Číslo 1-2 (2015)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 4 out of 4 results
  • Item
    Srovnání dynamiky vědeckých výstupů mezi geografickými obory v ČR (2012 až 2014) pro potřeby cílené didaktické transformace
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2015) Mentlík, Pavel
    Analýza českých vědeckých článků zaměřených na geografii (dle RIV), které byly publikovány v zahraničních prestižních časopisech v letech 2012, 2013 a 2014, ukázala, že v těchto letech byl větší podíl významných vědeckých výstupů publikován v oborech fyzické geografie. Výrazně dominovaly studie zaměřené na sesuvy a další svahové deformace, dále články věnované fluviální geomorfologii a následně geomorfologii glaciální a periglaciální. Z humánně geografických oborů byly nejvíce publikovány studie věnované ekonomické a regionální geografii, následně geografii měst a sociálně-patologickým jevům. Další významný podíl publikovaných studií patřil interdisciplinárním článkům zaměřeným na problematiku využití krajiny a částečně studiím věnovaným rozvoji GIS. Rozborem monotematických čísel časopisu Geografické rozhledy (časopis pro další vzdělávání v geografii), bylo zjištěno, že téměř všem oborům, ve kterých byly generovány významné vědecké výstupy, byla věnována jednotlivá tematická čísla. I když poněkud větší pozornost byla zaměřena na humánně geografická témata, je možné říci, že u většiny zjištěných oborů byla vyvinuta snaha prezentovat moderní vědecké výsledky v rámci dalšího geografického vzdělávání. Vydefinování oblastí výzkumu, ve kterých dochází k nejdynamičtějšímu vývoji, je stěžejní pro aktualizaci kurikula na všech typech škol. Naprosto zásadní je ale pro aktualizaci vysokoškolských studijních programů. Didaktická transformace by měla být zaměřena na výše uvedené, z hlediska vědeckého výkonu nejvíce progresivní, obory a témata.
  • Item
    Možnosti terénní výuky geografie v těsném příhraničí (pří - padová studie v povodí Kateřinského potoka v Českém lese)
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2015) Cihelková, Monika; Stacke, Václav
    Článek dokumentuje využití terénní výuky středoškolské geografie v povodí Kateřinského potoka v Českém lese. Území, které bylo vybráno pro celodenní terénní výuku, se nachází v těsném příhraničí v Sudetech. Toto území ve 20. a 21. století prodělalo výrazné sociální i krajinné změny a v nejmladší historii bylo kolonizováno bobrem evropským. Z tohoto důvodu jsme schopni studentům během krátké terénní vycházky ukázat množství sociálněgeografických i fyzickogeografických fenoménů a do programu výuky zařadit i několik témat s mezipřed - mětovými vazbami. Návrh terénní výuky byl otestován skupinou studentů nižších ročníků bakalářského stupně VŠ studia a objevené chyby a nejasnosti následně upraveny. Součástí tohoto textu je pracovní list, soubor map a metodická příručka pro vedení terénní výuky i hodnocení pracovních listů.
  • Item
    Zajímavá a motivující výuka řas a sinic na základních a středních školách
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2015) Nolčová, Lucie; Vágnerová, Petra
    Na základních a středních školách se žáci s výukou řas a sinic setkávají obvykle v úvodních partiích problematiky biologie rostlin. Je to téma pro ně obtížné, poměrně abstraktní, často v nich nezanechá dlouhodobější stopu. Chybou je často nedostatečná motivace, tedy například nezajímavá prezentace tohoto tématu, absence praktických cvičení či malý důraz na provázanost tématu s životem žáka či aktuálními potřebami společnosti. Tento článek nabídne vyučujícím nový pohled na výuku algologického tématu a poskytne podklady pro zkvalit - nění výuky a přiblížení řas a sinic žákům základních a středních škol na osobní úrovni.
  • Item
    Neobvyklé houby ve výuce na různých stupních vzdělávání v rámci laboratorních prací
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2015) Kout, Jiří; Sádlíková, Martina
    Článek představuje návrh laboratorní práce pro hodiny přírodopisu nebo biologie, pro kterou byla vybrána skupina stromatických tvrdohub (vřeckovýtrusné houby). Hlavním kritériem pro výběr této neobvyklé skupiny hub byla úvaha, že právě méně známé skupiny hub mohou povzbudit motivaci ke studiu a rozšířit znalosti žáků více, než jen obecně uváděné druhy v učebnicích. Mimo základní seznámení s tvrdohoubami si žáci osvojí i práci s laboratorní technikou. Ze skupiny tvrdohub jsou v článku uvedeny časté druhy s důrazem na rod dřevomor ( Hypoxylon ), který poskytuje v roztoku KOH barevné pigmenty. Jejich extrakce je snadná a může být pro laboratorní práce na ZŠ i SŠ atraktivní. U vybraných, běžně se vyskytujících druhů jsou uvedeny základní charakteristiky důležité pro jejich určení, ekologie a případně další informace.
OPEN License Selector