou pak porovnány výsledky dotazníkového šetřenı́ s poznatky uváděnými v odborné literatuře.
  • Item
    Lessons learned from remote education
    (Technical University of Liberec, 2021) Šimková, Květoslava; Ramadanová, Jitka
    Tento článek je věnován vybraným aspektům vzdělávání na dálku (online), které by se daly uplatnit i ve výuce prezenční za účelem zkvalitnění a zefektivnění výukového a učebního procesu. Autorky zde seznamují s výsledky dotazníkového šetření, jehož se zúčastnili jak vyučující anglického jazyka Ústavu jazykové přípravy Západočeské univerzity v Plzni, tak také studenti ekonomické fakulty téže univerzity. Dotazníkové šetření proběhlo v letním semestru akademického roku 2020/2021 a účastníci v něm vyjadřovali své názory týkající se vzdělávání na dálku v průběhu posledních dvou semestrů. Autorky posléze shrnuly výsledky dotazníků a na základě jejich analýzy předkládají nabyté poznatky a zkušenosti, které by chtěly využít v kurzech obchodní angličtiny i v budoucnosti.
  • Item
    The Knowledge and the Use of Educational Applications from University Students in Spain and the Czech Republic
    (Univ. Valencia, Servicio publicacions, Arts grafiques, 2020) Casas Moreno, Patricia; Caldeiro-Pedreir, Mari-Carmen; Havránková, Tereza
  • Item
    Teaching strategies and techniques in mixed-ability classes.
    (Masarykova univerzita, 2019) Wroblewski, Bartlomiej; Majerová, Marie
    V příspěvku autoři hodnotí svoji každodenní zkušenost s výukou heterogenních studijních skupin na vysoké škole. V první části autoři popisují typické složení studijní skupiny kurzů „Angličtiny pro zdravotníky“ a charakterizují studenty z hlediska vstupní jazykové competence a věkového složení. Pozornost je věnována problematice jazykových vloh a motivace. V druhé části jsou prezentovány praktické výukové komponenty používané s cílem maximalizovat aktivní zapojení a jazykový růst každého jednotlivého studenta. Praktická zkušenost je reflektována ve vztahu k aktuálním výukovým metodám. Diskutované strategie zahrnují adaptace a diferenciace výukových materiálů a úkolů, vybrané formy kooperativního učení, individualizace výuky a změny v prostorovém uspořádání tříd. Závěrem autoři doporučují kombinovat úspěšné výukové komponenty s ohledem na konkrétní heterogenní skupiny.
  • Item
    Inovace předmětu Angličtina pro cestovní ruch na Fakultě ekonomické Západočeské univerzity v Plzni
    (Centrum jazykového vzdělávání MU, 2019) Hromádková, Petra; Ramadanová, Jitka
    Příspěvek je věnován inovačnímu projektu VS-18-007 vnitřní soutěže ZČU, který byl realizován vyučujícími Ústavu jazykové přípravy v roce 2018. Autorky příspěvku si kladou za cíl seznámit nejen podobně specializované kolegy působící v oblasti jazykového vzdělávání, ale i širší odbornou veřejnost s obsahem a postupy tohoto projektu a především sdílet zkušenosti z následné aplikace výstupů projektu ve výuce. Cílem projektu byla inovace předmětu Angličtina pro cestovní ruch s využitím modernějších výukových materiálů a také i didakticky vhodnějších výukových a hodnotících metod, které by měly přispět k všestrannému jazykovému rozvoji studentů. Úvodní část příspěvku je věnována nové sadě učebních materiálů, obsahu a cílům inovovaného předmětu. Následně jsou zde uvedeny nově zvolené výukové a hodnotící metody i s jejich praktickými příklady. Závěrem je v příspěvku popsáno také dotazníkové šetření, které bylo provedeno u studentů inovovaného předmětu po prvním semestru výuky a které bylo zaměřeno na hodnocení aplikace nových učebních materiálů a výukových a hodnotících metod ve výuce.
  • Item
    Zkušenosti z inovace předmětů hospodářské angličtiny na FEK ZČU v Plzni
    (Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách,, 2018) Ramadanová, Jitka; Śvarcová, Kateřina; Kadlčíková, Ilona