Astronomické vzdělávání a popularizace astronomie: aneb v Plzni to vše začalo...
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Abstrakty zbývajících příspěvků bez článku(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Kéhar, OtaItem Popularizace astronomie a FameLab(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Zychová, Lenka; Kéhar, OtaMezinárodní soutěž FameLab si klade za cíl najít talenty mezi současnými vědci, studenty a učiteli, kteří dokáží zábavnou formou prezentovat nejnovější vědecké výsledky. Soutěž má více než desetiletou tradici a úspěšně šíří vědecké poznatky mezi nevědeckou veřejnost. Soutěž se od roku 2011 koná i v České republice a pomáhá nadšeným popularizátorům zlepšovat své schopnosti v komunikaci s veřejností i médii.Item Výuka astronomie a astrofyziky pro obor učitelství na MFF UK v Praze(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Wolf, Marek; Kéhar, OtaV příspěvku jsou shrnuty dlouholeté zkušenosti a poznatky s vedením přednášky z astronomie pro studenty oboru učitelství v kombinaci s fyzikou na Matematicko- fyzikální fakultě UK v Praze v letech 1985–2016Item Astronomická pozorování a astronomická olympiáda v podmínkách venkovské školy(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Urban, Jan; Kéhar, OtaDva zajímavé astronomické úkazy (částečné zatmění Slunce 20. 3. 2015 a přechod Merkuru před Slunce 9. 5. 2016) poskytly příležitost uskutečnit pozorování pro žáky základní školy. Kromě přímého zážitku pro žáky umožnilo propagovat pozorování i v pedagogickém kolektivu a odhalilo některá neočekávaná úskalí. Výbornou motivaci pro pozornost astronomickým jevům žákům poskytuje Astronomické olympiáda.Item K mezinárodní spolupráci ve výuce astrofyziky na středních školách(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Štefl, Vladimír; Zychová, Lenka; Kéhar, OtaNejprve bude stručně charakterizován srovnávací průzkum astrofyzikálních vědomostí a dovedností žáků středních škol u nás, v Polsku, v Rusku a v dalších státech. Shrnujícím způsobem budou připomenuty hlavní výsledky. Dále se příspěvek zabývá současným stavem výuky astrofyziky na gymnáziích u nás, připomínkami k platné učebnici. Následně jsou uváděny důvody, proč astrofyziku vyučovat, jak provádět její motivaci. Těžištěm bude problematika výuky astrofyziky na středních školách, obsažená především ve spolupráci s Dr. Domańskim z Toruně. Podstatnou částí jsou vybrané ukázkové náměty na interpretaci fyzikálního obsahu a pojetí výuky astrofyziky, vycházející z publikovaných článků.Item Astronomie ve vzdělávání seniorů – univerzity 3. věku v České republice a ve světě(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Šolc, Martin; Kéhar, OtaIdea univerzit třetího věku (U3V) se od vzniku ve Francii v roce 1973 rozšířila prakticky do všech rozvinutých zemí světa. U3V se staly významným nástrojem pro systematické vzdělávání seniorů, a právě poznávání vesmíru je přitom nezanedbatelně zastoupeno jak ve světě, tak i u nás. U3V organizují všechny naše veřejné vysoké školy (22), v roce 2016/2017 realizovaly na 1400 dvou a více semestrálních kurzů pro 54 000 posluchačů. Astronomické kurzy jsou v současnosti nabízeny na nejméně sedmi z těchto univerzit a zájem o ně roste. U3V tak představují vynikající potenciální možnosti pro systematické déle dobé vzdělávání starší generace v astronomiiItem K čemu mi to bude?(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Suková, Zuzana; Kéhar, Ota„K čemu mi to bude?“ je otázka, na kterou musí učitel odpovídat každou chvíli. „A proč se mám učit astronomii, když mi vlastně k ničemu nebude?“ Možná jste se setkali i s touto otázkou. Příspěvek nabízí jeden konkrétní příklad, kdy můžeme astronomické znalosti využít v „běžném“ životě (kačera).Item Využití odborných astronomických pozorování ve vzdělávání na hvězdárně ve Valašském Meziříčí(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Srba, Jiří; Lenža, Libor; Kéhar, OtaHvězdárna Valašské Meziříčí, příspěvková organizace Zlínského kraje, se dlouhodobě věnuje mimoškolnímu vzdělávání se zaměřením na přírodovědné obory s blízkým vztahem k astronomii. Prostřednictvím odborných astronomických pozorování se podílí také na základním výzkumu. V uplynulých letech bylo možné díky podpoře ze strukturálních fondů Evropské unie realizovat řadu vzdělávacích akcí, jejichž cílem bylo využití techniky, metod a výsledků odborných pozorování ve vzdělávání.Item Rádiová komunikace studentů SŠ s