Articles (KVD)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 45 results
  • Item
    Využití QR kódů v profesi učitele
    (2023) Benediktová, Lenka; Sedlačko, Filip
    QR kód neboli Quick Response znamená v překladu rychlá odezva. V našem článku se zaměřujeme na to, zda je může učitel ve své profesi, tedy ne pouze během výuky, efektivně využít. QR kódy slouží k rychlému přečtení informace pomocí chytrého zařízení jako je např. tablet nebo mobilní telefon. V tomto článku se tedy snažíme zjistit, jak může učitel pomocí QR kódů obohatit a zatraktivnit svoji výuku. Dále se zaměřujeme na to, zda tyto kódy mají využití i mimo školní hodinu, v dalším životě školy. Jsou vhodné při terénních exkurzích? Může je učitel vhodně využít i v dalších oblastech své profese jako je např. výchovné nebo kariérní poradenství? A jakým způsobem je využít tak, aby jeho práci opravdu zefektivnily? Cílem tohoto článku je navrhnout vhodné strategie pro využívání QR kódů v profesi učitele na základní škole. Pro získání informací jsme provedli rešerši domácích a zahraničních zdrojů a také realizovali výzkumnou sondu formou polostrukturovaného rozhovoru, s cílem zjistit, zda učitelé QR kódy ve své profesi používají a jakým způsobem. Je patrné, že QR kódy jsou vhodnou pomůckou pro učitele se širokým využitím, ať už přímo ve vyučovací hodině nebo mimo ni. Při poskytnutí metodické podpory se QR kódy jeví jako vhodné doplňky pro zatraktivnění výuky a usnadnění práce učitele.
  • Item
    Experimentální využití Minecraft Education pro výuku číslicové techniky
    (2023) Bezděka, Jan; Breit, Petr
    Článek se věnuje použití programu Minecraft Education jako doplňku při výuce číslicové techniky. Východiskem je předpoklad, že použití počítačové hry, která je obecně rozšířená, bude působit jako motivátor k dosažení lepších výsledků. Po stručném seznámení s problematikou následuje popis tří výukových bloků a v nich realizovaných příkladů. V průběhu experimentu jsme potvrdili předpoklad, že výuka je pro žáky zábavnější. Jsou více motivováni a výsledky potvrdily, že takto realizovaná výuka je efektivnější.
  • Item
    Využití m-learningu na základní škole se zaměřením na strategii BYOD
    (2024) Benediktová, Lenka; Glazer, Alois
    Mobilní dotykové zařízení (smartphone nebo tablet) vlastní dnes téměř každý z nás. Děti ve školním věku nejsou výjimkou. V našem článku se zaměřujeme na využití strategie BYOD (bring your own device, tedy přines si své vlastní zařízení) ve výuce na základní škole. Abychom zjistili, jakým způsobem jsou mobilní telefony nebo tablety žáků ve výuce zapojeny, realizovali jsme nejen dotazníkové šetření a polostrukturované rozhovory, ale také jsme navštívili několik vyučovacích hodin. Z výsledků realizované rešerše dostupných zdrojů a námi provedených šetření jsme získali informace, které nám pomohly sestavit pět návrhů využití vlastního mobilního zařízení žáka ve výuce. Tyto návrhy by měly pomoci učitelům se zavedením strategie BYOD do vlastní výuky. Námi vytvořené návrhy prezentujeme učitelské veřejnosti formou sady infografik prostřednictvím sociálních sítí.
  • Item
    Proctoring v distančním vzdělávání: od provizorních k trvalým řešením
    (2024) Borkovcová, Anna; Šolcová, Dominika; Rohlíková, Lucie
    Tato studie se zaměřuje na výzkum využití proctoringu v online vzdělávání a na výzkum jeho vlivu na udržení akademické integrity. Online proctoring (nebo také online dozorování) je metoda využívaná při distančním vzdělávání, která umožňuje monitorování studentů během online testů nebo zkoušek. Studie přináší výsledky obsahové analýzy 36 otevřených odborných studií z databáze Web of Science, které se proctoringu věnují. Analýza zahrnuje nejen výhody proctoringu, jako je prevence podvádění a posílení důvěryhodnosti výsledků, ale také výzvy spojené s touto metodou. Mezi tyto výzvy patří obavy o soukromí studentů a zvyšující se míra úzkosti zkoušených v průběhu proctorovaných zkoušek. Studie zkoumá také technologické a lidské faktory, které mohou ovlivnit efektivitu online proctoringu. Výsledky studie upozorňují na potřebu vyváženého přístupu k použití této metody a ukazují, že vývoj technologií a postupy týkající se soukromí studentů jsou klíčovými aspekty pro budoucnost proctoringu v online vzdělávání. Ze zkušeností popisovaných v analyzovaných studiích lze doporučit využít proctoring v těch případech, kdy poskytuje studentům určitou výhodu (např. při dokladování transparentnosti online zkoušky vůči budoucímu zaměstnavateli). Studie otevírá cestu pro další zkoumání této problematiky a zdůrazňuje potřebu věnovat pozornost legislativním, technickým a fi lozofi ckým aspektům online proctoringu.
  • Item
    Využití Wordu a screen-readeru při studiu jazyků u prakticky a úplně nevidomých
    (2023) Tichý, Jaromír; Vrbík, Václav; Lovasová, Vladimíra
    Cílem článku je popsat možnosti zpřístupnění studijních materiálů, které by mohli využít úplně či prakticky nevidomí při studiu cizího jazyka. Nejdříve jsou představeny softwarové a hardwarové pomůcky pro uživatele počítačů s těžkým zrakovým handicapem. Následuje popis čtyř možností zpřístupnění studijních materiálů pro osoby s těžkým zrakovým postižením s pomocí Wordu a speciální výpočetní techniky. U každého postupu jsou popsány jeho přínosy i nedostatky z hlediska pedagogiky a psychologie. Vždy je uvedeno, do jaké míry umožňuje každá ze čtyř představovaných metod zpřístupnit nevidomým grafickou a fonetickou stránku cizího jazyka. V článku jsou uvedeny některé výsledky výzkumu, který je obsahem dizertační práce s názvem Strategie učení se cizímu jazyku u nevidomých studentů anglického jazyka jako cizího jazyka. Jsou zde také popsány praktické příklady využití možností screen-readeru a Wordu při výuce jazyků v neziskové organizaci s názvem TyfloCentrum. V závěru je uvedeno doporučení na nový výzkum v oblasti informatiky, který by umožnil rychlejší přípravu dokumentů ve Wordu, s jejichž pomocí by mohla být nevidomým zpřístupněna grafická i fonetická stránka cizího jazyka.
  • Item
    Spolupráce učitelů a didaktiků informatiky v Plzeňském kraji v rámci rozvoje společenství oborových didaktik
    (2024) Baťko, Jan; Benediktová, Lenka; Frank, Filip
    V příspěvku je představeno pilotní zapojení Katedry výpočetní a didaktické techniky Fakulty pedagogické na Západočeské univerzitě v Plzni do projektu Rozvoj oborových didaktik jako nástroj pro zlepšení výuky na školách v Plzeňském kraji. Představeny jsou cíle této iniciativy a způsob zapojení katedry do projektu v roce 2022. Popsána jsou data získaná dotazníkovým šetřením mezi učiteli informatiky zapojenými do projektu a závěry z realizované focus group. Výsledky posloužily jako východiska pro návrh cílené metodické podpory pro zapojené učitele z gymnázií a středních odborných škol. Na závěr jsou představeny vzorové aktivity, které byly sestaveny na základě požadavků samotných učitelů a prakticky realizovány na prezenčním semináři.
