Conference papers (KMT)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Experimental activity in a preschool(Združenje pedagogov tehnične ustvarjalnosti Slovenije, 2025) Honzíková, Jarmila; Kalinová, JitkaExperimental activities in preschool facilities use the possibilities of emotional experience of a preschool child, who, using deliberately created situations by the teacher, develops his knowledge, skills and abilities. It leads to the achievement of the holistic development of the child. Through experimental learning, knowledge is transferred and the natural environment is suitable for such a learning method. Using living and non-living nature, it introduces children to the natural phenomena that surround us. In the article, we present an example of an experiment designed for preschool children.Item Educational project - we get to know food(Združenje pedagogov tehnične ustvarjalnosti Slovenije, 2025) Rychetská, Lenka; Honzíková, JarmilaEducational projects in kindergarten are very important for child development because they enable learning through experience, exploration, and discovery. Project-based learning connects various areas of education—language, movement, art and crafts, mathematics, and nature—into a meaningful whole that motivates children and draws them into actively exploring the world. This helps children to acquire new knowledge and skills more easily, as they associate them with specific experiences. Educational projects also promote independence, cooperation, problem solving, and creativity. The teacher acts as a guide, creating an inspiring environment and responding to the children's interests. Project-based learning also naturally promotes skills that are important for further education and life.In our contribution, we will present a teaching project focused on learning about food and food management.Item Kelímky: Nečekaně užitečná pomůcka pro fyzikální experimenty(MatfyzPress, 2025) Kielbusová, Zdeňka; Masopust, PavelPapírové kelímky, zdánlivě obyčejné nádoby na pití, v sobě ukrývají nečekaný potenciál. Za pomoci papírových kelímků můžeme realizovat mnoho fyzikálních experimentů. V rámci dílny byly představeny jednoduché a snadno realizovatelné experimenty, které zaujmou studenty všech věkových kategorií a pomohou jim rozvíjet jejich zájem o fyziku.Item Moderní didaktické nástroje a aplikace 3d tisku ve výuce technického vzdělání(Univerzita Palackého v Olomouci, 2025) Tomášková, TetjanaVýchodiska: V éře Průmysl 5.0 je velmi důležitá funkční gramotnost učitelů. Funkční gramotnost v současné dobězahrnuje nejen základní čtenářské a grafické dovednosti, ale také schopnost efektivně využívat modernítechnologie. 3D tisk představuje inovativní přístup, který umožňuje studentům lépe pochopit složité geometrickétvary prostřednictvím interaktivních modelů. Proto je velmi důležité představit učitelům technického kreslení nastředních školách možnosti využití 3D tisku.Cíle: Cílem aplikovaného výzkumu bylo vytvoření a implementace modelu funkční gramotnosti učitelů s využitím3D tisku jako didaktického nástroje ve výuce technického kreslení na středních školách. Tento model je zároveňzaměřen na aspekty ekodesignu a udržitelnosti, které jsou klíčové v moderním vzdělávání.Metody: Pro dosažení cílů byly použity různé metody, včetně technického školení učitelů, workshopů, onlinekurzů a spolupráce s odborníky na 3D tisk a modelování v SOLIDWORKS. Praktické aplikace 3D tisku bylyilustrovány konkrétními projekty, kde byly 3D tištěné modely úspěšně integrovány do výuky technického kreslení.Výsledky: Výsledky ukazují, že použití 3D tištěných didaktických pomůcek může výrazně zlepšit porozuměnía aplikaci technického kreslení u studentů středních škol. Studenti dosáhli zlepšení v porozumění a aplikacitechnického kreslení až o 35 % díky interaktivnímu a praktickému přístupu. Použití ekologických materiálů, jakojsou biologicky rozložitelné plasty, podporuje udržitelné praktiky a ochranu životního prostředí.Závěr: Model funkční gramotnosti učitelů a využití 3D tisku ve výuce technického kreslení může výrazně přispětk rozvoji klíčových kompetencí studentů tak potřebných pro uplatnění v éře Průmysl 5.0. Podpora vedení škola dostupnost zdrojů pro kontinuální profesní