Číslo 1 (2025)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 10 out of 10 results
  • Item
    Plzní po stopách Bedřicha Smetany
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Malivánková Wasková, Marie
  • Item
    The Concerned Photographer Contextualized
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Kundračíková, Barbora
    Studie se zaměřuje na pojem „zaujatý fotograf “, jak je znám a kriticky reflektován v kontextu americké fotografie 2. poloviny 20. století. Aplikuje jej však na příklady z českého prostředí, konkrétně na tvorbu fotografů Jindřicha Štreita a Viktora Koláře. Tento koncept se v dobovém diskurzu objevil v kontextu lokálního fotodokumentu, nikdy ale nebyl kriticky uchopen a reflektován. Na příkladu díla a činnosti obou zmíněných autorů se tak nabízí možnost zkoumat proces osvojování či přejímání dalšího z řady pojmů, který je z prostředí západní teoretické praxe přenášen do jiných lokalit. Spíše, než jako součást postkoloniální tradice však bude představen jako prostředek aktivního propojování profesních domén i geografických center.
  • Item
    Estetizace žurnalistiky jako nejednoznačná praxe. Příklad polské literární reportáže
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Maňák, Vratislav
    Literární reportáž je hybridní žánr, který deklaruje ambici zachovávat faktografické nároky žurnalistiky, současně ale novinářský text s využitím postupů fikce estetizuje. Teoretici žurnalistiky proto vnímají estetizaci převážně jako negativní praxi, tento příspěvek chce ale na příkladu polského reportéra Ryszarda Kapuścińského doložit, že zesílená estetická funkce textu nutně nepředstavuje prohřešek proti jeho informačním závazkům.
  • Item
    Performativita v opernom divadle
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Mojžišová, Michaela
    Štúdia sa koncentruje na tvorivé princípy v dielach súčasných operných inscenátorov, ktorí vstupujú do diškurzu na tému performatívneho obratu. Deje sa tak nielen na verejných priestranstvách či v alternatívnych divadelných priestoroch, ale aj na tradičných operných javiskách. Autorka približuje rozmanité stratégie tvorby, od narúšania divadelnej ilúzie a obmedzovania diváckeho komfortu cez prepájanie klasických hudobno-dramatických diel s aktuálnou životnou realitou po implantovanie prostriedkov hraničiacich s princípmi imerzného divadla.
  • Item
    Intencionálnosť a dejinnosť v definícii umenia Jerrolda Levinsona
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Prostredná, Natália
    V štúdii konfrontujeme definíciu umenia Jerrolda Levinsona, v ktorej akcentuje intenciu tvorcu urobiť dielo zamýšľané ako umelecké a dejinnosť diela v zmysle jeho interakcie s minulosťou, s tromi významnými dimenziami skúsenosti s umeleckým dielom – narativitou, performativitou a deskriptivitou. V duchu Levinsonových smerovaní k analytickej filozofii, na vzájomné usúvzťažnenia aplikujeme semiotický trojuholník. Snažíme sa tak naznačiť variovanie uhlov pohľadov, ktoré ponúkajú tri jeho časti – oblasť reálnych entít obklopujúcich subjekt, ich mentálneho vnímania subjektom a ich jazykového vyjadrenia.
  • Item
    Filozofia performativity a jej estetické konzekvencie v hudobnom umení
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Kopčáková, Slávka
    Cieľom štúdie je skúmať pojmy performancia, event, happening z pozícií filozofie performativity a estetiky hudby. V 60. rokoch došlo k vymedzeniu diferencie medzi experimentálnou a avantgardnou hudbou, čo malo závažné estetické konzekvencie. Performatívne postupy v hudbe reprezentujú najmä event a happening. Na príklade hudobného happeningu (L. Kupkovič) ilustrujeme historické a systémové atribúty experimentálnej, avantgardnej a postmodernej hudby.
  • Item
    Deskriptivita, performativita a narativita v uměleckých manifestech
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Řehulková, Hana
    Umělecké manifesty modernismu lze chápat jako teoretickou reflexi ohlašující nové postupy v umění, nové způsoby ve zobrazování skutečnosti. Jinými slovy jde o vyhlášení souboru pravidel pro novou tvorbu či nové pojetí umění. Cílem příspěvku bude představit umělecké manifesty s ohledem na to, jak a do jaké míry doporučují, zavrhují či obhajují narativní, deskriptivní a performativní postupy v umělecké tvorbě.
  • Item
    Slovo úvodem
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025)
  • Item
    Šaty mezi textem a textilem v módní publicistice Stéphana Mallarmé
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta filozofická, Katedra filozofie, 2025) Muchová, Linda
    Studie přibližuje poměrně málo známou stránku tvorby francouzského básníka Stéphana Mallarmého, kterou představuje módní publicistika. Mallarmém vydávaný časopis La Dernière Mode je zajímavý z mnoha důvodů. Mallarmé je totiž hlavním autorem, který zde promlouvá skrze postavy fiktivních ženských autorek, které samy mluví o fiktivních šatech a fiktivních okolnostech s nimi spojených. V kontrastu vůči přednímu teoretikovi a praktikovi módy, Mallarmého současníkům Ch. Baudelairovi a Ch. F. Worthovi, lze nahlédnout, že tento módní časopis nebyl pouze nezávaznou hříčkou velkého básníka, ale originálním pokusem poprvé pochopit módu jako médium, v němž mohou lidské osoby nalézt svobodu sebevyjádření.