  • Item
    Reforming higher education with ePortfolio implementation, enhanced by learning analytics
    (2023) Pospíšilová, Linda; Rohlíková, Lucie
    In a time when blended learning is the norm and not the exception, ePortfolio implementation has the potential to serve as a tool for 21st-century skills development, namely self-reflection, self-assessment, goal-setting, evidence- based learning, as well as a tool for digital literacy development. Two learning scenarios implementing ePortfolio in teaching and learning processes are presented. The first one deals with a learning model, following principles of autonomous learning applied in language learning, with a focus on goal-setting and evidence-based portfolio as a growth portfolio, with attention to applied assessment types and learning processes of university students. A constructivist approach to ePortfolio creation makes a solid foundation for the learning model. The second scenario of ePortfolio implementation presents how to use ePortfolio in pre-service teacher education, especially as an active learning strategy in the subject oriented to technology-enhanced learning. Students present in ePortfolios interviews with different target groups, relevant materials research, best practices, and applications. ePortfolios are shared between students, and create a special dynamic effect in the online course. Both presented case studies highlight the differences in positivist and constructivist approaches to ePortfolio implementation with respect to student behavior in areas of their attitudes and learning processes and evidencing. In both scenarios, learning analytics are used as an important tool to monitor students’ work and for the gradual improvement of ePortfolio implementation model. Presented results prove ePortfolio tool to be a high impact practice fostering student autonomy and active learning.
  • Item
    Využití QR kódů v  profesi učitele
    (2023) Benediktová, Lenka; Sedlačko, Filip
    QR kód neboli Quick Response znamená v překladu rychlá odezva. V našem článku se zaměřujeme na to, zda je může učitel ve své profesi, tedy ne pouze během výuky, efektivně využít. QR kódy slouží k rychlému přečtení informace pomocí chytrého zařízení jako je např. tablet nebo mobilní telefon. V tomto článku se tedy snažíme zjistit, jak může učitel pomocí QR kódů obohatit a zatraktivnit svoji výuku. Dále se zaměřujeme na to, zda tyto kódy mají využití i mimo školní hodinu, v dalším životě školy. Jsou vhodné při terénních exkurzích? Může je učitel vhodně využít i v dalších oblastech své profese jako je např. výchovné nebo kariérní poradenství? A jakým způsobem je využít tak, aby jeho práci opravdu zefektivnily? Cílem tohoto článku je navrhnout vhodné strategie pro využívání QR kódů v profesi učitele na základní škole. Pro získání informací jsme provedli rešerši domácích a zahraničních zdrojů a také realizovali výzkumnou sondu formou polostrukturovaného rozhovoru, s cílem zjistit, zda učitelé QR kódy ve své profesi používají a jakým způsobem. Je patrné, že QR kódy jsou vhodnou pomůckou pro učitele se širokým využitím, ať už přímo ve vyučovací hodině nebo mimo ni. Při poskytnutí metodické podpory se QR kódy jeví jako vhodné doplňky pro zatraktivnění výuky a usnadnění práce učitele.
  • Item
    Využití Wordu a screen-readeru při studiu jazyků u prakticky a úplně nevidomých
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Tichý, Jaromír; Vrbík, Václav; Lovasová, Vladimíra
  • Item
    Úlohy pro výuku JavaScriptu z předmětu Programování 1 (2. díl)
    (Prometheus, 2023) Frank, Filip; Zíka, Miroslav
    Představujeme zbývající úlohy používané v rámci předmětu PGM1P na Katedře výpočetní a didaktické techniky na Fakultě pedagogické při Západočeské univerzitě v Plzni. V prvním díle jsme si představili kompletní seznam úloh, ale z důvodu rozsahu jsme nemohli představit všechny úlohy. Zbývající úlohy popisujeme v tomto příspěvku a to, stejně jako v minulém případě, včetně opakovaně pozorovaných chyb. V prvním dílu jsme se zároveň seznámili s požadavky na studenty, očekávanými výstupy a zařazením z pohledu RVP, neboť se jedná o budoucí učitele informatiky. Představené úlohy jsou používané při výuce studentů bakalářského studia. Z důvodu velmi rozdílných zkušeností studentů s programováním je zapotřebí začít s výukou programování od skutečných základů. Pro příklad rozpětí si můžeme uvést, že mezi studenty se řadí absolventi gymnázií, absolventi elektrotechnických škol, ale také absolventka oboru cukrářství.
