Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Abstrakty zbývajících příspěvků bez článku(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kéhar, OtaItem Kritické myslenie vo vyučovaní fyziky(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Velmovská, Klára; Kéhar, OtaVyučovanie fyziky na základných školách na Slovensku prešlo v roku 2008 obsahovou reformou. V príspevku opíšeme, čo táto zmena priniesla do škôl, ako sa jej snažíme pomáhať a čo sa chystá v dohľadnej dobe. Vzhľadom na význam kritického myslenia sa snažíme o jeho rozvoj na vyučovaní fyziky na základnej škole.Item Je důležitější z fyziky všechno vědět, nebo se na to umět správně zeptat?(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Válek, Jan; Višňovský, Vítězslav; Pavlíková, Petra; Mifková, Tamara; Kéhar, OtaČlánek je zaměřen na využití „umělé inteligence“ (AI) ve výuce nejenom fyziky, ale přírodních věd. V současnosti (jaro 2023) se silně rozvijí použití AI, kterého se ptáme ve fázi testování na různé otázky a AI nám lépe či hůře odpovídá. Problém ale tkví v tom, že kvalita odpovědi závisí na kvalitě otázky. Obdobný problém jsme poprvé zažili, když se rozšířil Google anebo vyhledávače obecně, které jsou nyní naší každodenní pomůckou. I v tomto případě jsme se museli naučit správně pokládat otázky. Totéž nás čeká i nyní. Pro pedagogickou praxi je ale potřeba, aby žáci měli stále základní penzum vědomostí a dovedností tak, aby mohli správně vyhodnocovat předkládané informace. Totéž platí samozřejmě i pro dotazy učitelů. Velkým rizikem pak mohou být neúplné odpovědi AI neaprobovaným učitelům.Item Badatelská činnost v rámci podpory nadání u dětí mladšího školního věku(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Vágnerová, Kateřina; Houfková, Jitka; Kéhar, OtaDobře pojaté dětské badatelství dokáže být komplexní, kognitivně náročný proces, který může výrazně podpořit rozvoj intelektového nadání u dětí. Zároveň může být také dobrým nástrojem pro identifikaci kognitivně nadaných dětí. Z našeho výzkumu na vzorku 48 dětí vyplývá, že právě nadané děti ve věku 6 – 10 let si přirozeně vybírají tento typ činností.Item Příprava budoucích učitelů fyziky v ČR(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Srbová, Barbora; Kéhar, OtaPříspěvek je shrnutím výsledků výzkumu stavu vzdělávání budoucích učitelů fyziky na českých univerzitách. Výzkum byl realizován v rámci tvorby diplomové práce (autorka: B. Srbová, školitel: T. Miléř) na základě analýzy obsahu vzdělávacích programů a rozhovorů s garanty příslušných programů.Item Úlohy a účast v FO v minulém desetiletí(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Richterek, Lukáš; Říha, Jan; Čuda, Jan; Dvořák, Lubomír; Michalcová, Jana; Ospálková, Markéta; Šlitrová, Tereza; Kéhar, OtaCílem příspěvku je shrnout výstupy několika diplomových a bakalářských prací, jež se v posledních letech věnovaly vlastnostem úloh zadávaných v posledních přibližně deseti ročnících Fyzikální olympiády (FO) a také účasti v okresních a krajských kolech některých kategorií soutěže. Účast v celostátních kolech je pak znázorněna ve vztahu ke geografickým údajům systému GIS.Item Optimalizace výuky fyziky prostřednictvím sledování očního pohybu studentů(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Pawera, Lukáš; Musil, Vít; Kéhar, OtaEyetracking je nová technologie, která umožňuje sledovat oční pohyb jedince při pozorování určitého textu nebo obrazu. V didaktice fyziky lze tuto technologii použít pro zlepšení výuky a porozumění studentů. Sledování očního pohybu může poskytnout učitelům cenné informace o tom, jaké části prezentovaného materiálu studenti nejvíce pozorují a kde se soustředí jejich