ISS(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Richterek, Lukáš; Kéhar, OtaV březnu 2016 proběhlo v Olomouci první rádiové spojení studentů středních škol s astronautem na ISS z území ČR. Příspěvek pojednává o přípravách a průběhu této akce i doprovodných aktivitách na školách. Vzhledem k tomu, že tento projekt NASA pokračuje, získané zkušenosti je možné využít jako inspiraci pro další školy a skupiny radioamatérů u nás.Item Astronomické časopisy v 21. století(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Ondřich, David; Kéhar, OtaItem Vzdělávání v astronomii a jeho propojení s jinými obory(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Lenža, Libor; Srba, Jiří; Kéhar, OtaRozvoj audiovizuální techniky a možností vizuálně velmi atraktivní prezentace dovoluje ve specializovaných zařízeních (planetária, vzdělávací centra) realizovat atraktivní programy pro mládež i veřejnost. Mimo tento svět „vzdělávací“ zábavy existují i aktivity (zejména na hvězdárnách a některých školách) zaměřené na hlubší pochopení a osvojení základních poznatků a principů astronomie, astrofyziky i dalších oborů. Při těchto aktivitách se uplatňuje ve větší míře pozitivní role praktických činností (praktická pozorování, pokusy, možnost si věci osahat apod.). Kromě experimentálně zaměřených programů nejen z astronomie, se na našem pracovišti snažíme obory efektivně propojovat a ukazovat zejména mladým lidem, že poznatky z astronomie, astrofyziky a příbuzných věd jsou velmi dobře využitelné i v řadě dalších praktických oborů lidské činnosti.Item Jak zkoumat spojitost astronomického vzdělávání s volbou VŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Kříček, Radek; Kéhar, OtaProbíhající výzkum je inspirován otázkami, nad kterými se jistě občas zamyslí každý nadšený vyučující nebo popularizátor astronomie. Hrajeme důležitou roli v objevování krásy světa a vesmíru kolem nás? Motivujeme svěřence k dalšímu studiu přírodních věd, jistě užitečnému nejen pro ně, ale pro celou společnost? Připravujeme je dobře na budoucí studijní a profesní dráhu a poskytujeme realistický obrázek o jejich možnostech? Přestože si mnozí na tyto otázky odpovídají sami, myslím, že stojí za to pokusit se najít odpovědi pomocí více či méně objektivních nástrojů.Item Astronomická olympiáda(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Kožuško, Jan; Kéhar, OtaAstronomická olympiáda rozšiřuje klasické vzdělávací a popularizační aktivity pro mládež o možnost porovnat své znalosti a schopnosti s ostatními v celostátním i mezinárodním měřítku. Soutěžící se na látce, která se jinak v rámci standardních učebních plánů probírá pouze okrajově, učí prakticky používat a kombinovat znalosti z různých přírodovědných předmětů. Rozvíjí se schopnost strukturovaného analytického myšlení a systematické práce při řešení odborných problémů. Počtem účastníků vzhledem k celkové populaci se AO v České republice řadí na světovou špičku.Item Potěšení z astronomie – interaktivní exponáty s astronomickou tematikou(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Kočvara, Jaroslav; Kéhar, OtaPříspěvek uvádí ukázky nejrozšířenějších a zajímavých interaktivních exponátů s astronomickou tématikou z vybraných Science Center v německy mluvících zemích Evropy (zejména Německa, ale také Rakouska a Švýcarska).Item Astronomické práce v SOČ(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Kočvara, Jaroslav; Kéhar, OtaNa základě statistického rozboru prací z archivu soutěže Středoškolská odborná činnost (SOČ) za posledních osmnáct let (od 21. ročníku 1998/99 po 38. ročník 2015/16) je v příspěvku ilustrována výjimečná úspěšnost prací s astronomickou tématikou. V závěru příspěvku jsou diskutovány některé z možných příčin tohoto fenoménu.Item Astronomická výuka(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Kéhar, Ota; Randa, Miroslav; Kéhar, OtaPříspěvek je koncipován jako úvod k panelové diskuzi věnované astronomické výuce. Podíváme se na některé elementární pojmy z astronomie a ukážeme si, že jsou na tom studenti univerzity se svými astronomickými znalosti dost bídně. Seznámíme se a později můžeme diskutovat s možnými východisky z tohoto nepříznivého stavu. Budeme se zabývat otázkou zavedení samostatného předmětu Astronomie. Přinesl by právě tento směr požadovaný výsledek? Patří vůbec astronomie do školní výuky? Jakým způsobem zakomponovat astronomii do výuky? Co očekáváme od výuky astronomie na školách? Jaké jsou cíle astronomického vzdělávání? Co by měl žák