rozvoj učitelů jsou klíčové pro úspěšnou integraci této technologiedo praxe. Tento přístup vede k lepším vzdělávacím výsledkům a zvýšenému zájmu studentů o technické obory.Příspěvek poskytuje komplexní pohled na potenciál 3D tisku jako nástroje pro moderní a udržitelnou výukutechnického kreslení.Item Testování tvořivého myšlení digitální formou(Univerzita Palackého v Olomouci, 2025) Honzíková, Jarmila; Fadrhonc, JanTvořivé myšlení je ve vzdělávání zásadní, protože připravuje studenty na rychle se měnící svět plný složitých problémů a nových výzev v éře Průmysl 5.0. Tvořivé myšlení rozvíjí schopnost kriticky přemýšlet, pomáhá hledat inovativní řešení a adaptovat se na změny. Umožňuje propojit teoretické znalosti s praktickým uplatněním, což podporuje hlubší pochopení učiva. Ve školním prostředí tvořivé myšlení zvyšuje motivaci a zapojení žáků, protože jim umožňuje aktivně se podílet na procesu učení. Zjišťování úrovně tvořivého myšlení běžně probíhá pomocí kresby na papír, což neodpovídá trendům dnešní digitální společnosti. Cílem výzkumu bylo modifikovat Urbanův test tvořivého myšlení tak, aby ho bylo možné využít při 3D modelování v programu SketchUp pro zjišťování úrovně tvořivého myšlení. Pro využívání tohoto programu na ZŠ bylo třeba vytvořit metodiku 3D modelování a implementovat ji do výuky.Item Práce se dřevem na 1. stupni ZŠ(ZČU, 2023) Housarová, PavlínaTato diplomová práce se zaměřuje na možnosti využití dřeva na prvním stupni základní školy. V úvodu se věnuje předmětu pracovní činnosti, který je v rámcovém vzdělávacím programu součástí oblasti Člověk a svět práce. Popisuje přípravu a přístup učitele v hodinách pracovníchčinností a vhodné vyučovací metody a formy práce pro žáky mladšího školního věku. Dále pojednává o místním ekosystému lesa, druzích dřevin, jejich vlastnostech a vzhledových odlišnostech, které lze v hodinách pracovních činností využít. Práce se zabývá jednotlivými kroky při těžbě a možnostmi zpracování dřeva a dřevní hmoty. Součástí práce je také popis vhodných podmínek pro práci se dřevem na základní škole se zaměřením na školní dílnu a její vybavenost. Práce obsahuje námětové karty pro žáky a učitele s deseti vhodnými náměty se dřevem, které podporují samostatnou práci žáků včetně metodických pokynů pro učitele. Nakonec pojednává o možnostech hodnocení žáků v hodinách pracovních činností a konkrétních aktivitách.Item Příprava pokrmů ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce na 1. stupni ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Peksová, KateřinaDiplomová práce pojednává o zdravém životním důležitém faktoru vývoje dítěte, u níž je rozebrán význam zdravého stravování pro vývoj dítěte, a problematice s tím spjaté. Kromě definic a členění zdravé stravy, dále pak teoretická část obsahuje i praktické informace např. o parametrech zdraví, informace o ohrožujících civilizačních chorobách u dítěte, průřez zdravým stravováním. Práce neopomíjí ani nejnovější marketingové trendy v oblasti zdravého životního stylu jako jsou např. tzv. superpotraviny. V praktickém začlenění vzdělávacího okruhu přípravy pokrmů do výuky, ukazuje vztah ke zdravému životnímu styluItem Digitální kompetence při výuce matematiky na základní škole(Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023) Huclová, MiroslavaPrvní část článku se zabývá změnou v systému kurikulárních dokumentů České republiky, zejména zaváděním nové klíčové kompetence – digitální kompetence – do školních vzdělávacích programů na základní škole. Digitální kompetence ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace jsou konkretizovány na jednotlivé činnosti žáka na 1. a 2. stupni základní školy. Teoretická část se zabývá i nastavenými nástroji a podmínkami školy pro naplňování uvedených kompetencí nejen v matematice. Druhá část článku uvádí konkrétní způsob výuky žáků 9. ročníku základní školy v tematickém okruhu Geometrie v rovině a v prostoru s využitím tradičních metod výuky a s využitím modelovacího software Thinkercad spojeného s 3D tiskem.Item The ability of children in kindergarten to work with rigid transformations(IATED, 2024) Adamová, Veronika; Pěchoučková, ŠárkaIn kindergartens, there are activities focused on rigid transformations in which children