  • Item
    Application of the Methodology of Communication Skills Training for Employees of Hotel Companies, Based on Immersion into the Virtual World
    (Institute of Hospitality Management and Economics, 2022) Fiala, Jan; Jakeš, Tomáš; Hán, Jan; Husák, Jan; Chadt, Karel; Chalupa, Štěpán; Jánský, Pavel; Jenčková, Jiřina; Kotek, Martin; Kotek, Michal; Perutková, Martina; Průcha, Tomáš; Rohlíková, Lucie; Stejskal, Jakub
  • Item
    Innovating in the Tourism Industry Through Virtual Reality (VR) and Education in the Hotel Business: VR-Enhanced Three-Phase Future Hotel Staff Training
    (IGI Global, 2022) Rohlíková, Lucie; Fiala, Jan; Hán, Jan; Husák, Jan; Chadt, Karel; Chalupa, Štěpán; Jenčková, Jiřina; Kotek, Martin; Kotek, Michal; Perutková, Martina; Průcha, Tomáš; Stejskal, Jakub; Visvizi, Anna
  • Item
    Využití sférických fotografií ve výuce na VŠ
    (Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2022) Duffek, Václav; Průcha, Tomáš; Vočadlová, Klára
    Virtuální realita se dnes pomalu dostává i do vzdělávacího procesu. Jednou z možností, jak zprostředkovat studentům a studentům vzdělávací obsah ve virtuální realitě jsou sférické fotografie. Na školách není ovšem virtuální realita stále běžně využívána, zřejmě kvůli nedostatečnému proškolení učitelů a/nebo kvůli chybějícímu hardware a software na školách. Na druhou stranu efektivita využití virtuálních materiálů byla ve výuce již několikrát prokázána. Autoři se proto rozhodli vytvořit databázi sférických fotografií, u kterých byla následně testována efektivita neimerzního využití ve výuce geografie na vysoké škole, pro které je potřeba pouze PC nebo mobilní telefon. Výsledky základního výzkumu poukazují na to, že neimerzní využití sférických fotografií by mohlo přinášet podobná pozitiva, jako využití sférických fotografií ve virtuální realitě (lepší představa celého kontextu krajiny, zvýšení motivace studentů, podpora kritického myšlení, lepší představa prostoru). Dále je z výsledků možno stanovit, že studenti považují sférické fotografie pro výuku geografie za zajímavější i vhodnější než fotografie klasické.
  • Item
    Predictors of the Effectiveness of Different Approaches to Pandemic Distance Learning
    (MDPI, 2022) Kohout, Jiří; Buršíková, Dana; Frank, Jan; Lukavský, Jindřich; Masopust, Pavel; Motlíková, Iva; Rohlíková, Lucie; Slavík, Jan; Stacke, Václav; Vejvodová, Jana; Voltrová, Michaela
    Značná pozornost byla věnována nucenému přechodu na distanční vzdělávání v důsledku pandemie COVID-19. Některé aspekty této problematiky, které jsou pro praxi velmi důležité, jsou však stále nedostatečně prozkoumány. Cílem této studie je popsat vývoj on-line dostupného screeningového nástroje, který by mohl učitelům pomoci identifikovat studenty ohrožené sníženou efektivitou při distančním vzdělávání a také zvolit vhodný způsob výuky pro danou třídu. Byl proveden komplexní výzkum, kterého se zúčastnilo 35 učitelů českého jazyka, německého jazyka, matematiky, fyziky a zeměpisu a více než 1400 jejich studentů ze 70 tříd. V prvním kroku jsme identifikovali, které z více než 100 potenciálně relevantních proměnných mají prediktivní hodnotu pro efektivitu distančního vzdělávání. Následně byla vyvinuta řada multilineárních regresních modelů umožňujících kvantifikovat vliv jednotlivých proměnných na efektivitu a vnímanou užitečnost distančního vzdělávání. Moderační analýza byla použita k modelování toho, jak vhodné jsou synchronní a asynchronní aktivity založené na aktivním učení pro třídy s různými charakteristikami. Na základě výsledků modelů se vyvíjí jednoduchý screeningový nástroj, který učitelům pomůže přizpůsobit jejich přístup a strategii.