pozornost. Tato informace umožňuje učitelům optimalizovat svou výuku a prezentovat informace tak, aby byly co nejefektivněji zpracovávány studenty.Item Relativita a vnímání(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Novotný, Jan; Kéhar, OtaNa ukázkách z literatury uvádím časté miskoncepce projevující se ve výkladu myšlenkových experimentů speciální teorie relativity a rozebírám jejich možný původ.Item MATEMATICKÁ „OMEZENÍ“ VE VÝUCE FYZIKY aneb „Jak daleko“ lze zajít s matematikou při výuce fyziky(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Musilová, Pavla; Musilová, Jana; Kéhar, OtaText je příspěvkem k diskusi o možných mezích při využívání matematického aparátu ve výuce fyziky na středních školách. Soustředí se zejména na problematiku vektorového počtu, kde zřejmě převládají názory učitelů, že použití skalárního, a tím spíš vektorového součinu, ve výkladu fyziky na střední škole není vhodné – jednalo by se tak o neefektivní formalismus, který u studentů nevede k pochopení. Náš příspěvek s tímto názorem polemizuje s poukazem na fakt, že záleží na způsobu výkladu aparátu.Item Co dělá fyzika? Příspěvek o tom, koho se (v hodinách fyziky) vlastně ptát(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Maršálek, Jan; Kéhar, OtaAutor příspěvku argumentuje ve prospěch zohledňování sociálněvědního studia vědy ve středoškolské výuce. Poukazuje na to, že se učitelé a učitelky mohou vydat do prostoru sociologie vědy (jež je často sociologií fyziky), aniž by se tím nutně vzdalovali od vědeckého poznání, jež se zavázali žákům a žákyním předávat.Item Typické žákovské představy ve výuce fyziky(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Mandíková, Dana; Kekule, Martina; Kéhar, OtaV příspěvku připomínáme stále aktuální problematiku žákovských miskoncepcí a jejich dopadů na výuku a její výsledky. Zmiňujeme tři typické výukové techniky použitelné k jejich odstraňování – analogie, kognitivní konflikt a autoreflexivní aktivní učení se žáka. Dále představujeme publikaci s konkrétními náměty na práci s chybnými žákovskými představami a možnostmi jejich odstranění pomocí tří výše uvedených technik.Item Výuka fyziky před 100 a více lety(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kroupová, Bohumila; Kéhar, OtaMarie Terezie chtěla, kromě jiných reforem, také provést reformu školství v Rakousku Uhersku. Povolala Jana Felbigera, který se stal hlavním propagátorem nového pojetí vyučování. Na svou dobu navrhl moderní metody, jako je využívání učebnic nebo hodnocení studentů. Ve školách se však vyučovalo spíše frontálně a hromadně. O metodách v různých učebních předmětech se nemluvilo, oborová didaktika se teprve začala rozvíjet. Později, od poloviny 19. století vznikají různé pokusné a pokrokové školy, které dbaly na metodiku předmětů a školy doznaly změn. Jednou z hlavních změn bylo zavedení experimentálního přístupu do výuky fyziky. Dříve byla fyzika vyučována především formou teoretických výkladů a výpočtů. Nový přístup se zaměřoval na praktickou demonstraci fyzikálních principů pomocí experimentů a pozorování. Další významnou změnou bylo zavedení moderních pedagogických metod, jako je například individualizace výuky. Učitelé se snažili přizpůsobit výuku potřebám jednotlivých studentů a nevynucovat jednotný přístup pro celou třídu. Změny vedly ke zlepšení výuky fyziky na obecných školách a k většímu zájmu studentů o tuto oblast. Díky moderním metodám výuky se fyzika stala přístupnější a zábavnější a výuka se stala více zajímavá.Item Formativní přístup v hodinách fyziky(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Koudelková, Věra; Kéhar, OtaPříspěvek popisuje konkrétní aktivity formativního