work mainly with axial symmetry, translation or rotation. They thus learn to distinguish on the basis of their perception of rigid transformations, which leads to the development of geometric visualization. An experiment was conducted in the Czech Republic to investigate the ability of kindergarten children to work with different rigid transformations. The objectives of the experiment were to determine the success of children in performing tasks using rigid transformations in the plane, to determine the difficulty of the given tasks and to determine which type of transformation is the most difficult for children of a given age category and which type of transformation is, on the contrary, the easiest. Given that children aged 2 to 3 years participated in the experiment, seven simple tasks were created that focused on translation, axial symmetry and rotation. The children mainly used manipulation to solve the tasks. They were selecting pairs of identical shapes, looking for differences between pictures, creating pictures according to a pattern, stringing beads according to a pattern or putting together pictures from two axisymmetric pieces. The results of the experiment showed that the most difficult task for the children of this age category was the creation of a beaded bracelet according to a pattern, for which they were using translation and rotation. The easiest task was to assemble pictures from two axisymmetric pieces.Item Netradiční elektrostatické generátory(Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023) Masopust, Pavel; Kohout, JiříV příspěvku se budeme zabývat ne úplně známými elektrostatickými generátory. Konkrétně bude věnována pozornost Kelvinovu kapkovému generátoru a možnostem jeho konstrukcev prostředí školy. Bude řešen i generátor založený na rozdílu potenciálu na zemi a v určité výšce nad zemí, které bude dosaženo pomocí běžně dostupného komerčního dronu, a možnostigenerování napětí díky expanzi oxidu uhličitého spojené s tvorbou suchého ledu. Pozornost bude věnována i didaktickým aspektům této problematiky.Item Programování inteligentní elektroinstalace na prvním stupni primárního vzdělávání(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Moc, PavelProgramování mnohých zařízení, která jsou vhodně přizpůsobena pro účely výuky na ZŠ je v dnešní době velké množství. Tato zařízení se dle způsobu programování a náročnosti mohou používat na prvníma druhém stupni ZŠ. Zařízení, která jsou pojetím již více podobná průmyslové aplikaci se převážně používají na SŠ. Přesto se podařilo v rámci workshopů na druhém stupni ZŠ prokázat, že je možné úspěšně využívat průmyslová zařízení na ZŠ. Zde se nabízí otázka, zda není možné již žáky prvního stupně ZŠ naučit jednoduchému programování inteligentních elektroinstalací. Většina inteligentních elektroinstalací disponuje prostředím určeným pro programátory a uživatelským prostředím, kde si uživatel může samostatně programovat základní automatizační procesy, cykly, ale i dálkové ruční ovládání. V rámci workshopů na některých ZŠ se podařilo ověřit, že i žáci prvního stupně dokážou programovat uživatelská rozhraní inteligentních elektroinstalací.Item DIDAKTICKÝ MODEL STEJNOSMĚRNÉHO MOTORU(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Moc, Pavel; Princ, JindřichZáměrem dílenského projektu bylo vytvoření demonstračního modelu stejnosměrného elektromotoru pro žáky ZŠ, pro účely výuky základních principů elektromotorů. Projekt byl plánován s ohledem na tvorbu součástí kombinovaně v univerzitní dílně s doplňkovou tvorbou v domácím prostředí. Vlastní návrh motoru byl předem připraven v podobě technické dokumentace. Následná realizace se neobešla bez drobných překážek, které bylo v průběhu potřeba vhodně vyřešit. Výsledkem je vznik didaktické pomůcky, kterou lze vhodně demonstrovat žákům základní principy elektromagnetismu ve spojení s funkcí elektromotoru.Item ALGORITMICKÉ MYŠLENÍ A JEHO ROZVOJ NA ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Moc, Pavel; Bajer, MatějCílem bakalářské práce, bylo analyzovat nový RVP ZV 2021 a ŠVP vybraných škol v Plzni.Následně vytvořit dotazník a poslat ho do škol, kterým byl ŠVP analyzován, abychom získali přehled o tom jak Informatika a její výuka vypadá po