Olympiáda techniky Plzeň 2019
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Projectwork of model PUD-BJ: from idea to the product: wirelless(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Planinšek, Aljaž; Petrov, Nikola; Milinčič, Oliver; Štemberger, Klaudio; Šiška, Jožica BezjakItem Project work on the model work-based training PUD-BJ: from idea to product: early deployment technique using learning models that show how the tires fitted into a simple toys, learning tools primary and secondary schools(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Brišnik, Benjamin; Goran, Tomáš; Jožica, Bezjak; Vasle, AndrejItem Trash to treasure: new life of a vintage computer(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Tuček, DanielItem The development of algorithmic thinking among the pupils of lower secondary schools(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Fiala, Jan; Vaňková, PetraDiplomová práce se zabývá rozvojem algoritmického myšlení u žáků druhého stupně základní školy jako jedné z jejich digitálních kompetencí. Zkoumá podstatu algoritmického myšlení v souvislosti s pojmem informatického myšlení a hledá způsoby, jak je v žácích rozvíjet. Teoretická část práce se opírá o Skinnerovu koncepci programovaného učení a za pomoci gamifikace navrhuje výzkum zaměřený na pozorování skupiny žáků, v průběhu jednoho školního roku, ve kterých je zmíněná kompetence rozvíjena. Nastolená problematika je řešena pomocí sestavení komplexního souboru učebních materiálů a výukových aktivit (jak v digitálním prostředí, tak tzv. „unplugged“ aktivit) a částečným převedením výuky do virtuálního, algoritmizačního prostředí speciálně navržené aplikace Prográmko. Výsledkem práce je analýza možností začlenění gamifikace a programované výuky do praxe rozvoje algoritmického myšlení na druhém stupni základních škol. Výzkum také hodnotí použitelnost aplikace Prográmko a navrženého souboru materiálů, opatřenými metodickými pokyny, v této praxi.Item Enabling the future:alternative view of project teaching with 3D printing support(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Burdová, IngridModel je výsledkem zapojení do mezinárodního projektu Enabling the future, který spojuje lidi s přístupem k 3D tiskárně s těmi, kteří potřebují náhradu prakticky jakékoli části ruky. Naším cílem je uvést tento projekt do povědomí školních zařízení jako alternativní možnost využití 3D tiskáren. A zároveň je seznámit s jednotlivými kroky potřebnými pro účast na projektu i samotný tisk.Item Audiovisual didactic tool for manual metal forming(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Hubený, PavelAudiovizuální didaktická pomůcka pro Ruční tváření kovů zahrnuje 4 videa, které popisují první 4 tematické celky základů ručního kování. První video pojednává o základním kovářském nářadí, o typech výhní a postoji u kovadliny. Druhé video popisuje výrobu čtyřhranného materiálu z kruhového profilu. Třetí video popisuje výrobu hlavičníku a čtvrté výrobu voluty.Item Terminology dictionary for electropneumatic systems(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Cvíčelová, DanielaItem Technical activities in the world fairy tales(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Mišeková, Rebeka; Teťáková, Diana; Vrbiniaková, Viktória; Huľová, Zlatica; Gašparová, MiroslavaItem Anchor soccer goal(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Hric, KarelV roce 2006 jsem byl svědkem nehody, pří níž pád nezajištěné fotbalové branky zabil třináctiletého chlapce. Od té doby se v otázce zabezpečení sportovišť, branek proti pádu udělal velký kus práce. Branky jsou na sportovištích mnohem lépe zajišťovány proti pádu než dříve. Nicméně v drtivé většině se jedná o kvalitní zajištění, ukotvení těch branek, které nejsou přenosné. U přenosných, dnes už zpravidla hliníkových branek, používaných pro trénink mládeže se ukotvení používá zřítkakdy. A právě na tento typ branek jsem se zaměřil a zkonstruoval pro ně jednoduchý a funkční systém kotvení, zajištění proti pádu branky, ať už způsobeným silným větrem nebo houpáním se na horní konstrukci branky. Při konstrukci jsem dbal na to, aby byl použitelný pro více typů branek, aby se jednoduše instaloval (nejlépe bez nutnosti použití speciálních nástrojů nebo nářadí), byl spolehlivý a funkční a měl nízkou výrobní cenu.Item Interaktivní box(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Dušková, NatálieInteraktivní box je určen jako pomůcka do vyučování pro všechny ročníky. Žákům slouží k poznávání předmětů pomocí hmatu a tím pomáhá rozvíjet jemnou motoriku, představivost a asociace. Výhodou tohoto boxu je, že ho můžeme využít ve většině vyučovacích předmětů.Item Development of digital literacy: photography(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Benešová, Eliška; Zíka, MiroslavPráce je zaměřena na rozvoj digitální kompetence žáků, kterou rozvíjí souborem pracovních listů. Jedná se o aktivity zaměřené na využití digitálního fotoaparátu ve výuce, jež jsou k dispozici v elektronické podobě na volně přístupném webovém portále. Každá aktivita je pro žáky rozdělena na dvě části – pracovní list a názornou ukázku předpokládaného výstupu. Pro každou činnost jsou k dispozici také metodické pokyny, které poskytují učitelům vhodné způsoby postupu, rozšiřující materiály aj. Webové rozhraní slouží jako nadstavba bakalářské práce Elišky Benešové.Item Simulation game in career-oriented activities(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Dmitrieva, Tat´jana Vladimirovna; Chabibullina, Al´bina Al´bertovnaItem Time-didactic board(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Vonásková, KristýnaDidaktická