Articles (KVD)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 36 results
  • Item
    Využití Wordu a screen-readeru při studiu jazyků u prakticky a úplně nevidomých
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Tichý, Jaromír; Vrbík, Václav; Lovasová, Vladimíra
  • Item
    Úlohy pro výuku JavaScriptu z předmětu Programování 1 (2. díl)
    (Prometheus, 2023) Frank, Filip; Zíka, Miroslav
    Představujeme zbývající úlohy používané v rámci předmětu PGM1P na Katedře výpočetní a didaktické techniky na Fakultě pedagogické při Západočeské univerzitě v Plzni. V prvním díle jsme si představili kompletní seznam úloh, ale z důvodu rozsahu jsme nemohli představit všechny úlohy. Zbývající úlohy popisujeme v tomto příspěvku a to, stejně jako v minulém případě, včetně opakovaně pozorovaných chyb. V prvním dílu jsme se zároveň seznámili s požadavky na studenty, očekávanými výstupy a zařazením z pohledu RVP, neboť se jedná o budoucí učitele informatiky. Představené úlohy jsou používané při výuce studentů bakalářského studia. Z důvodu velmi rozdílných zkušeností studentů s programováním je zapotřebí začít s výukou programování od skutečných základů. Pro příklad rozpětí si můžeme uvést, že mezi studenty se řadí absolventi gymnázií, absolventi elektrotechnických škol, ale také absolventka oboru cukrářství.
  • Item
    Application of the Methodology of Communication Skills Training for Employees of Hotel Companies, Based on Immersion into the Virtual World
    (Institute of Hospitality Management and Economics, 2022) Fiala, Jan; Jakeš, Tomáš; Hán, Jan; Husák, Jan; Chadt, Karel; Chalupa, Štěpán; Jánský, Pavel; Jenčková, Jiřina; Kotek, Martin; Kotek, Michal; Perutková, Martina; Průcha, Tomáš; Rohlíková, Lucie; Stejskal, Jakub
  • Item
    Využití sférických fotografií ve výuce na VŠ
    (Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2022) Duffek, Václav; Průcha, Tomáš; Vočadlová, Klára
    Virtuální realita se dnes pomalu dostává i do vzdělávacího procesu. Jednou z možností, jak zprostředkovat studentům a studentům vzdělávací obsah ve virtuální realitě jsou sférické fotografie. Na školách není ovšem virtuální realita stále běžně využívána, zřejmě kvůli nedostatečnému proškolení učitelů a/nebo kvůli chybějícímu hardware a software na školách. Na druhou stranu efektivita využití virtuálních materiálů byla ve výuce již několikrát prokázána. Autoři se proto rozhodli vytvořit databázi sférických fotografií, u kterých byla následně testována efektivita neimerzního využití ve výuce geografie na vysoké škole, pro které je potřeba pouze PC nebo mobilní telefon. Výsledky základního výzkumu poukazují na to, že neimerzní využití sférických fotografií by mohlo přinášet podobná pozitiva, jako využití sférických fotografií ve virtuální realitě (lepší představa celého kontextu krajiny, zvýšení motivace studentů, podpora kritického myšlení, lepší představa prostoru). Dále je z výsledků možno stanovit, že studenti považují sférické fotografie pro výuku geografie za zajímavější i vhodnější než fotografie klasické.
  • Item
    Predictors of the Effectiveness of Different Approaches to Pandemic Distance Learning
    (MDPI, 2022) Kohout, Jiří; Buršíková, Dana; Frank, Jan; Lukavský, Jindřich; Masopust, Pavel; Motlíková, Iva; Rohlíková, Lucie; Slavík, Jan; Stacke, Václav; Vejvodová, Jana; Voltrová, Michaela
    Značná pozornost byla věnována nucenému přechodu na distanční vzdělávání v důsledku pandemie COVID-19. Některé aspekty této problematiky, které jsou pro praxi velmi důležité, jsou však stále nedostatečně prozkoumány. Cílem této studie je popsat vývoj on-line dostupného screeningového nástroje, který by mohl učitelům pomoci identifikovat studenty ohrožené sníženou efektivitou při distančním vzdělávání a také zvolit vhodný způsob výuky pro danou třídu. Byl proveden komplexní výzkum, kterého se zúčastnilo 35 učitelů českého jazyka, německého jazyka, matematiky, fyziky a zeměpisu a více než 1400 jejich studentů ze 70 tříd. V prvním kroku jsme identifikovali, které z více než 100 potenciálně relevantních proměnných mají prediktivní hodnotu pro efektivitu distančního vzdělávání. Následně byla vyvinuta řada multilineárních regresních modelů umožňujících kvantifikovat vliv jednotlivých proměnných na efektivitu a vnímanou užitečnost distančního vzdělávání. Moderační analýza byla použita k modelování toho, jak vhodné jsou synchronní a asynchronní aktivity založené na aktivním učení pro třídy s různými charakteristikami. Na základě výsledků modelů se vyvíjí jednoduchý screeningový nástroj, který učitelům pomůže přizpůsobit jejich přístup a strategii.