revizi na základních školách. Jako poslední byla vytvořena aktivita, která žákům může pomoci rozvinout jejich algoritmické myšlení a zároveň jim ukázat, že Informatika nemusí být pouze sezení u počítače.Item ENERGETICKY SOBĚSTAČNÁ VENKOVNÍ UČEBNA(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Moc, Pavel; Šíd, JanProjekt venkovní učebny se zabývá vybudováním krytého přístřešku ve venkovních prostorách školy. Místo, kde bude učebna zbudována není závislé na přípojce elektrické energie a je možné v něm provozovat všechny běžné aktivity, jako je provoz notebooků, tabletů, interaktivní tabule nebo displeje a dalších pomůcek, které ke svému požívaní potřebují napětí 230V. Jako zdroj energie budou v učebně použité solární panely a větrný generátor. Energie bude akumulována prostřednictvím LiFePO4 baterie, aby byla učebna využitelná i v době, kdy nebude dostatečný přísun energie ze solárních článků nebo větrné turbíny. Učebna bude zároveň vybavena systémem pro záchyt a akumulaci dešťové vody. Tento systém bude zároveň tvořit didaktický model přečerpávací vodní elektrárny a jako zdroj vody pro (automatickou) zálivku rostlin. V učebně bude umístěna meteostanice pro měření a zaznamenání hodnot aktuálního počasí. stejně jako údaje o výrobě, spotřebě a akumulaci elektrické energie přenášeny do cloudu. Tyto údaje pak slouží jako data pro další práci v rámci jednotlivých předmětů. Vybavenost učebny výškově stavitelným nábytkem pak umožňuje 44 výuku žáků na 1. i 2. stupně. V učebně je možné vyučovat všechny běžné předměty v pro děti velice atraktivním prostředí. Učebna je speciálně navržena pro rozvoj enviromentální výchovy na 1. a 2. stupni základní školy.Item Inteligentní elektroinstalace ve výuce na ZŠ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Moc, Pavel; Ungr, TomášTento výzkum se zaměřuje na hodnocení schopnosti žáků na prvním a druhém stupni základní školy, zda dokážou programovat a ovládat inteligentní elektroinstalaci, která se probírá až ve vyšších stupních odborného vzdělávání. Pro účely tohoto výzkumu byla vytvořena série 10 úkolů, jež postupně přecházely od základních po pokročilé. Těchto 10 úkolů bylo navrženo tak, aby měřily schopnosti žáků v oblasti programování, technického porozumění a umožnily hodnocení jejich postupného pokroku v ovládání a programování inteligentní elektroinstalace. Cílem bylo získat komplexní pohled na to, jak žáci pracují s moderními technologiemi v kontextu vzdělávání na základní škole a jaké jsou jejich schopnosti v této oblasti. Výsledky této studie mají potenciál poskytnout cenné informace pro další vývoj vzdělávacích programů, a také pro podporu technologické gramotnosti žáků v dnešní digitální době.Item MANIPULAČNÍ AUTOMAT V PRIMÁRNÍM VZDĚLÁVÁNÍ(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Moc, Pavel; Soukup, VojtěchBakalářská práce se zabývá přiblížením základů automatizace, její historií, vývojem a hlavnímimilníky. Cílem bylo navrhnout a vytvořit didaktický modul pro žáky základní školy, který jimposlouží jako náhled do světa automatizace a techniky. Dále obsahuje seznámení sezákladními principy a fungováním jednotlivých zařízení. Nabízí výčet a porovnání PLCdostupných na trhu s výběrem jednoho vhodného automatu pro tvorbu výukového modulu.Detailně popisuje postup vývoje a výroby jednotlivých součástí didaktického modulu, jejichmontáž, kompletování a zapojení. Obsahuje také technické výkresy a fotodokumentaci výrobycelého zařízení. Poté poskytuje náhled do tvorby programů a jednotlivých funkcí v PLC. Stejnětak i tvorbu programů k úlohám a konkrétní příklady připravených úloh k programování prožáky.Item Kráčím, kráčíš, kráčí(Jihočeská univerzita, 2023) Kielbusová, ZdeňkaV rámci příspěvku budou popsány hračky a experimentální soupravy, které využívají změny polohy těžiště k pohyb na nakloněné rovině.Item Demonstration of time-symmetry breaking in a jet flow(inScience Press, Rua Tomas Ribeiro, 45, 1º D, 1050-225 Lisboa, Portugal, 2024) Duda, Daniel; Tomášková, Tetjana; Yanovych, Vitalii; Krotký, Jan; Uruba, VáclavAlthough the Newton laws are time-reversible, we can observe lot of systems, which are irreversible in time. One of such a simple system is the fluid jet, i.e. a case, when a fluid flows into or out of