Cesta poznávání a vzdělávání v ošetřovatelství XI. (2020)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 17 out of 17 results
  • Item
    Moje cesta začíná i končí v nemocnici
    (Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Müllerová, Nina; Frei, Jiří
  • Item
    Nemocnice v Klatovech pohledem (ne)historika
    (Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Babková, Marcela; Frei, Jiří
  • Item
    Téma sexuálně zneužívané ženy v práci porodní asistentky
    (Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Raisnerová, Irena; Hendrych Lorenzová, Eva; Janoušková, Kristina; Frei, Jiří
  • Item
    Prevence katétrových infekcí cévního řečiště
    (Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Kroufková, Karolína; Frei, Jiří
  • Item
    Možnosti inovace studijního programu všeobecné ošetřovatelství v kontextu fenoménu 4.0
    (Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Krocová, Jitka; Nováková, Jaroslava; Vaňková, Milena; Simbartl, Petr; Frei, Jiří
    Projekt „Proměna role vysoké školy a inovace studijních programů v rámci fenoménu 4.0. v oblastech strojních, pedagogických a zdravotnických.“, TL01000081 je realizován tři roky a bude zakončen v roce 2020. Ve vztahu ke vzdělávání nelékařů byl v rámci tohoto projektu v souvislosti s fenoménem 4.0 analyzován studijní program Všeobecné ošetřovatelství (prezenční forma studia) a následně byly navrženy a implementovány prvky inovace do uvedeného studijního programu. Na počátku analýzy byla vedena diskuze s odborníky z praxe a osobami odpovědnými za vedení odborné praxe v kontextu uvedeného. V rámci aktivit projektu bylo mimo jiné provedeno šetření o spektru používané zdravotnické techniky v praxi, zástupci poskytovatelů zdravotní péče potvrdili, že v praxi je využíváno mnoho typů zdravotnických přístrojů a techniky. V případě odborné praxe studentů nejčastěji mentor demonstruje a následně student pod jeho vedením přístroj používá. Dále osoba odpovědná za výkon odborné praxe očekává, že studenti budou na odborné praxi disponovat teoretickými znalostmi a částečně i odbornými dovednostmi v oblasti používání přístrojové techniky, které získají v rámci vzdělávání – ideálně při simulační výuce. V rámci odborné praxe je pak možná efektivní návaznost a dochází k upevnění a prohloubení praktických dovedností v obsluze zdravotnické přístrojové techniky. Závěrem bylo konstatováno, že v kontextu kompetencí všeobecných sester daných současnou legislativou je potřeba posílit teoretické znalosti studentů programu Všeobecné ošetřovatelství v oblasti zdravotnické přístrojové techniky. Ve spolupráci s odborníky z praxe je potřeba uvedené teoretické znalosti prohloubit a během odborné praxe upevnit praktické dovednosti. Zásadní důraz je kladen na bezpečné užívání zdravotnické přístrojové techniky.
  • Item
    Pátrání po porodních bábách na Kralovicku
    (Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Hendrych Lorenzová, Eva; Lehečková, Aneta; Frei, Jiří
    Historie patří k základním pilířům každého vědního oboru. Ne jinak je tomu i u oboru porodní asistence. Každá porodní asistentka by se měla zajímat o lokální osobnosti ve svém bydlišti a pátrat po jejich odkazu do dalších generací. V předkládaném příspěvku nejprve pojednáme o nálezu deníků porodních babiček, později označených porodních asistentek, v Muzeu a galerii severního Plzeňska v Mariánské Týnici. Konkrétně pak rozebereme porodní deníky porodní asistentky Josefy Kovaříkové z Potvorova (Plzeň – sever). V závěru příspěvku Vás pak zavedeme také na její hrob, který jsme se pokusily zrenovovat.