  • Item
    Evaluation of Electrical Resistance of Electrodes with Conductive Ink for Agriculture Application Using Computer Technology
    (Czech Academy of Agricultural Sciences, 2022) Novák, Viktor; Volf, Jaromír; Novák, Daniel; Vrbík, Václav; Ryženko, Vladimír; Stebila, Ján
  • Item
    Porovnání slicerů pro 3D tisk
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Zahradník, Tomáš; Frank, Filip; Zíka, Miroslav
    Tento článek se zaměřuje na porovnání 3D slicerů použitých při tisku metodou FDM/FFF. Současně se také zaměřuje na vybrané slicery, analyzuje jejich výhody a nevýhody. Autor porovnává slicery na základě 3D modelů, které byly danými slicery připraveny pro 3D tisk, vytištěny a analyzovány podle daných kritérií.
  • Item
    Tisk 3D objektů a určení nejlepší tiskové teploty vybraných materiálů
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Vajskebr, Tomáš; Frank, Filip; Bezděka, Jan
    Tento článek se zaměřuje na vybrané materiály v podobě tiskových strun, neboli filamentů, které se využívají pro 3D tisk metodou FDM/FFF. Článek popisuje, jaký je rozdíl mezi FDM a FFF metodou 3D tisku. Článek se také zabývá jednotlivými vybranými materiály, u nichž autor pomocí popsané metodiky vybírá nejlepší tiskovou teplotu trysky, která vede ke kvalitním výsledkům tisku.
  • Item
    Robomaster S1 a jeho využití ve volnočasových aktivitách na ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2022) Kohoutová, Jitka; Baťko, Jan
    Edukační robotika neměla v minulosti pevnou pozici v kurikulu základních škol v České republice. Řada škol ji zařazovala primárně jako doplňkovou formu vzdělávání v rámci volnočasových aktivit nebo volitelných předmětů. Situace se postupně mění vlivem revize státních kurikulárních dokumentů. Přesto zůstává robotika oblastí, která je z velké části využívána pro výuku základů algoritmizace a programování v rámci školních volnočasových aktivit a v kroužcích. Cílem příspěvku je představit možnosti využití edukační robotiky ve volnočasových aktivitách a představit a popsat vzorové aktivity využitelné pro vzdělávání žáků různého věku a zkušeností s využitím robota RoboMaster S1.
  • Item
    Úlohy pro výuku JavaScriptu z předmětu Programování 1
    (Prometheus, 2022) Frank, Filip; Zíka, Miroslav
    Článek uveřejňuje úlohy, které byly vytvořeny a jsou používány pro výuku předmětu PGM1P.
  • Item
    BLANK APPS, JEJICH VYUŽITÍ V PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTECH A DOPAD NA ŽÁKY 2. STUPNĚ ZŠ
    (Faculty of Education, Palacký University Olomouc, 2022) Benediktová, Lenka
    Je zapojení online kvízových aplikací do výuky tak efektivní, jak se zdá? Používání blank apps se vposledních měsících velmi rozšířilo, mimo jiné z důvodu zavedení distanční výuky kvůli pandemii Co-Vid-19. Tyto aplikace, často zábavnou formou, umožňují žákům procvičit učivo pomocí kvízů či jiných interaktivních formátů a získat ke svým znalostem zpětnou vazbu. Aplikace mívají atraktivní vzhled, hravou formu a pro učitele i žáky jsou povětšinou velmi uživatelsky přívětivé. Jaký je jejich dopad na žáky? Pomohou jim urychlit fixaci učiva či zlepšit studijní výsledky? Jsou pro ně motivující, zvyšují zájem o předmět? Na tyto otázky hledáme odpověď v následující výzkumné studii pomocí analýzy odborných článků a dotazníkového šetření cíleného na žáky 2. stupně ZŠ.