pomůcka je vyrobena z překližky. Jedná se o prkýnko velikosti A4. Aby se pomůcka žákům vešla do tašky. Na prkýnku je znázorněna časová osa s prázdnými políčky. Časová osa znamená, zachycení jednotlivých událostí na přímce v odpovídajících vzdálenostech. Políčka na časové ose dají smazat. Na časové ose je drážka s jezdcem, která ukazuje přesný rok nebo jiné údaje. Je to výborný nástroj pro pochopení vztahů nebo vysvětlení chronologických souvislostí mezi událostmi. Pomůcku lze využít při předmětech matematiky, dějepisu, fyziky, zeměpisu, přírodopisu.Item A social approach to teleconferencing(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Katsika, Maria; Koutroulis, Ilias; Zotos, Christos; Mitroulia, Maria; Armakolas, StefanosItem Folding spray box(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Slavík, JakubJedná se o výrobek, který je převážně vyroben z plexiskla, PVC, dřeva a elektronických součástek. Celý box se dá složit a rozložit na díly, kvůli lepšímu uskladnění. Box slouží ke stříkání modelů. Jeho úkolem je odsávat nadbytečný aerosol z boxu a zároveň místnosti pryč.Item Botanic domino(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Sýkorová, KristýnaVýrobek je navržený do výuky biologie na základních a středních školách. Tato didaktická pomůcka má za cíl zpříjemnit žákům studium botaniky. Žáci si díky botanickému dominu mohou otestovat své znalosti o planě rostoucích rostlinách české flóry. Každá dřevěná destička obsahuje QR kód, který si žáci mohou načíst svými mobilními telefony a rozšířit si tak poznatky o třiceti nejrozšířenějších rostlinách v ČR.Item Selected specifics of creative pupil product and its evaluation(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Pechová, RadkaPředkládaná diplomová práce je zaměřena na vybraná specifika kreativního žákovského produktu a jeho evaluace. Cílem této práce je prokázat kreativitu žáků prvního stupně bez předkládání vzorku výrobku nebo jeho pracovního postupu. V práci bude také zhodnocen evaluační protokol výrobků demonstrativní sady stavebnicových komponent, její inovace a osobní vyhodnocení. Kreativita žáků se sadou stavebnicových komponent bude porovnána s výzkumem kreativity z validního Urbanova figurálního testu tvořivého myšlení. Tento test měří kreativitu u jedinců v každém věku.Item Verification of the evaluation protocol of the functional creativity of the pupil product(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Kučerová, HanaPředkládaná diplomová práce je zaměřena na hodnocení výrobků z hodin praktických činností u dětí na 1. stupni základních škol a na hodnocení těchto výrobků různými skupinami hodnotitelů. Dále na porovnání s již dříve vedeným výzkumem se žáky 2. stupně základních škol a srovnání výsledků na základě identického evaluačního protokolu. K výrobě výrobku bude použita demonstrativní sada stavebnicových komponent, sestavena na podobném principu stavebnicových prvků, jako v prvním výzkumu. V diplomové práci bude rovněž porovnán náhled různých skupin hodnotitelů na kreativitu žáků, a to v závislosti na věku hodnotitelů a druhu jejich vzdělání, rovněž na gendrové bázi. Budeme posuzovat soulad nebo rozdílnost hodnocení v jednotlivých skupinách hodnotitelů. Výstupem výzkumu by měl být náhled do možností, jak klasifikovat nebo hodnotit kreativitu žáků na 1. stupni ZŠ.Item Experimental house model for thermographic measurement(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Gabrielová, VeronikaCílem mé práce bylo vytvořit didaktický model, pro žákovské experimenty s novou sadou pro termografické měření. Při tvorbě modelu jsme použily několik postupů, které jsme kombinovali tak, aby jsme na tomto modelu ukázali žákům více variant při zateplení domu. Data jsem získala díky termografickému měření. Výsledky této práce umožňují žákům na základní škole zkoumat výhody a nevýhody zateplení domů. Nejen, že žáci mohou pozorovat a zaznamenávat úniky tepla v určitých částech domu, ale mohou se samy podílet na výrobě modelu v rámci technické výchovy. Žáci mohou kooperovat a seznámit se s technologickými postupy při zateplení domu i při jeho stavbě. Setkají se s mnoha materiály jako jsou dřevo,izolace,střešní krytina apod. Jako bonus jsme model domu opatřili funkčními okapy a odměrným válcem, ve kterém lze sledovat množství získané(dešťové) vody. Toto mohou žáci využít v rámci projektu, environmentální výuky. Nejen, že si celý model domu vyrobí, ale mohou ho následně využívat celý rok a zaznamenávat změny v určitém ročním období. Díky tomu si mohou uvědomit význam velkých nádržích na vodu u rodinných domů. Přínosem této práce je, že si žáci vyzkoušejí práci jak na samotné stavbě domu, tak práci s moderními technologiemi a měřením. Žákům nabízíme jiný pohled na to, jaké následky má zateplení domu a proč je tedy zateplení domů čím dál, tím víc častější. Výhodou tohoto modelu je, že se dá postupně zdokonalovat. Každý žák do modelu může promítnout své nápady a vize ke zlepšení, ať už se jedná o využití nasbírané vody, nebo o nějaké využití solární energie.Item Experimental work for pre-school children: water(Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Kubaňová, Petra; Simbartl, PetrCílem této práce je seznámit čtenáře s projektovou výukou, zařazením pokusnických prací do rámcového vzdělávacího programu předškolního vzdělávání a představení zásobníku pokusů s vodou vhodných pro žáky předškolních zařízení a včetně metodického pokynu, seznamu pomůcek a materiálu, popisu pracovního postupu a doby realizace, včetně reflexe z ověření v praxi.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »