Roč. 2, č. 1 (2012)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Dva studentské didaktické projekty s využitím metody orální historie pro výuku(viaCentrum, 2012) Prunerová, DanaZákladním cílem orální historie je záznam a analýza ústních svědectví. Učitelé dějepisu však často přemýšlejí o použití metody orální historie hlavně jako o procesu, jak vést žáky k rozhovorům s lidmi (obvykle rodiči, prarodiči, sousedy a místními osobnostmi) o konkrétní události nebo životní zkušenosti. Tím je orální historie vnímána jako užitečné, ale v podstatě jen možné doplnění studia v kurikulu dějepisu s omezením převážně na sociální nebo dokonce místní historii. Metoda orální historie je v naší didaktice dějepisu velmi mladá. A právě její neokoukanost a zároveň velký prostor pro invenci, který tato metoda skýtá, mě přiměl k úvaze o vhodnosti zvolení si metody orální historie pro hlubší praktický výzkum. Zaměřila jsem se nejen na aplikaci dosavadních zkušenosti a praktik, které vedou k dosažení maximální efektivity zmíněné metody, ale zároveň jsem provedla výzkum, který by ověřil, nakolik je tato metoda v současné době využívána učiteli, jaké z jejich pohledu skýtá nástrahy a jaké naopak přináší benefity nejen učitelům, ale hlavně samotným žákům. Praktické využití využití navržených projektů jsem pak sama aplikovala při své výuce na plzeňském Gymnáziu Luďka Pika.Item Metoda oral history ve výzkumu dějin moderní historiografie(viaCentrum, 2012) Morávková, NaděždaPříspěvek si klade za cíl nastínit některá specifika a úskalí při používání orální historie coby jednoho ze zdrojů informací při výzkumu moderní historiografie v českém prostředí. Autorka k závěrům a zobecněním dospěla na základě svého několikaletého bádání.Item Školní projekt „Socialistická každodennost“(viaCentrum, 2012) Hudecová, DagmarČlánek představuje výsledky mezinárodního projektu pro žáky základních škol v Sasku, Durynsku a v České republice na téma socialistická každodennost. Hlavní metodou, kterou se žáci pod vedením učitelů a odborníků učili používat, byla orální historie. Výstupem projektu je publikace, která má dvě jazykové mutace - českou a německou.Item Útěk před totálním nasazením z Protektorátu Čechy a Morava do „Třetí říše“(viaCentrum, 2012) Grulich, VladimírCílem studie je reflektovat situaci na česko-německém pohraničí během druhé světové války, respektive prostřednictvím narátorky Marty Grulichové se lépe zorientovat v tehdejším klimatu a praktikách „přeběhlíků“ směřujících z oblastí dnešních Čech na území Německa. Zajímavostí je, že narátor má židovské předky a dle ustanovení norimberských zákonů by byl s největší pravděpodobností eliminován nacistickým režimem. Studie si klade za cíl analyzovat motivaci a životní příběh narátora, který navíc uprchnul se svou sestrou Zdeňkou Kavanovou, jejíž svědectví již bohužel nelze zpracovat. Nahlédnutí do specifických okolností a průběhu přechodu z Čech do Třetí říše je dozajista velmi dramatické a dokumentace této události bude jistě velice přínosná. Další část práce se bude zabývat životem výše jmenovaných do doby skončení druhé světové války a následného osvobození okupovaného českého území a dobytí nacistického Německa spojeneckými mocnostmi, kdy stať studie bude tvořit osud obou žen, které si přivydělávaly a přežívaly v dobře situovaných německých rodinách až do doby pádu Třetí říše.