Conference papers (KRO)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Perception-reception(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Fenclová, Marie; Horová, Helena; Vávra, ZdeněkČlánek definuje pojmy recepce, percepce, porozumění a interpretace z hlediska didaktiky cizích jazyků.Item Termín a definice v odborném funkčním stylu (pojednáno v rámci české a francouzské/frankofonní lingvistiky)(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Horová, Helena; Horová, Helena; Vávra, ZdeněkCílem naší studie je vymezit pojmy termín a definice jako základní jednotky odborného funkčního stylu, resp. odborného jazyka prostřednictvím uplatnění komparativního přístupu, jehož cílem je vymezit oba klíčové pojmy s ohledem na jejich definice ustálené v českých a francouzských/frankofonních lingvistických pramenech.Item Výzvy intertextuality(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Divišová, Lucie; Horová, Helena; Vávra, ZdeněkUvedená studie se zabývá pojmem intertextuality v jeho ohraničeném pojetí (navazující na strukturalismus) i globálním pojetí, ke kterému nemalým dílem přispěla francouzská literární věda (J. Kristeva, R. Barthes). Toto teoretické zázemí je pak aplikováno na empirickou zkušenost s četbou francouzských děl se studenty v rámci soutěže Choix Goncourt de la République Tchèque. Zde hrála intertextualita nemalou roli. Závěr studie tvoří otevřené otázky týkající se intertextuality: otázky o literární komunikaci s dílem, autorské intenci i úkolech literární vědy.Item Vliv angličtiny v komerční francouzštině – případová studie anglikanizace(Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Rozlozsnikova, HanaItem Termín a definice v odborném funkčním stylu (pojednáno v rámci české a francouzské/frankofonní lingvistiky)(Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Horová, HelenaItem Recepce – percepce – porozumění – interpretace ve vyučování cizímu jazyku(Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Fenclová, MarieČlánek definuje pojmy recepce, percepce, porozumění a interpretace z hlediska didaktiky cizích jazyků.Item Výzvy intertextuality(Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Divišová, LucieItem Francouzský svět Jana Patočky(Masarykova univerzita, 2018) Divišová, Lucie; Lesňák, Slavomír; Vacková, BarboraFrancouzská zkušenost Jana Patočky sahá již do dob jeho mládí: studoval na filozofické fakultě UK mj. romanistiku, v roce 1928 odjel do Paříže, kde navštěvoval na Sorbonně přednášky E. Husserla. Již ve 30. letech se Patočka vyslovuje v doslovu k Rozpravě o metodě k myšlení R. Descarta. Jan Patočka vynikal svým pronikavým myšlením a schopností kriticky reflektovat francouzský existencialismus již v době jeho vzniku a pronikání do českých končin, v letech 60. 20. století. Ostatně na utváření Patočkovy koncepce asubjektivní fenomenologie měly výrazný vliv i myšlenky Maurice Merleau-Pontyho a J. – P. Sartra. Avšak jak vnímají Jana Patočku Francouzi? Je jejich pohled – zařazovat Patočku mezi další myslitele zemí východní Evropy jako byli Polák Czeslaw Milosz nebo Maďar István Bibó – ovlivněn někdy až příliš nekritickým pohledem a obdivem k tzv. disentu? Cílem našeho příspěvku je drobná sonda do myšlenkového světa na francouzské intelektuální scéně: zmapovat, kterými tématy je pro francouzské myšlení Patočka přínosným v (nejen současném) „evropském společenství [solidárně] otřesených“(Laignel-Lavastine, 2010, s. 237). Jan Patočka's French experience dates back to his youth; he studied at the Faculty of Arts at Charles University (among other fields also Romance Studies), in 1928 he went to Paris where he attended lectures of E. Husserl at the Sorbonne. Already in the 30's, Patočka expressed his views on Descartes' thoughts in the epilogue to Discourse on the Method. Jan Patočka excelled in penetrating thinking as well as in the ability to critically reflect French existentialism at the time of its emergence and penetration to the Czech lands in the 60s of the 20th century. In fact, the ideas of Maurice