přístupu ve výuce fyziky. Aktivity jsou rozděleny do pěti částí: 1) Rozumím tomu?, 2) Žák si vybírá, 3) Práce s kritérii, 4) Umím to, co umět mám? 5) Sebehodnocení při testu.Item Vývoj experimentálních stanovišť pro téma optika v interaktivní fyzikální laboratoři(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kopřiva, Tomáš; Ceháková, Lydia; Kéhar, OtaCílem příspěvku je ukázat vznik a vývoj badatelsky orientovaných experimentálních stanovišť Interaktivní fyzikální laboratoře na MFF UK pro středoškolské žáky v oblasti optiky. Každé stanoviště je doprovázeno pracovním listem vedoucím žáky k formulaci hypotéz a ověřování svých předpokladů. Tato stanoviště byla několikrát testována a upravena na základě poznatků z tříformátové zpětné vazby; žáci komentovali a barevně označovali místa, která pro ně byla velmi problematická (červenou barvou) a místa, která pro ně byla mírně nesrozumitelná (modrou barvou), lektoři celý průběh testování pozorovali a poznamenávali si problematické okamžiky a došlo k analýze vyplněných pracovních listůItem Akce a reakce ve fyzice a v chemii(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kohout, Jiří; Kéhar, OtaZákon akce a reakce je jedním ze základních zákonů klasické mechaniky, s nímž je spojeno velké množství miskoncepcí. Podobně Le Chatelierův princip nazývaný též jako princip akce a reakce patří k důležitým zákonitostem fyzikální chemie. Oba dva principy jsou běžnou náplní výuky v 1. ročníku na gymnáziu. Co však mají (vedle názvu) společného a v čem se naopak liší? A jak tomu žáci rozumí? V příspěvku se na tyto otázky pokusíme odpovědět s oporou o historický vývoj přírodních věd, poznatky z diskuze s učiteli fyziky a chemie i odpovědi žáků 1. ročníku gymnázia, kteří se již ve výuce s oběma zákony setkali.Item Aktivity pro mateřské školy(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kielbusová, Zdeňka; Kéhar, OtaPodpora a rozvoj přírodovědné gramotnosti v mateřské škole je důležitý proces, který pomáhá dětem lépe porozumět světu kolem sebe a rozvíjet své schopnosti a dovednosti v oblasti přírodních věd, a proto by se mělo jednat o jednu z priorit. V rámci příspěvku budou představeny tematické projektové dny, které jsou realizovány na mateřských školkách po Plzeňském kraji.Item Reflektující podpůrná videa pro studenty učitelství fyziky(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kekule, Martina; Mandíková, Dana; Kafka, Jaroslav; Kéhar, OtaV rámci příspěvku jsou představena reflektivní videa pro současné studenty učitelství zaměřená na reflexi a sdílení zkušeností z praxe a výuky začínajících učitelů fyziky na různých typech škol (ZŠ, SOŠ, gymnázium). Dále uvádíme kvalitativní analýzu zpětné vazby od studentů učitelství M-F, kteří s videi pracovali v průběhu minulého akademického roku.Item Historický prístup k zavedeniu pojmu sila(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Horváth, Peter; Kéhar, OtaItem Testování vědecké gramotnosti studentů v České republice(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Hejnová, Eva; Kéhar, OtaV příspěvku je představen Test vědecké gramotnosti (TOSLS – Test of Scientific Literacy Skills) poprvé publikovaný v roce 2012, který byl nově přeložen také do českého jazyka. Test obsahuje 28 otázek s výběrem odpovědi. Testové položky vycházejí z reálných problémů a zaměřují se na devět oblastí vědeckého uvažování (např. vyhodnocení zdroje informací, čtení a interpretace grafického znázornění dat, identifikace platného vědeckého argumentu atd.). Test byl zadán vysokoškolským studentům a studentům 3. a 4. ročníků z několika gymnázií v České republice. V příspěvku jsou prezentovány výsledky obou testovaných skupin.