  • Item
    Móviles y pantallas en edades tempranas:convivencia digital, derechos de la infancia yresponsabilidad adulta
    (Realia, 2021) Caldeiro Pedreira, Mari Carmen; Castro Zubizarreta, Ana; Havránková, Tereza
    En la sociedad hipermedia donde predomina el uso indiscriminado de múltiples pantallasdesde edades cada vez más tempranas, es necesaria no solo la convivencia digital, sino además elrespeto a los derechos de la infancia. Aspectos a los que debe unirse la responsabilidad por partede los medios y también de las familias que educan a los menores. En este contexto surge estainvestigación donde se revisa la literatura existente y se identifican dos planteamientos diferentesen torno a los dispositivos móviles e infancia; el referido a usos y posibilidades educativas y deenriquecimiento personal para los pequeños y, el que apunta usos abusivos y problemas derivadosde su utilización. Este estudio de corte teórico muestra una revisión y reflexión basada en las ideasde un importante conjunto de autores que, en la era digital cuando la sociedad en general y deforma concreta la infancia utilizan la tecnología, apuestan por el empoderamiento del niño paraconvertirle en un receptor crítico. Por tanto, teniendo en cuenta que la infancia convive con losmedios y que existen diferentes niveles de actividad de los niños frente a estos, se plantea unapropuesta de niveles centrada en la actividad, la creación y la crítica social. Una propuesta que esposible alcanzar teniendo en cuenta la educación en, con y para los medios. Así mismo, en el marcode la CDN se propone que familias y escuelas potencien un uso adecuado de medios y pantallas porparte de la infancia
  • Item
    Formát výuky převrácené třídy v on-line prostředí v hodinách hospodářské angličtiny na vysoké škole
    (Technická univerzita v Liberci, 2021) Havránková, Tereza
    Koncept výuky převrácená třída se stal v posledních letech využívaným přístupem především v hodinách matematiky a přírodních věd. Závěry různých studií ale ukazují, že převrácenou třídu lze úspěšně implementovat i do online výuky cizích jazyků. Článek popisuje probíhající výzkum, jehož záměrem je prozkoumat dopad režimu převrácené třídy na studijní výsledky studentů hospodářské angličtiny na vysoké škole v online výuce. Úvod článku je věnován teoretickým poznatkům o problematice převrácené třídy v online prostředí. Druhá část je věnována metodologii samotného výzkumu a přehledu dílčích zjištění výzkumu, realizovaného v letním semestru akademického roku 2020/2021.
  • Item
    Katalogizace knih pro knihovní systém pomocí otevřených dat
    (Prometheus, 2021) Zíka, Miroslav
    V článku je čtenáři představena automatizace knihoven a digitalizace knihovních záznamů na příkladu implementace webového katalogu pro knihovnu v Mladém Smolivci. Ten vznikal jako alternativní poskytnutí služeb veřejnosti během ochranných opatření, během nichž byly knihovní služby značně omezeny. V textu bude znázorněno využití otevřených dat za účelem zefektivnění evidence knih i s částečnými skripty pro komunikaci s příslušnými webovými službami.
  • Item
    Chování žáků základní školy při řešení úloh s robotickou stavebnicí
    (Palacký University Olomouc, 2021) Baťko, Jan; Frank, Filip; Rohlíková, Lucie
    Cílem našeho výzkumu bylo zjistit, jak si žáci základní školy počínají při řešení úloh ze školní robotiky, které zahrnují prvky abstrakce a jejichž obtížnost v průběhu řešení stoupá. Vytvořena byla specifická sada patnácti testovacích úloh zaměřených na pohyb pojízdného robota v prostoru. Testování bylo provedeno ve dvou třídách žáků 6. ročníku základní školy. V příspěvku je prezentována pouze část výsledků získaných přímým pozorováním a analýzou videozáznamů. Je zde popsán proces adaptace žáků na práci v programovacím prostředí LEGO Mindstorms EV3 bez předchozích znalostí programování včetně genderových rozdílů a nejčastějších chyb.
