Číslo 1-2 (2015)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Tenkrát na Severozápadě: rok 1945 v Ústí nad Labem a okolí(Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta, Katedra filozofie, 2015) Rak, MichalItem Výber literatury ke kulturním dějinám za léta 2013–2015(Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta, Katedra filozofie, 2015) Franc, Martin; Křížek, Daniel; Rak, Michal; Ventrubová, Eliška; Mücke, PavelItem NEKLIDNÝ ŽIVOT OBYČEJNÉ ŽENY: JOHANA PEŘKOVÁ (1703–1745) ČECHURA, Jaroslav (2015): Praha: Nakladatelství Lidové noviny.(Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta, Katedra filozofie, 2015) Vacek, JosefItem Angloamerické drama na plzeňských scénách. MIŠTEROVÁ , Ivona (2013): Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni.(Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta, Katedra filozofie, 2015) Raisová, EvaItem Digitální katalog fotografií z pozůstalosti Karla Absolona(Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta, Katedra filozofie, 2015) Ventrubová, EliškaItem Rok kultury na Sutnarce(Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta, Katedra filozofie, 2015) Mištera, Josef; Kodýtková, LenkaItem Výukový experiment k myšlenkovým dovednostem studentů vysokých škol a role proto-filosofické výuky pro kulturu jejich myšlení(Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta, Katedra filozofie, 2015) Murgaš, JaromírPedagogický experiment, který popisuji v tomto textu a jehož dílčí, ale poměrně signifikantní výsledky předkládám, odkryl celou řadou problémů s tím, jak si studenti poradí s filosofickým příkladem (resp. „sofismatem ) i jen na jednoduché úrovni. Zadání podat důkaz mínění, zda „má cihla vnitřek? a studentským řešením problémové úlohy je věnována první část článku. Druhá část článku explikuje některé filosoficko-didakticko- -metodické momenty práce učitele v analogických případech. Poslední část předkládá na základě výsledků experimentu námět a motivaci k všeobecné „proto-filosofické výuce ke zvýšení kultury myšlení, resp. filosofické propedeutice pro kritické a filosofické myšlení na vysokých školách.Item K významu pročišťování nereflektovaných předpokladů z hlediska Heideggerova zamýšlejícího se myšlení a Platónova Podobenství o úsečce(Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta, Katedra filozofie, 2015) Grygar, FilipPříspěvek se zaměřuje na praktické možnosti filosofického myšlení ve výuce. V první části nastiňuje převážně z Heideggerova hlediska ideu univerzity či nárok vědění a současně se kriticky prostřednictvím zamýšlejícího se myšlení vymezuje vůči převládajícímu kalkulujícímu myšlení a vzdělávání. Druhá část příspěvku představuje platónský přístup k výuce, který je založen na pročišťování nereflektovaných předpokladů prostřednictvím filosofického myšlení, a který překonává nedostatky čistě kalkulujícího způsobu myšlení a vzdělávání ve prospěch zamýšlejícího se myšlení.Item Koncept imitatio v díle George Puttenhama The Art of English Poesie(Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta, Katedra filozofie, 2015) Havlová, JiřinaStudie se zabývá analýzou díla alžbětinského autora George Puttenhama (1529 nebo 1530 – 1591) The Art of English Poesie, ve kterém se zaměřuje především na koncept imitatio v návaznosti na antické autory (zvláště Horatia a Quintiliana). Studie se v tomto kontextu věnuje také otázce originálního přínosu tohoto díla alžbětinské literární kultuře v oblasti renesanční poetiky a rétoriky.Item Sidney, Spenser, Puttenham: tři typy alžbětinské poetiky a utváření profesní a národní identity prostřednictvím pozeie(Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta, Katedra filozofie, 2015) Kastnerová, MartinaStudie na příkladě třech poetických konceptů, Philipa Sidneyho, Edmunda Spensera a George Puttenhama, ukazuje, že stěžejním záměrem alžbětinské poetiky bylo utváření profesní a národní identity skrze poezii, a zaměřuje se na základní společné rysy alžbětinských poetik, tj. 1) koncept poezie jako vytváření fiktivních světů a pojetí básníka jako „tvůrce (maker); 2) morální a společenskou úlohu poezie a koncept učení příkladem; 3) spjatost poetiky a rétoriky a 4) autenticitu emocí produkovaných poezií vs. učenost, originalitu vs. kopírování (antických a kontinentálních) vzorů. Anglická poezie se v tomto smyslu stává svrchovaným prostředkem budování kulturní a intelektuální identity a svou svébytností usiluje překonat předchozí klasické či kontinentální vzory.Item Juan Valverde de Hamusco v kontextu renesanční filozofie a medicíny(Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta, Katedra