základní školy poznat a umět vysvětlit? Neměli bychom si nejdříve odpovědět na tyto fundamentální otázky a pak se zaměřit na obsah astronomické výuky? Stále častěji slýcháme, že znalosti nejsou důležité, že mnohem důležitější je schopnost najít. Je to ovšem velmi nebezpečný názor, protože neznalost nelze nahradit vyhledáváním. Tvořit můžeme pouze v případě, že máme na čem stavět, co modifikovat. Proto právě citát od J. A. Komenského jako ústřední motto konference, aneb čeho kdo nezná, po tom nedychtí.Item V Plzni to vše začalo(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Kéhar, Ota; Kéhar, OtaKonference navazuje svým zaměřením na astronomické vzdělávání na konferenci „Astronomické vzdelávanie na základných a stredných školách v 21. storočí“ konanou v červnu 2013 v Ružomberoku a na konference zabývající se vyučováním astronomii, které se konaly od šedesátých let 20. století. Podíváme se na konference konané v říjnu 2010 ve Valašském Meziříčí, v listopadu 2006 ve Valašském Meziříčí, na přelomu června/července 1992 v Brně, v říjnu 1989 v Bratislavě, v březen 1986 v Praze, v červnu 1980 v Brně, v dubnu 1971 ve Smolenicích, v září 1968 v Olomouc a poprvé září 1965 v Plzni. Podíváme se na jednotlivé konference a připomeneme si zajímavé myšlenky. Konference zároveň navazuje svým zaměřením na popularizaci astronomie na konference konané v padesátých letech 20. století. I zde se podíváme na konference konané v červnu 1959 v Brně, v květnu 1957 v Tatranské Lomnici, v listopadu 1955 v Hradci Králové, v prosinci 1954 v Jindřichově Hradci a v prosinci 1952 na Pustevnách na Radhošti. Informace ohledně konference věnované popularizaci astronomie konanou mezi lednem 1953 až prosincem 1954 se bohužel zatím nepodařilo dohledat.Item Astronomické knížky z mládí seniorů v kurzech U3V(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Hofman, Jiří; Kéhar, OtaV seniorském věku rádi otvíráme knížky z dětství i ze školního věku. Někdy se po nich přímo pídíme po knihovnách či antikvariátech. Skrze jejich autory se dost úspěšně vracíme do čtenářských zážitků i do poznávání vesmíru z krásných a po tajemnu dychtivých dnů dětství a mládí. Na knihy se však již díváme také přes životní zkušenost a změny kolem nás, tedy trochu jinýma očima. Populární astronomická literatura v češtině z několika minulých staletí je skvělým zdrojem pro obohacení U3V svým přístupem, myšlenkami, vzpomínkami i jazykem.Item Projekt „do kosmu s krtkem“ a další vzdělávací projekty CSO a jejich využití ve vědeckém a technickém vzdělávání dětí a mládeže(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Halousek, Milan; Kéhar, OtaCesta české loutky „Krtečka“, kterou s sebou na Mezinárodní kosmickou stanici vzal v roce 2011 americký astronaut Andrew Feustel, započala dlouhodobý vzdělávací projekt, v rámci kterého se Česká kosmická kancelář a Astronomický ústav AV ČR snaží oslovovat celé spektrum mladých zájemců o vědu a techniku. Od podzimu 2011 do dnešních dnů se uskutečnilo již několik set přednášek, kterých se zúčastnily již tisíce dětí od předškolního věku, přes základní školy a po středoškoláky. Postavička Krtka- astronauta slouží jako nenásilný spojovací článek mezi světem dětí a světem složité vědy a techniky, kterým současná kosmonautika bezesporu je. A že toto spojení funguje, ukazuje nejenom dlouhodobý zájem o tyto přednášky ze strany škol, hvězdáren a dalších organizací, ale i individuální výsledky studentů, které ke studiu technických středoškolských i vysokoškolských oborů přivedl právě tento vzdělávací program. Loutka Krtka-astronauta je průvodcem, který obrousí ostré hrany exaktní vědy a umožní mladé generaci snadněji se v ní orientovat.Item Současné nároky na popularizaci a popularizátora v astronomii(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Grygar, Jiří; Kéhar, OtaV r. 1976 se konala v Brně panelová diskuse o popularizaci astronomie z iniciativy České astronomické společnosti. Od té doby došlo k podstatným změnám v technických možnostech a rozsahu popularizace. Rozvoj internetu a pokrok v schopnostech rychlého vyhledávání dat, trojrozměrné zobrazování a rychlé ukládání obrovských datových souborů přinesl téměř neomezené příležitosti, jak předávat astronomické poznatky různorodému publiku od dětí přes dospělé až po seniory, ale také je poskytovat politikům a byznysmanům. Internet umožnil demokratické rozšiřování vědeckých poznatků, ale je i zrádný, protože většina údajů v něm neprochází recenzním řízením.