Olympiáda techniky Plzeň 2018
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Hydraulická ruka(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Hofman, Martin; Randa, Michal; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrHydraulická ruka je praktická ukázka hydraulického jeřábu, který můžeme vidět například u nákladních automobilů nebo bagrů. Stejně tak jako u profesionálních jeřábů je tato ruka ovládána hydraulickými válci. Díky menší velikosti je však snadné ji použít jako didaktickou pomůcku a prezentovat ji žákům na základní škole. Jako hydraulické válce jsou zde použity injekční stříkačky, které jsou spojeny silikonovými vzduchovacími hadičkami. Samotná ruka je pak vytvořena z plastových dílů vytištěných na 3D tiskárně a může tedy sloužit i jako ukázka využití této technologie.Item Window block for buildings with automated control(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Ivanova, Galina; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrItem Getting hydrogen from water(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Ivanova, G. M.; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrItem Methodology of development of general educational pupils skills at technology lessons(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Tucan, Elena; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrItem 3D modeling as an alternative method of the tasks solution at the technology lessons(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Soldatov, Alexander; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrItem Independent work as means of activization of educational cognitive activity of pupils in the course of training of technology(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Sokolova, Oksana; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrItem Pedagogical support of professional self-determination of students(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Antonova, Tatiana; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrItem STEM policy’s integration into the greek educational teacher training system(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Chondrogianni, D.; Malaisiada, E.; Tsakoumagkou, P.; Armakolas, A.; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrItem Zkušenosti s využitím didaktické hry při výuce síťové bezpečnosti na střední škole(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Průcha, Tomáš; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrTato práce popisuje využití didaktické hry při výuce síťové bezpečnosti na střední škole. Cílem je popsat možnosti využití této didaktické hry a shrnout zkušenosti z takto realizované výuky. Použitá didaktická hra vychází z původní „The Security Protocol Game“, kterou v roce 2000 publikoval Dr. Len Hamey. Na základě získaných zkušeností dále nastíníme připravovaný pedagogický výzkum pro ověření přínosu této didaktické hry ve výuce.Item Rozvíjení předmatematických představ v předškolním věku ve spojení s pohybem, se zaměřením na oblast orientace v prostoru(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Rothová, Eva; Pěchoučková, Eva; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrPráce na téma "Rozvíjení matematických představ v předškolním věku ve spojení s pohybem se zaměřením na orientaci v prostoru" je rozdělena do tří částí teoretické, metodologické a experimentální. V teoretické části je popsána oblast předmatematických představ v předškolním věku se zaměřením na oblast orientace v prostoru, oblast pracovní a polytechnické výchovy v tomto období a krátce i oblast pohybová se zaměřením na kinestetický učební styl. Metodologická část obsahuje cíle experimentu, použité metody, podmínky experimentu, 10 aktivit a kritéria hodnocení. V experimentální části je popsán experiment s deseti dětmi z mateřské školy Františkovy Lázně. Výzkum byl prováděn pomocí deseti mnou vytvořených aktivit, týkajících se orientace v prostoru a polytechnických dovednostech ve spojení s pohybem. Jednotlivé úkoly byly vyhodnoceny podle předem stanovených kritérií. Výsledkem experimentu je prokazatelný posun v těchto oblastech a celkově výborné výsledky ve znalostech a dovednostech těchto 5-6 letých dětí.Item Využití pracovních činností ve výuce matematiky na 