Sborník konference LabIR Edu 2023
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item IR měření v přírodě a jeho simulace(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Jirka, Vladimír; Šikula, JánPřednáška představila výzkumné aktivity týmu ENKI, o.p.s. s důra zem na ukázky konkrétních aplikací. Představena bylo využití letecké termografie a také termovizní měření v péči o krajinu. Vedle aplikací z praxe byly zmíněny experimentální metody a související fyzikální principy. V závěru byl představen pokus, kde je možné žákům evapotranspiraci simulovat s pomocí ručníku.Item Chladící efekt stromů ve městě: principy, funkce a příklady měření(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Pokorný, J.; Šikula, JánPřednáška představila výzkumné zaměření Doc. Pokorného, jeho kolegů z ENKI, o.p.s. a z Pedagogické fakulty JČU v Českých Budějovi cích. Výklad se zaměřil na tok energie v krajině, vliv evapotranspirace a na jev zvaný biotická pumpa. Problematika byla nahlédnuta i z hle diska didaktiky - jako průřezové téma vedoucí k poznání komplexních environmentálních souvislostí. V diskuzi byly představeny vzdělávací materiály, které kolektiv autorů připravil pro potřeby učitelů ZŠ a SŠ: metodiky a pracovní listy dostupné v [1].Item Porovnání tepelné vodivosti modelu jednoduchého a dvojitého okna(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Vochozka, Vladimír; Sosna, Tomáš; Šikula, JánPokus je zaměřen na demonstraci rozdílu v přenosu tepla mezi jednosklem a dvojsklem. V textu je seznam jednoduchých pomůcek a postup provádění experimentu, který je doplněn fotografiemi a termogramy. Termogramy slouží k vizualizaci rozdílu v chování mezi modelem jednoskla a dvojskla. Vysvětlení je postaveno na rozdílu v tepelné vodivosti mezi polykarbonátem a vzduchem, spolu s porovnáním měrné tepelné kapacity těchto dvou látek. Výsledky potvrzují, že model dvojskla má nižší tepelné úniky v čase než model jednoskla.Item Měření teploty při technické výchově(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Tesař, Jiří; Skála, Jiří; Lang, Vladislav; Šikula, JánV tomto pokusu budeme zkoumat šíření tepla při vrtání. Vyzkoušíme, jak se zahřívají ostré a tupé vrtáky při vrtání ocelové destičkyItem Ledové království(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Soukopová, Jitka; Šikula, Ján„Ledové království“ obsahuje náměty na experimenty a badatelské aktivity pro žáky 2. stupně ZŠ a pro dětské vědecké kroužky. Veškeré experimenty a badatelské aktivity mají dvě společné pomůcky – termokameru a led.Item Jak změřit teplotu Měsíce?(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Lang, Vladislav; Šikula, JánV příspěvku jsou ukázány možnosti dostupných termokamer pro měření teploty povrchu objektu nám vzdáleného stati síce kilometrů - Měsíce. Ukázány jsou dva možné přístupy k vyhodnocení termogramu, ve výuce použitelnější kvali tativní a významně složitější kvantitativní. Vlastní vliv ter mokamery na měření objektů zabírajících jen několik pixelů je ukázán na jednoduchém pokusu, který je snadné ve výuce realizovat.Item Termokamery jako prostředek pro oživení výuky matematiky(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Krčmářová, Anna; Stixová, Klára; Postavová, Eliška; Šikula, JánTermokamery nemají využití pouze v předmětech jako je fyzika, biologie či chemie. Navrhli jsme možnosti, jakým způ sobem termokamery zařadit do výuky matematiky s cílem zatraktivnění klasického vyučování a využití mezioborových vztahů. Metody, které jsme zvolili, neslouží k přímému osvo jování matematických poznatků, jsou vhodné spíše k procvi čení učiva zábavnou formou s využitím moderních technolo gií.Item Vizualizace proudění tekutin pomocí termokamery(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kielbusová, Zdeňka; Šikula, JánTento příspěvek pojednává o vizualizaci proudění kapalin v různých podmínkách při rotaci, proudění přes překážky, ale i vzniku proudění zahříváním tekutiny.Item Přeměny energie ve fyzice pohledem termokamery(Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kácovský, Petr; Šikula, JánPříspěvek představuje jednoduché experimenty využitelné ve výuce fyziky v souvislosti s vizualizací energetických pře měn – typicky jde o přeměny mechanické či elektrické ener gie na energii vnitřní. Kvalitativní pojetí experimentů umož ňuje jejich začlenění do výuky na základní i střední škole, a to jak ve formě demonstrační, tak coby náměty na skupinovou žákovskou práci.