  • Item
    Evaluation of Electrical Resistance of Electrodes with Conductive Ink for Agriculture Application Using Computer Technology
    (Czech Academy of Agricultural Sciences, 2022) Novák, Viktor; Volf, Jaromír; Novák, Daniel; Vrbík, Václav; Ryženko, Vladimír; Stebila, Ján
  • Item
    Porovnání slicerů pro 3D tisk
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Zahradník, Tomáš; Frank, Filip; Zíka, Miroslav
    Tento článek se zaměřuje na porovnání 3D slicerů použitých při tisku metodou FDM/FFF. Současně se také zaměřuje na vybrané slicery, analyzuje jejich výhody a nevýhody. Autor porovnává slicery na základě 3D modelů, které byly danými slicery připraveny pro 3D tisk, vytištěny a analyzovány podle daných kritérií.
  • Item
    Tisk 3D objektů a určení nejlepší tiskové teploty vybraných materiálů
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Vajskebr, Tomáš; Frank, Filip; Bezděka, Jan
    Tento článek se zaměřuje na vybrané materiály v podobě tiskových strun, neboli filamentů, které se využívají pro 3D tisk metodou FDM/FFF. Článek popisuje, jaký je rozdíl mezi FDM a FFF metodou 3D tisku. Článek se také zabývá jednotlivými vybranými materiály, u nichž autor pomocí popsané metodiky vybírá nejlepší tiskovou teplotu trysky, která vede ke kvalitním výsledkům tisku.
  • Item
    Robomaster S1 a jeho využití ve volnočasových aktivitách na ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Kohoutová, Jitka; Baťko, Jan
    Edukační robotika neměla v minulosti pevnou pozici v kurikulu základních škol v České republice. Řada škol ji zařazovala primárně jako doplňkovou formu vzdělávání v rámci volnočasových aktivit nebo volitelných předmětů. Situace se postupně mění vlivem revize státních kurikulárních dokumentů. Přesto zůstává robotika oblastí, která je z velké části využívána pro výuku základů algoritmizace a programování v rámci školních volnočasových aktivit a v kroužcích. Cílem příspěvku je představit možnosti využití edukační robotiky ve volnočasových aktivitách a představit a popsat vzorové aktivity využitelné pro vzdělávání žáků různého věku a zkušeností s využitím robota RoboMaster S1.
  • Item
    Úlohy pro výuku JavaScriptu z předmětu Programování 1
    (Prometheus, 2022) Frank, Filip; Zíka, Miroslav
    Článek uveřejňuje úlohy, které byly vytvořeny a jsou používány pro výuku předmětu PGM1P.
  • Item
    BLANK APPS, JEJICH VYUŽITÍ V PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTECH A DOPAD NA ŽÁKY 2. STUPNĚ ZŠ
    (Faculty of Education, Palacký University Olomouc, 2022) Benediktová, Lenka
    Je zapojení online kvízových aplikací do výuky tak efektivní, jak se zdá? Používání blank apps se vposledních měsících velmi rozšířilo, mimo jiné z důvodu zavedení distanční výuky kvůli pandemii Co-Vid-19. Tyto aplikace, často zábavnou formou, umožňují žákům procvičit učivo pomocí kvízů či jiných interaktivních formátů a získat ke svým znalostem zpětnou vazbu. Aplikace mívají atraktivní vzhled, hravou formu a pro učitele i žáky jsou povětšinou velmi uživatelsky přívětivé. Jaký je jejich dopad na žáky? Pomohou jim urychlit fixaci učiva či zlepšit studijní výsledky? Jsou pro ně motivující, zvyšují zájem o předmět? Na tyto otázky hledáme odpověď v následující výzkumné studii pomocí analýzy odborných článků a dotazníkového šetření cíleného na žáky 2. stupně ZŠ.