1. stupni(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Kotková, Pavlína; Pěchoučková, Šárka; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrTato diplomová práce pojednává o využití pracovních činností v hodinách matematiky. Dále také o realizaci konkrétních výukových pomůcek v pracovních činnostech a jejich aplikaci ve vyučovacích hodinách matematiky. Diplomová práce je rozdělena na dvě části. Teoretickou část, kde se zabývám vymezením základních termínů v oblasti Rámcově vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, komplexní shrnutí týkající se teorie pracovních činností a také zmínění hlavních druhů metod práce a forem výuky. V praktické části jsem se již zabývala zhotovením konkrétních pomůcek či výrobků, které jsem poté společně s žáky využila v praxi. Jako nezbytnou součást praktické části považuji také celkovou analýzu vždy konkrétní činnosti jak z hlediska pracovních činností, tak z hlediska vyučování matematiky.Item Zručnost a tvořivost studentů učitelství MŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Liptáková, Kateřina; Vostrá, Lucie; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrTématem příspěvku je manuální zručnost a tvořivost studentek oboru učitelství pro mateřské školy Pedagogické Fakulty Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. V úvodu jsou obě témata zpracována teoreticky, definována je manuální zručnost jako součást psychomotorické stránky osobnosti každého jedince a tvořivost jako jeden z velmi důležitých aspektů profese učitele. Hlavní část příspěvku tvoří popis realizovaného kvantitativního výzkumu uvedených složek osobnosti. Uvedeny jsou hlavní cíle výzkumu a na jejich základě navržené hypotézy. Popsána je metodologie výzkumného šetření, charakteristika výzkumného vzorku, použité nástroje a metodika statistického vyhodnocení výsledků. Pro měření úrovně manuální zručnosti byl využit Purdue Pegboard test a pro měření tvořivosti Urbanův figurální test tvořivého myšlení. Vlastní výzkum se zabývá vlivem vstupních proměnných, jako jsou průběh a zaměření vzdělání respondentů, jejich rodinné zázemí, kroužky a záliby v dětství, na úroveň rozvoje manuální zručnosti a tvořivost respondentů. Výsledky výzkumu jsou popsány, zpracovány v tabulkách a diskutovány, v závěru článku jsou z nich vyvozena doporučení pro praxi.Item Projectwork of model pud-bj »from idea to product« solar airplane dron ii(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Artelj, Luka; Trdan, Edvard; Bezjak, Jožica; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrItem Early learning of the technique in the form of a project work by model pud-bj- from idea to the product - “bridges from spaghetti”(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Koglot, Lara; Postolova, Biljana; Bezjak, Jožica; Jančevski, Janko; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrItem Modernizace výuky slévárenství(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Semerák, Jiří; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrCílem práce je vytvořit učební pomůcku, která bude co nejreálněji popisovat pracovní postup při výrobě odlitků ze šedé litiny s lupínkovým grafitem. Žákům bude zprostředkovávat základní poznatky o slévárenství v atraktivní podobě. Podstata této práce je naplněná praktickým výukovým videem „Slévárenství – Popis pracovního postupu“ Teoretická část je zaměřená na ověření účinnosti videa u žáků SŠTD Ostrava - Vítkovice, základní výčet didaktických zásad a použití videa v reálném vzdělávání pomoci platformy youtube.com.Item Hravé stolování(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Pléhová, Veronika; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrJsem studentka Masarykovy univerzity v Brně. Studuji na pedagogické fakultě obor technická a informační výchova, výchova ke zdraví. Jedna z myšlenek mého projektu bylo propojení těchto dvou oborů. Projekt jsem nazvala HRAVÉ STOLOVÁNÍ, protože jsem chtěla ukázat, že i z prvního pohledu na starou věc se dá vyrobit krásný výrobek. Co se týče výchovy ke zdraví, při prezentaci bude možné ochutnat pár zdravích dezertů a pokrmů (zdravé muffiny, tyčinky…). Vyrobila jsem několik výrobků, které by zvládly děti na základní škole. Jsou to: • stolička ze starého železa, překližky a staré