Sborník konference LabIR Edu 2023

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 9 out of 9 results
  • Item
    IR měření v přírodě a jeho simulace
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Jirka, Vladimír; Šikula, Ján
    Přednáška představila výzkumné aktivity týmu ENKI, o.p.s. s důra zem na ukázky konkrétních aplikací. Představena bylo využití letecké termografie a také termovizní měření v péči o krajinu. Vedle aplikací z praxe byly zmíněny experimentální metody a související fyzikální principy. V závěru byl představen pokus, kde je možné žákům evapotranspiraci simulovat s pomocí ručníku.
  • Item
    Chladící efekt stromů ve městě: principy, funkce a příklady měření
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Pokorný, J.; Šikula, Ján
    Přednáška představila výzkumné zaměření Doc. Pokorného, jeho kolegů z ENKI, o.p.s. a z Pedagogické fakulty JČU v Českých Budějovi cích. Výklad se zaměřil na tok energie v krajině, vliv evapotranspirace a na jev zvaný biotická pumpa. Problematika byla nahlédnuta i z hle diska didaktiky - jako průřezové téma vedoucí k poznání komplexních environmentálních souvislostí. V diskuzi byly představeny vzdělávací materiály, které kolektiv autorů připravil pro potřeby učitelů ZŠ a SŠ: metodiky a pracovní listy dostupné v [1].
  • Item
    Porovnání tepelné vodivosti modelu jednoduchého a dvojitého okna
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Vochozka, Vladimír; Sosna, Tomáš; Šikula, Ján
    Pokus je zaměřen na demonstraci rozdílu v přenosu tepla mezi jednosklem a dvojsklem. V textu je seznam jednoduchých pomůcek a postup provádění experimentu, který je doplněn fotografiemi a termogramy. Termogramy slouží k vizualizaci rozdílu v chování mezi modelem jednoskla a dvojskla. Vysvětlení je postaveno na rozdílu v tepelné vodivosti mezi polykarbonátem a vzduchem, spolu s porovnáním měrné tepelné kapacity těchto dvou látek. Výsledky potvrzují, že model dvojskla má nižší tepelné úniky v čase než model jednoskla.
  • Item
    Měření teploty při technické výchově
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Tesař, Jiří; Skála, Jiří; Lang, Vladislav; Šikula, Ján
    V tomto pokusu budeme zkoumat šíření tepla při vrtání. Vyzkoušíme, jak se zahřívají ostré a tupé vrtáky při vrtání ocelové destičky
  • Item
    Ledové království
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Soukopová, Jitka; Šikula, Ján
    „Ledové království“ obsahuje náměty na experimenty a badatelské aktivity pro žáky 2. stupně ZŠ a pro dětské vědecké kroužky. Veškeré experimenty a badatelské aktivity mají dvě společné pomůcky – termokameru a led.
  • Item
    Jak změřit teplotu Měsíce?
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Lang, Vladislav; Šikula, Ján
    V příspěvku jsou ukázány možnosti dostupných termokamer pro měření teploty povrchu objektu nám vzdáleného stati síce kilometrů - Měsíce. Ukázány jsou dva možné přístupy k vyhodnocení termogramu, ve výuce použitelnější kvali tativní a významně složitější kvantitativní. Vlastní vliv ter mokamery na měření objektů zabírajících jen několik pixelů je ukázán na jednoduchém pokusu, který je snadné ve výuce realizovat.
  • Item
    Termokamery jako prostředek pro oživení výuky matematiky
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Krčmářová, Anna; Stixová, Klára; Postavová, Eliška; Šikula, Ján
    Termokamery nemají využití pouze v předmětech jako je fyzika, biologie či chemie. Navrhli jsme možnosti, jakým způ sobem termokamery zařadit do výuky matematiky s cílem zatraktivnění klasického vyučování a využití mezioborových vztahů. Metody, které jsme zvolili, neslouží k přímému osvo jování matematických poznatků, jsou vhodné spíše k procvi čení učiva zábavnou formou s využitím moderních technolo gií.
  • Item
    Vizualizace proudění tekutin pomocí termokamery
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kielbusová, Zdeňka; Šikula, Ján
    Tento příspěvek pojednává o vizualizaci proudění kapalin v různých podmínkách při rotaci, proudění přes překážky, ale i vzniku proudění zahříváním tekutiny.
  • Item
    Přeměny energie ve fyzice pohledem termokamery
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kácovský, Petr; Šikula, Ján
    Příspěvek představuje jednoduché experimenty využitelné ve výuce fyziky v souvislosti s vizualizací energetických pře měn – typicky jde o přeměny mechanické či elektrické ener gie na energii vnitřní. Kvalitativní pojetí experimentů umož ňuje jejich začlenění do výuky na základní i střední škole, a to jak ve formě demonstrační, tak coby náměty na skupinovou žákovskou práci.