a tank through an orifice (hole). In the case of flow out, the fluid approaches towards the hole from all directions symmetrically, the flow sustains laminar up to high pressure gradients and the fluid velocity decreases with second power of distance (in 3D, in 2D it does with first power). Thus the drag force decreases with 4th power of distance. On the other hand, if the fluid is pushed into this tank, then the fluid inertia conserves the direction creating a fluid structure known as jet – the column of moving fluid with a plume on its head. The boundaries of this moving column are home of the famous Kelvin-Helmholtz instability creating vortices, which spreads out into the entire jet and its surroundings. The turbulence soon fills the entire vessel and mix it powerfully.In total, a simple device consisting just of a tank and a syringe can show various effects from details of fluid mechanics up to philosophical problems of the universe. We would like to present this device in the END conference as a poster. Look at our youtube video: https://youtu.be/BiuOKTng8jEItem Life cycle assessment of a product from 3D printer as a new tool for school(inScience Press, Rua Tomas Ribeiro, 45, 1º D, 1050-225 Lisboa, Portugal, 2024) Tomášková, Tetjana; Duda, Daniel; Krotký, Jan; Honzíková, JarmilaThe article is devoted to life cycle assessment, specifically determining the carbon footprint of a product produced with the help of a 3D printer. The aim of the article is to help the LCA (Life Cycle Assessment) method used not only to show students and pupils places with a negative impact on the environment but also how to identify them and possibly eliminate or limit them. At the beginning of the article, mind maps are described that relate to a specific product printed on a 3D printer, which has clearly defined goals: to describe the individual phases of the product's life cycle; orientate yourself in concepts related to product quality; define product life cycle costs; assess the impact of various factors on product quality; to evaluate the impact of production using a 3D printer on the environment. The next part of the article is devoted to the creation of a carbon footprint calculator. There are various calculators for calculating emissions, which, after filling in, will evaluate the result. However, it is often impossible to look at how the process was calculated to know how a particular value arrived at. Therefore, a simple calculator was created in Microsoft Excel, in which the method of calculation is clear, and the sources of the coefficients can be found. At the end of the article, recommendations will be made on how to apply the sustainable development of active learning methods to teaching.Item The concept, approach and benefits of energy auditing and its impact on the environment(EDP Sciences, 2023) Tomášková, Tetjana; Duda, Daniel; Abrhám, Vladimír; Yanovych, Vitalii; Uruba, VáclavThe electricity industry plays an irreplaceable role in the rise of the economic potential and development of every country around the world. The international community of industry, research institutions and global businesses focuses more on green finance; it rises its interest in environmental protection, climate change and strategies for sustainable development. A worldwide sudden increase in electricity consumption could occur due to the commitment to decarbonize economies. The implementation of an energy audit and its control elements in energy management is of great benefit to the organization and leads to the rational use of energy resources and improvement of energy efficiency. In addition, it can also promote the continuous sustainable development of the economy and society. Therefore, it seems reasonable for the electric power industry to incorporate the principles of sustainable development into its strategy and operations. This study aims to evaluate the energy audit and its impact on the environment in the context of reviewing current and potential problems and prospects. It will also describe the role of renewable energy in the sustainable development of the electricity sector. Furthermore, it identifies the main factors of sustainable development for the electricity sector.