látky • květinová dekorace na stůl z papíru, polystyrénu • váza ze staré lahve • podtácky ze dřeva • dřevěný servírovací tác • lahvový servírovací tác • svícen ze skleničky Demonstračně žákům předvedeme, jak výrobky vyrobit. Při používání elektrických nástrojů důsledně dohlížíme na žáky. U vaření nebo pečení vysvětlíme, jak spotřebiče fungují a na co by si měly dát žáci pozor. Žáky toto téma zajímá, protože si mohou věci vyrobit sami. Motivace je velmi důležitá, protože těmito výrobky mohou obdarovat rodinu, kamarády. Je na fantazii žáka, jakou bude mít výrobek konečnou podobu. Hlavní je, že i v dnešní době, mají děti snahu se učit novým věcem.Item Restaurant techniques used for restoring the historical radio receiver(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Kopecký, Miroslav; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrItem Rádiem řízený model auta(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Knopp, Jakub; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrMůj projekt se zabývá rádiově řízeným (RC) modelem speciálního závodního trucku. RC modely, obzvláště vrtulníky a auta, jsou v poslední době velmi populárními především kvůli čínské konkurenci a zlepšujícímu se poměru cena/ výkon. Jejich zmenšení je většinou v měřítku 1:10 oproti reálné předloze. V armádním nasazení je využití těchto napodobenin reálných aut zaměřeno zejména na odminování, dálkové průzkumy nebo odposlouchávání. V edukačním prostředí je tento projekt vhodný pro účely zábavy, porozumění základním principům elektrické energie nebo konstrukčním činnostem spojených s rozvojem jemné motoriky. Modely podobné tomuto není vhodné pro účely edukace pořídit již složené. Stavebnicové kity jsou sestaveny z jednotlivých plastových součástek, přičemž veškerou kompletaci dílů včetně hnacího ústrojí, regulátoru, rádia a servomotoru provádí uživatel sám. Na výběr máme dva typy pohonných ustrojí – střídavé a stejnosměrné, které obsahuje motor a tranzistorový regulátor otáček. K ovládání slouží RC souprava sestávající se z vysílače a přijímače, který je umístěn v modelu. V autech se většinou využívá tří-kanálových souprav pracujících v pásmu 2,4 GHz. Jeden z kanálů slouží k regulaci plynu, druhý pro řízení servomotoru a třetí je tzv. servisní, který lze použit například pro ovládání světel. Karoserie mého modelu je tvarována a nalakována tak, aby pokud možno co nejpřesněji imitovala reálný speciál Ford F-150 desert. V mém konkrétním případě může model po vhodném nastavení a výběru akumulátoru dosahovat rychlosti až 100km/h, stejně jako opravdový speciál. Truck je provozován především na tratích ze štěrku, udusané hlíny, písku, s přehledem zvládá i trávu a lehký terén. Silniční provoz je možný po vhodném zvolení pneumatik. Složení samotného podvozku zabere řádově desítky hodin, oproti tomu kompletace celého modelu včetně osazení elektronikou, lakování karoserie a montáže pneumatik už je otázkou stovek hodin. Cena takové stavebnice se pohybuje okolo deseti tisíc, po přičtení RC soupravy, servomotoru, karoserie, pneumatik a akumulátorů se cena může vyšplhat až na třicet tisíc korun.Item Video creation as a teaching technique for the history lesson in primary education(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Arvanitaki, Dionysia; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrItem Model raketoplánu(Západočeská univerzita v Plzni, 2018) Szemla, Ferdinand; Honzíková, Jarmila; Simbartl, PetrMoje práce představuje obří modely vesmírných raket Sojuz a Proton, dále také model raketoplánu Discovery. Modely jsou postaveny většinou v měřítku 1:15 (ve skutečnosti mají rakety od 45 do 70 m, modely jsou cca 3,5-5 m). Proto z důvodů složitosti přepravy budu modely představovat pouze na prezentaci. Materiál použitý na modely byl převážně: polystyren, plastové prvky, dřevěné překližky a smrkové dřevo. Jako spojovací materiál byly použity šrouby, disperzní lepidlo. Finální vzhled byl doladěn barvou a speciálně vyrobeným potiskem. Modely jsem vyráběl na ples s tématikou kosmu ve spolupráci s Ferdinandem Szemlou st.. Posléze se modely začali ukazovat veřejnosti, aby si lidé byli schopni představit, jak obří a hromující ve skutečnosti vesmírná technika je.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »