Preprints (RTI)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Evolution of mechanical properties and microstructure in Q&P processed unconventional medium-carbon silicon steel and comparison between Q&P processing, quenching and tempering, and austempering(Jan-Evangelista-Purkyne-University, 2022) Jeníček, Štěpán; Opatová, Kateřina; Hajšman, Jan; Vorel, IvanTento článek se zabývá vývojem mikrostruktury a s ní souvisejících mechanických vlastností středněuhlíkové AHSS oceli zpracované metodou Q-P. Zkoumané aspekty byly porovnány se strukturou a mechanickými vlastnostmi kalených a popuštěných, austemperovaných vzorků vyrobených ze stejné třídy oceli. Podle korelací mezi pozorovanými mikrostrukturami po Q-P procesu, kalení a popouštění a austemperaci byla zjištěna přítomnost bainitu ve vzorcích zpracovaných Q-P procesem. Byla navržena hypotéza o růstu bainitu během Q-P zpracování. Experimentální výsledky ukazují, že během tepelného zpracování Q-P může dojít k přeměně bainitu, i když jsou teploty přerozdělení nižší než teplota Ms experimentální oceli.Item Influence of Heat Treatment Process to the Fatigue Properties of High Strength Steel(Springer, 2019) Chmelko, Vladimír; Berta, Igor; Margetin, MatusTento článek je věnován analýze statických a cyklických vlastností dvou vysoce pevných ocelí (AS 4340). Důvodem této analýzy byla potřeba vybrat vhodné materiály pro energetiku. Analyzované materiály měly prakticky stejné chemické složení. Proces tepelného zpracování deklarovaný v inspekčním certifikátu byl také velmi podobný. Měřením mechanických vlastností byly určeny rozdíly ve statické pevnosti a zejména v cyklických vlastnostech srovnávaných materiálů. Pro vysvětlení významných rozdílů v únavových vlastnostech mezi materiály bylo nutné analyzovat jejich mikrostrukturu. Výsledky ukázaly, že relativně malá změna v procesu tepelného zpracování má významný vliv na únavové vlastnosti.Item Strength Analysis of Tramway Bogie Frame(Springer, 2019) Kraus, Václav; Kepka, Miloslav; Kepka, Miloslav; Doubrava, Daniel; Chvojan, JanCílem tohoto příspěvku je představit vývoj podvozkových rámů pro kolejová vozidla z hlediska jejich pevnosti a únavové životnosti. Výrobce rámů zde popsaných věnuje těmto aspektům velkou pozornost při konstrukci, testování a zkušebních jízdách vozidel. Výrobce také spolupracuje s dalšími specializovanými výzkumnými pracovišti. V praxi se proces vývoje skládá ze tří fází. První etapa zahrnuje výpočty napětí, druhá etapa zahrnuje statické a únavové testy a třetí etapa je zaměřena na ověřování údajů o únavové životnosti monitorováním napětí během testovacích jízd na skutečných tratích.