filozofie, 2015) Kleňhová, KláraTato studie analyzuje stěžejní dílo španělského renesančníhi anatoma Juana Valverdeho de Hamusco. V úvodu tohoto článku je čtenář seznámen s životem Juana Valverdeho, jehož významnou součástí je studium v Itálii, a to zejména jeho lékařské působení a výzkum na univerzitě v Padově, která je význačná svým záměrením na empirickou zkušenost a zkoumání. Poté následuje stručná charakteristika humanismu a výklad Valverdeho kritiky směřované na úroveň anatomie ve Španělsku. Tato studie nepředkládá komplexní interpretaci Valverdeho díla. Podstatná část článku je proto věnována demonstraci konkrétních projevů Valverdeho respektu k antickým lékařským autoritám. Studie však také poukazuje na Valverdeho kritický postoj k některým poznatkům těchto uznávaných autorů, které již před ním vyvrátili slavní anatomové Andreas Vesalius či Realdo Colombo. V závěru článku je poukázáno na Valverdeho přínos v renesanční vědě a myšlení.Item Jan Kopecký a Katedra divadelní vědy a dramaturgie Divadelní fakulty Akademie muzických umění v Praze(Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta, Katedra filozofie, 2015) Rauchová, JitkaKdyž byla v roce 1949 převedena katedra teatrologie z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy na Divadelní fakultu AMU, stalo se toto pracoviště hlavním centrem výzkumu dějin a teorie českého divadla. Jednou z určujících osobností Katedra divadelní vědy a dramaturgie byl Jan Kopecký. Ten se stal již v roce 1950 docentem, o devět let později pak profesorem divadelní vědy. Vedle pedagogické a vědecké činnosti rovněž zastával několik funkcí na divadelní fakultě samé, ale i v dalších institucích, což jej předurčovalo k roli iniciátora změn v pedagogickém a vědeckém směřování divadelní vědy a jejího institucionálního zázemí nejen v 50. letech 20. století.Item Prázdninové osady v době první republiky(Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta, Katedra filozofie, 2015) Šoukal, JiříČlánek se věnuje problematice letních prázdninových osad pro děti v době první republiky. Upozorňuje na velký rozvoj prázdninové činnosti po první světové válce. Prázdninové osady byly pořádány nejrůznějšími institucemi, spolky a organizacemi. I přes obrovský vzrůst je však navštěvoval jen zlomek tehdejších dětí. Autor v komparaci s rozvojem skautského hnutí hledá společné jmenovatele při provozování prázdninových osad a skautských táborů. Ukazuje, že ve snaze vybudovat kvalitní prázdninovou péči pro děti dominovala tři základní témata: důraz na výchovu k vlastenectví, demokracii a pozitivní vztah k přírodě.Item Pouť Ludwiga Protze z Kynšperku do Walhally a zase zpět, aneb, Jak českoslovenští turneři chápali umění(Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta, Katedra filozofie, 2015) Kessler, Vojtěch; Klement, MartinNěmecký turnerský svaz, jenž existoval v Československé republice mezi lety 1919 až 1938, a Pracovní společenství sudetoněmeckých turnerů a turnerkyň v Sudetoněmeckém krajanském sdružení, v němž se po válce sdružila část vysídlených turnerů, měly velmi svéráznou představu o podobě a poslání umění. Předkládaná studie se tuto představu pomocí dobového tisku a literatury pokouší osvětlit na příkladu recepce díla západočeského amatérského spisovatele Ludwiga Protze (1895–1927), který v Německém turnerském svazu zastával pozici tak zvaného župního „dietwarta . Cíl textu spočívá v poskytnutí impulzů pro aktuální debatu o možnostech vzpomínání na Ludwiga Protze, jenž je četnými hmotnými památkami v české krajině nadále přítomen.Item Zkáza "Italie" v literatuře, filmu a poezii(Západočeská univerzita v Plzni, Filozofická fakulta, Katedra filozofie, 2015) Sládeček, PetrČlánek se zabývá druhým životem výpravy vzducholodi „Italia v českém prostředí, jejím obrazem v literatuře, filmu a poezii. Pozornost je věnována politickým souvislostem. Záchrana „odvážlivců ze země černých košil rudým ledoborcem byla vnímána jako první mírové střetnutí mezi fašismem a komunismem. Od počátku byla tato skutečnost vytěžována politickou propagandou. Způsob nazírání se ale zásadním způsobem proměnil. V roce 1928 byl na stránkách komunistického Rudého práva velitel výpravy generál Umberto Nobile vylíčen v těch nejtemnějších barvách a kritika se snesla i na jeho obhájce, českého účastníka výpravy Františka Běhounka. V 50. letech však tentýž list vychválil Běhounkovu knihu Trosečníci polárního moře, kde byl Nobile, který byl v roce 1946 zvolen na kandidátce italské komunistické strany do ústavodárného shromáždění, vylíčen naopak jako oběť nevděku italských fašistů.