  • Item
    Modifikace urbanova figurálního testu tvořivého myšlení pro potřeby vyhodnocení 3D modelů vytvořených žáky ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Fadrhonc, Jan; Král, Jan
    Článek popisuje úpravy Urbanova figurálního testu tvořivého myšlení (TSD – Z) pro potřeby hodnocení žáků prvního a druhého stupně v oblasti prostorové představivosti a kreativity, a to na základě hodnocení jimi vytvořených 3D modelů. Tyto modifikace byly provedeny na základě přechodu zadávání a hodnocení z původní kresby na papír do 3D virtuálního prostoru a rozšíření testu o kategorie hodnotící prostorovou představivost. Výsledky testování nám umožní zjistit nejen úroveň prostorové představivosti a kreativity, ale i na základě našich výsledků a jiných výzkumů korelovat případné limity daného virtuálního 3D prostředí.
  • Item
    Efektivita distanční výuky během pandemie covid-19
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Kohout, Jiří; Buršíková, Dana; Frank, Jan; Lukavský, Jindřich; Masopust, Pavel; Motlíková, Iva; Rohlíková, Lucie; Slavík, Jan; Stacke, Václav; Vejvodová, Jana; Voltrová, Michaela
    Probíhající pandemie covid-19 ovlivňuje od jara 2020 významným způsobem vzdělávání po celém světě, a to především z důvodu nucených uzávěr školy a následného přechodu na distanční výuku. Cílem prezentované přehledové studie je shrnout aktuální poznatky ohledně efektivity této distanční výuky globálně a specificky v kontextu České republiky. Některé metodologické aspekty problematiky související hlavně s klíčovým konceptem učebních ztrát (learning loss) jsou diskutovány s ohledem na dřívější výzkum o efektivitě distančního vzdělávání před pandemií. V závěrečné části je představen náš přístup k výzkumu tohoto fenoménu založený na komplexní evaluaci. V ní bereme v úvahu to, jak vnímají efektivitu různých forem distanční výuky učitelé a žáci, stejně jako specifika různých předmětů (český jazyk, fyzika, matematika, německý jazyk a zeměpis).
  • Item
    Nouzové distanční vzdělávání v době epidemie koronaviru – metodické infografiky na pomoc učitelům
    (Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2020) Čepičková, Jana; Mentlík, Pavel; Rohlíková, Lucie; Vejvodová, Jana
    Tento příspěvek je koncipován jako přehled doporučení, které vydala Západočeská univerzita v Plzni v úvodních dnech nouzového stavu, aby podpořila metodickou kvalitu realizace nouzového distančního vzdělávání. Ve spolupráci oddělení Celoživotní a distanční vzdělávání a Fakulty pedagogické byly na pomoc učitelům vydány tři infografiky. Forma infografik byla zvolena pro vyšší dopad a účinnost materiálu – infografiky umožňují snadné sdílení na sociálních sítích, jsou přehledné a učitelé z nich mohou rychle získat základní informace pro další pedagogickou reflexi.
  • Item
    The Knowledge and the Use of Educational Applications from University Students in Spain and the Czech Republic
    (Univ. Valencia, Servicio publicacions, Arts grafiques, 2020) Casas Moreno, Patricia; Caldeiro-Pedreir, Mari-Carmen; Havránková, Tereza
  • Item
    Počínání žáků při práci s robotickou stavebnicí: východiska tvorby výzkumného nástroje
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2020) Baťko, Jan; Rohlíková, Lucie
    V tomto příspěvku jsou popsána východiska, postup tvorby a finální podoba testovací sady úloh, která posloužila jako testovací nástroj v rámci výzkumu zaměřeného na počínání žáků při řešení úloh z oblasti edukační robotiky. Sada úloh byla vytvořena pro použití v programovacím prostředí LEGO Mindstorms EV3 a obsahovala 15 úloh. V příspěvku představíme, jaké aspekty byly při tvorbě zohledněny, z čeho sada úloh vycházela, z jakých částí se každá úloha skládala, jak ovlivnilo finální podobu testovacího nástroje pilotní ověřování a také to, jak byla sada úloh přijata samotnými žáky.