  • Item
    Validace vybraných ošetřovatelských intervencí v rámci kurrikula sester/oblast endoskopická vyšetření
    (Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Archalousová, Alexandra; Frei, Jiří; Frei, Jiří
    Úvod: Klasifikační systémy NIC, NOC, NANDA International mají svoji roli při zlepšování kvality péče založené na důkazech, bezpečnosti péče o klienty/pacienty a výrazně napomáhají profesionálnímu postupu při rozhodování. Zůstávají hlavní základnou znalostí pro ošetřovatelské profesionály (Brokelová, NANDA, 2015). Cíl: Cílem výzkumné studie bylo validovat ošetřovatelské intervence sestrami/expertkami, které splňují Fehringova kritéria experta. Zjistit, které ošetřovatelské intervence expertky považují za významné, tedy hlavní a vedlejší. Metody a výsledky: Měřící nástroj vycházel z Fehringova modelu validity diagnostického obsahu DCV – Diagnostic Content Validity Model (Fehring, 1987). Ke každé položce (ošetřovatelské intervenci) byla přiřazena významnost na Likertově škále od 1 do 5 (1 – žádná významnost, 2 – malá významnost, 3 – střední významnost, 4 – velká významnost, 5 - nejvyšší významnost). Hodnoceno bylo celkem 5 položek/ošetřovatelských intervencí oblasti Endoskopická vyšetření Modulu základní intervencí kurrikula pro přípravu sester bakalářského studijního programu Ošetřovatelství. Výzkumný soubor tvořilo 482 expertek (ve 4 podsouborech), které splňovaly Fehringova kritéria modifikovaná pro Českou a Slovenskou republiku. Výsledky: Za hlavní významné ošetřovatelské intervence sestry/expertky považují 4 intervencí (0.79 - 0.76). Za vedlejší expertky považují 1 intervenci (0.75). Za nevýznamné/vyřazené nepovažují položky v rozmezí VS (váženého skóre) 0.48 – 0.15 žádné. Závěr: Z celkového počtu 5 ošetřovatelských intervencí, slovenské a české sestry/expertky, považují za významné všechny položky v počtu 5 (tj. 4 hlavní a 1 vedlejší) ošetřovatelských intervencí.
  • Item
    Využití mnemotechnik u vysokoškolských studentů oboru ošetřovatelství
    (Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Kroupová, Lenka; Frei, Jiří
    V souladu s rozšiřující se působností tréninku mnemotechnik je zaměřena pozornost na studenty vysoké školy, ke zvýšení efektivity jejich studijních dovedností. Součástí práce je popis průběhu tréninkových setkání u 12 vysokoškolských studentů a je zkoumán vliv tréninku mnemotechnik na úspěšnost jejich studia. Informace byly získány pomocí metody analýza dokumentů.
  • Item
    Ošetřovatelské intervence v současné národní legislativě české republiky v kontextu pojmů
    (Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Frei, Jiří; Frei, Jiří
    Práce všeobecné sestry v České Republice a veškeré ošetřovatelské intervence jsou úzce svázány s platnou legislativou. V roce 2017 došlo k zásadní změně ve vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků novelou zákona. Ta by měla podle MZČR vyřešit akutní nedostatek sester v českých nemocnicích. Dnem 1. září 2017 nabyl v České Republice účinnosti zákon č. 201/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon mimo jiné umožňuje získat vybraným zdravotnickým pracovníkům kvalifikaci všeobecné sestry nebo dětské sestry zkráceným (minimálně ročním) studiem na vyšší odborné škole. Novela zákona ruší pozici zdravotnického asistenta a místo něj zavádí pozici praktické sestry, která pracuje bez odborného dohledu. Novelou zákona 96/2004 Sb. skončila také k 1. 9. 2017 registrace nelékařských zdravotnických pracovníků u NCO NZO navázaná na celoživotní vzdělávání formou kreditního systému. Povinnost celoživotního vzdělávání zůstává v zákoně zachována v souladu se směrnicí EU 2005/36/ES. Fakticky tak přechází na zaměstnavatele povinnost umožnit či zajistit nelékařům vhodné kontinuální vzdělávání. Zde je bohužel několik technických výkladů na praktické provedení a samotný přístup zaměstnavatelů a způsob podbory či zajištění vzdělávání nelékařů se tak může diametrálně odlišovat. Během roku 2017 pak take vešla v platnost vyhláška 391/2017, která mění vyhlášku 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. Výše uvedené právní normy ve svém kontextu definují činnosti nelékařských zdravotnických pracovníků, tzn. jsou úzce spojeny se zajištěním ošetřovatelských intervencí. Ke splnění cíle byla tedy využita analýza obsahu právních předpisů České republiky.
  • Item
    Biofyzika a nelékaři aneb proč nemít strach z tohoto předmětu v rámci bakalářského studia
    (Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Maffei Svobodová, Ludmila; Kymplová, Jaroslava; Frei, Jiří
    Studium na Vysoké škole v rámci vzdělávání všeobecných sester a porodních asistentek má v náplni celou řadu odborných předmětů pro daný bakalářský obor. Jedno však tyto dva bakalářské obory mají společné – předmět Biofyzika. Mnoho studentů a studentek uvádí, že má strach z tohoto předmětu, proč jej mají vůbec zařazený do jejich studijního plánu. Tento článek pojednává o biofyzice, proč je zařazena do výuky, proč je důležitá nejen pro lékaře, ale především pro všeobecné zdravotní sestry, porodní asistentky a fyzioterapeuty a jaký přínos má pro studenty a studentky v praxi.
  • Item
    Využití modelu Dorothey E. Orem v anesteziologické péči
    (Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Bejvančická, Petra; Frei, Jiří
  • Item
    Péče o ženu s osteoporózou – přehledová studie
    (Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Archalousová, Alexandra; Andraščíková, Štefánia; Frei, Jiří
    Nejdůležitějším preventivním faktorem je tvorba co největšího množství kostní hmoty až do dosažení maximálního množství kostní hmoty (peak bone mass). Toho lze dosáhnout vhodnou fyzickou aktivitou a dostatečnou výživou, obsahující hlavně vápník, vitamin D a proteiny. Diagnostika osteoporózy se provádí jednak pomocí laboratorních markerů, ale hlavně pomocí celotělové osteodenzitometrie (DXA). U žen je nejčastější formou osteoporóza postmenopauzální, která je způsobená deficitem estrogenů. Osteoporóza je závažný medicínský a ošetřovatelský problém, který každoročně zapříčiní mnoho fraktur u klientek/pacientek na celém světě.
  • Item
    Evaluace e-learningového kurzu prevence močové infekce vzniklé v souvislosti s katetrizací močového měchýře
    (Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Krocová, Jitka; Prokešová, Radka; Frei, Jiří
    Riziky infekcí močových cest souvisejících s katetrizací močového měchýře (Catheter-associated urinary tract infections – CAUTI) jsou zejména dlouhodobá katetrizace (často bez relevantní indikace), vyšetřovací či operační výkony v oblasti urogenitálního traktu, dále opakované rozpojení drenážního systému, nekompetentní zdravotnický pracovník, nízká kvalita ošetřovatelské péče a samotný pacient (Andreessen et al., 2012; Jain et al., 2015; Jindrák et al., 2014; Jirouš, 2012; Sujijantararat et al., 2005; Underwood, 2015). Je zřejmé, že se rizika vzniku CAUTI týkají více oblastí. V oblasti prevence infekcí močových cest souvisejících s katetrizací močového měchýře jsou využívány především tzv. balíčky preventivních opatření – multifaktoriální opatření. Preventivními kroky CAUTI je dodržování aseptických postupů při katetrizaci močového měchýře, ošetřovatelská péče o pacienta s močovým katetrem dle standardních postupů respektující doporučené postupy a EBP (Evidence- based practice), kompetentní, tedy vzdělaný zdravotník. Vzdělávání zdravotníků v této problematice je doporučováno jako úvodní školení a také formou periodického vzdělávání (Jirouš, 2012). Za podpory projektu “Zvýšení bezpečí pacientů v rámci ošetřovatelské péče ve zdravotnickém zařízení – 2. etapa”, s reg. číslem 4/19/BKZP byl na Fakultě zdravotnických studií ZČU v Plzni vytvořen v prostředí LMS Moodle e learningový kurz, který byl využit k výuce studentů oboru Všeobecná sestra a dále byl nabídnut a následně i realizován u poskytovatele zdravotní péče. Tento kurz z roku 2019 byl počátkem března 2020 aktualizován, doplněn a v rámci distanční výuky využit v době karantény související se situací SARS-CoV-2. I aktuálně je kurz znovu inovován a bude v letním semestru akademického roku 2020/2021implementován do výuky studijního programu Všeobecné ošetřovatelství prezenční i kombi formy (cca. 65 studentů). V příspěvku je prezentována evaluace kurzu studenty nelékařských studijních programů/oborů, jedná se o hodnocení inovované varianty kurzu z roku 2020.
  • Item
    Kompetencie sestier v zariadeniach ambulatnej zdravotnej starostlivosti
    (Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Spáčilová, Zuzana; Zrubcová, Dana; Archalousová, Alexandra; Frei, Jiří
  • Item
    Ohlednutí za nesmazatelnými výstupy ošetřovatelského výzkumu a jeho další vývoj v rámci péče o hematoonkologické a onkologické pacienty nejen v Plzni
    (Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Vokurka, Samuel; Frei, Jiří
    Publikované výsledky výzkumných záměrů v ošetřovatelství hemato-onkologických pacientů z období prvního desetiletí nového milénia dokládají nezpochybnitelnou roli, kterou výzkum v ošetřovatelství přináší v reálném zkvalitňování péče o pacienty. Odráží období vrcholícího nadšení z otevírajících se obzorů a možností rozsáhlé mezinárodní spolupráce, spolupráce mezi centry, relativního ještě dostatku času a personálních kapacit a nezbytné jednotné spolupráce mezi lékaři a sestrami. Snaha dále hledat možnosti zlepšení ošetřovatelské péče u pacientů s onkologickými onemocněními je však i nadále neutuchající, formují se specializované pracovní multioborové a multiprofesní skupiny hledající účinná a v praxi dobře realizovatelná doporučení v ošetřovatelské péči.
  • Item
    Z recenzního řízení
    (Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Frei, Jiří; Krocová, Jitka; Doležal, Jaromír; Freiová, Romana; Hendrych Lorenzová, Eva; Frei, Jiří
  • Item
    Předmluva
    (Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Krocová, Jitka; Frei, Jiří