Číslo 2 (2020)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 4 out of 4 results
  • Item
    Člověk a jeho svět: Analýza vývoje učiva o bezobratlých živočiších v primární škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2020) Podroužek, Ladislav; Šafránková, Dagmar
    Příspěvek dokumentuje vývoj a koncipování vybraného obsahu učiva přírodovědy. Analyzuje jednotlivé školní dokumenty od počátku minulého století až po současný kurikulární dokument, kterým je Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s důrazem na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. Práce se zaměřuje na stručnou revizi školních vzdělávacích programů se záměrem podpořit práci vyučujících při tvorbě tematických plánů.
  • Item
    Testování psychometrických vlastností výzkumného nástroje pro zjišťování úrovně znalostí žáků o členovcích v rámci ekologického a systematického přístupu na vybraných školách
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2020) Štrachová, Markéta
    Příspěvek prezentuje zkušenosti se sestavováním didaktického testu tak, aby poskytl přehled o znalostech žáků 2. stupně se zohledněním rozdílného přístupu k výuce přírodopisu. Jsou zde popsány psychometrické vlastnosti výzkumného nástroje: reliabilita, validita, citlivost položek a hodnota obtížnosti. Pilotní testování analytického nástroje bylo provedeno u žáků 6., 7. a 8. ročníků na začátku školního roku (2019/2020). Použitelnost pilotního didaktického testu byla ověřena na třech základních školách a jednom nižším gymnáziu, celkem na 342 respondentech z Prahy a Středočeského kraje. Cílem bylo ověření uspořádání obsahu analytického nástroje a ověření psychometrických vlastností v rámci ročníků. Reliabilita a validita byla prokázána. Reliabilita nástroje ve všech testovaných ročnících dosahovala přijatelných hodnot v rozpětí 0,6–0,8. Tato hodnota téměř odpovídá ideálním hodnotám korelačního koeficientu (0,8–1,0). Výsledky pilotního měření ukázaly, že autorský výzkumný nástroj obsahoval 3 obtížné úlohy, které byly náročné pro všechny respondenty v obou přístupech. V rámci jednotlivých ročníků vyplynulo, že autorský výzkumný nástroj byl obtížnější pro žáky, při jejichž výuce je uplatněn systematický přístup, než pro žáky, kteří se učí podle přístupu ekologického. Výrazné rozdíly ve znalostech o členovcích vykazovali žáci 7. a 8. ročníků. Na základě výsledků získaných z pilotního šetření bude navržený výzkumný nástroj verifikován a podroben úpravám úloh tak, aby mohl posloužit ke srovnání efektivity výuky o členovcích při použití ekologického a systematického přírodopisu na vybraných školách.
  • Item
    Představení výkladového textu pro podporu výuky tématu organokovové sloučeniny
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2020) Houser, František; Klímová, Helena; Skřehot, Petr A.
    Hlavním cílem práce Organokovové sloučeniny ve výuce chemie bylo prozkoumat možnost začlenění problematiky organokovových sloučenin do výuky na středních školách a vytvořit podpůrný didaktický text pro učitele. Tvorba výkladového textu je opodstatněna výchozími analýzami rámcových a školních vzdělávacích programů, učebnic a rešerší dostupných zdrojů o organokovových sloučeninách. Na jejich základě vznikl pro výuku a učitele zajímavý, použitelný výkladový text splňující všechna důležitá kritéria, jako jsou: přehlednost, srozumitelnost a pochopitelnost, zaměření na praxi, propojení s ostatními disciplínami. Pomocí tohoto didaktického výkladového textu si mohou učitelé upevnit a rozšířit vlastní znalosti z oblasti chemie. Dále mohou učitelé použít tento didaktický text při přípravě vlastní vyučovací hodiny, a to jak pro běžnou výuku, tak i pro semináře určené pro přípravu k maturitě, k přijímacím zkouškám a ke studiu na vysoké škole.
  • Item
    Percepcia rastlinných plodov žiakmi základných škôl alebo čo je pekné, je aj dobré
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2020) Kubiatko, Milan; Fančovičová, Jana