Číslo 2 (2023)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 9 out of 9 results
  • Item
    Víceúčelový Edu domeček
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Kantnerová, Vanessa
    Tento výrobek slouží ke vzdělávání dětí. Oproti prodejním Montessori domečkům je tento Edu domeček větší. Jeho velikost závisí na věku a velikosti dítěte. Dovnitř domečku patří sedací vak a lampička na skřipci. Stěny baráčku obsahují různé výukové prvky. Cílem je propojit učení s hrou a možnost odpočinku uvnitř domečku. Uvnitř domečku si může v pozdějším věku dítě číst. Také se uvnitř může dítě schovávat a cítit se v bezpečí. Výh
  • Item
    Sebehodnocení a vzájemné hodnocení studujících učitelství pro základní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Aichinger, Daniel
    Tento článek se zabývá standardizací postupů pro sebehodnocení a vzájemné hodnocení výsledků řešení semestrálních projektů studujícími v projektovém praktiku a v prakticky zaměřených seminářích pro budoucí vyučující technických a přírodovědných předmětů vyučovaných na katedře matematiky, fyziky a technické výchovy Západočeské univerzity v Plzni. Navržené evaluační metody rozvíjejí kromě sebehodnocení také dovednosti formulace a přijímání hodnocení ve skupině a strategie pro kontinuální sebezlepšování na základě hlubšího uvědomění si vlastního jednání při řešení technických výzev. Tyto dovednosti studentů učitelství osvojené již během jejich studia na FPE ZČU se dle našeho předpokladu následně přímo promítnou do pedagogické praxe při hodnocení výsledků vzdělávání žáků na základních a středních školách i při sebereflexi vlastní pedagogické činnosti.
  • Item
    BOV – kazuistika vyučovací jednotky
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Homutová, Eliška
    Následující text se bude zabývat vyučovací hodinou v 6. a 8. ročníku ZŠ. Tématem výuky je biodiverzita hmyzu. Hodina je vedena kmenovým učitelem a odehrává se na školní zahradě. V rámci hodnocení se zaměřím na využití prvků BOV – kladení otázek, vytyčení hypotézy, design výzkumu apod.
  • Item
    Projektové praktikum v přípravě vyučujících prvního a druhého stupně základní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Aichinger, Daniel
    Článek se zaměřuje na využití metody projektové výuky při přípravě budoucích učitelů na katedře matematiky, fyziky a technické výchovy fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Studenti se při zpracovávání skupinového absolventského portfolia touto metodou učí, jak navrhovat vlastní pracovní listy pro řízenou samostatnou činnost svých žáků. V podstatě se tak nejprve sami učí pracovat stejným způsobem, jakým budou své žáky vyučovat a zažívají podobné situace jako jejich budoucí žáci. Cílem je vést studující k větší samostatnosti a přijetí zodpovědnosti za své vzdělávání, aby i oni mohli k tomuto vést svoje žáky.
  • Item
    Inovace ve výuce pěstitelství na prvním stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Fadrhonc, Jan
    Článek popisuje možné inovace tematické oblasti Pěstitelské práce na prvním stupni základních škol. Představuje možnosti zařazení Pěstitelských prací do kontextu enviromentálních změn v České republice i celosvětově, a to včetně propojení s Enviromentální výchovou. Dále poukazuje na nutnost představení moderních technologií ve výuce pěstitelství tak, aby žáci byli motivováni a měli širší přehled v této oblasti. Mimo teoretickou úroveň poukazuje na možnost využití reálných experimentů s hydrogelem v rámci Pěstitelských prací.
  • Item
    Experimentální využití minecraft education pro výuku číslicové techniky
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Breit, Petr; Bezděka, Jan
    Článek se věnuje použití programu Minecraft Education jako doplňku při výuce číslicové techniky. Východiskem je předpoklad, že použití počítačové hry, která je obecně rozšířená, bude působit jako motivátor k dosažení lepších výsledků. Po stručném seznámení s problematikou následuje popis tří výukových bloků a v nich realizovaných příkladů. V průběhu experimentu jsme potvrdili předpoklad, že výuka je pro žáky zábavnější. Jsou více motivováni a výsledky potvrdily, že takto realizovaná výuka je efektivnější.
  • Item
    Inteligentní elektroisntalace
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Ungr, Tomáš; Moc, Pavel
    Tento článek se programováním inteligentní elektroinstalace. V první kapitole si popíšeme samotnou vybranou technologii. Jaké pomůcky jsme pro výzkum potřebovali a v jakém prostředí jsme programovali. Druhá kapitola se zabývá úkoly, které byly sestaveny pro potřeby našeho výzkumu. Úkoly jsou postavené tak, že se začíná od nejjednodušších, kde žák naučí zařízení pouze ovládat světlo. Až po složité, které se zabývají například regulací stínění. Cílem tohoto článku je na základě dat z výzkumů zhodnotit, zda žáci na základních školách dokážou pracovat s touto technologií.
  • Item
    Implementace enviromentální výchovy do výuky technických předmětů na prvním stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Příkazská, Irena; Fadrhonc, Jan
    Článek se věnuje implementaci enviromentální výchovy do výuky v oblasti Člověk a svět práce na prvním stupni základních škol. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání pouze stanovuje popis průřezových témat, zdůrazňuje nutnost jejich zařazení do výuky, které je povinné v etapě celého základního vzdělávání a naznačuje jejich možnou realizaci v jednotlivých vzdělávacích oblastech. Samotná realizace průřezových témat ve vzdělávaní je v kompetenci jednotlivých škol. Tato realizace pak musí být popsána v jednotlivých školních vzdělávacích programech. V našem článku se pokusíme nabídnout efektivní východiska, jak zařadit a propojit průřezové téma Enviromentální výchovy do oblasti Člověk a svět práce.
  • Item
    Schopnost dětí v mateřské škole orientovat se v prostoru
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Šindelářová, Anna; Pěchoučková, Šárka
    V mateřské škole proběhla sonda, které se zúčastnily děti ve věku 5 - 6 let. Jejím cílem bylo zjistit míru úspěšnosti dětí při plnění aktivit na prostorovou orientaci. Bylo vytvořeno 10 úkolů, které byly zaměřeny na orientaci na vlastním těle a na těle druhého, na schopnost rozlišovat pojmy první, poslední, uprostřed, hned před, hned za, mezi, na rozlišování směrů vpravo, vlevo, na používání předložek a na rozvoj prostorové paměti do budoucnosti. V průběhu sondy byla využívána zejména metoda pozorování. Děti jednotlivé úkoly řešily na základě manipulace.