Articles (KVK)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Let us learn to look and sing. The art and music conference at the faculty of education of the university of west bohemia in pilsen enabled the hitherto lacking profes- sional dialogue on the revision of art educa- tion in the framework education programme for basic education(2024) Uhl Skřivanová, Věra; Plíhalová, Monika; Bláha, Jaroslav; Kirschenmann-Tenter, Johannes; Mašek, JanThe interdisciplinary art and music conference, held on November 1, 2024, at the Faculty of Education, University of West Bohemia in Pilsen, in collaboration with the Faculty of Education, Charles University, addressed the revision of the Framework Education Programme for Basic Education (RVP ZV) in the field of Arts and Culture. Experts and educators expressed concerns regarding the integration of Visual Art Education with Film and Audiovisual Education and Music Education with Drama and Dance Education. The conference facilitated discussions on maintaining the integrity of visual art and music education while integrating other artistic disciplines. Key topics included curriculum development, interdisciplinary art comparatistics, and digital and audiovisual literacy. The debate highlighted the necessity of preserving core arts education disciplines, ensuring equal access to quality education, and fostering critical and creative thinking. The conference proceedings will be published in a professional monograph, structured around three thematic areas: Curriculum and Educational Content of Arts Education, Artistic Comparison, and Digital and Audiovisual Literacy.Item Kreativität und Aufgeschlossenheit(2025) Uhl Skřivanová, Věra; Plíhalová, Monika; Havlíček, JakubDer Artikel stellt die Ergebnisse des Forschungsprojekts „Kreativität und Aufgeschlossenheit“ vor, das sich mit der Entwicklung von Kreativität bei Studenten der Pädagogischen Fakultät der Westböhmischen Universität in Pilsen, insbesondere im Bereich der Kunst- und Musikerziehung, befasst. Die Untersuchung zeigt, dass künftige Lehrer häufig stereotype Lehrmethoden anwenden und es daher wichtig ist, ihr flexibles Denken durch spielerische und experimentelle Aktivitäten zu fördern. In dieser Studie wird Kreativität als Schlüsselkompetenz künftiger Lehrer analysiert und ihre Entwicklung anhand empirischer Daten untersucht. Auf der Grundlage dieser Ergebnisse wurden methodische Materialien und E-Learning-Kurse entwickelt, um einen innovativen Ansatz für die Kunst- und Kulturerziehung zu unterstützen.Item Neberme dětem základy hudebního a výtvarného vyjadřování(2023) Uhl Skřivanová, Věra; Kitzbergerová, Leonora; Jiřičková, JiřinaText přináší informace o právě probíhající revizi RVP ZV ve vztahu k uměleckým výchovám. Objasňuje nepostradatelný význam výtvarné a hudební výchovy pro všeobecné základní vzdělávání.Item Tvořivost a otevřená mysl. Základní kompetence učitelek a učitelů preprimárního a primárního vzdělávání(2023) Uhl Skřivanová, VěraText je věnován realizovanému výzkumnému projektu Tvořivost a otevřená mysl na katedře výtvarné a hudební výchovy a kultury Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Projekt se zaměřil na možnosti rozvoje tvořivosti u studujících programů Učitelství pro 1. stupeň základních škol a pro školy mateřské na základě uměleckých činností. Studující dle zkušeností ze seminářů didaktiky často využívají a opakujíšablonovité vyučovací postupy a metody. Umělecké obory nabízejí oproštění od těchto schematických návyků, a to prostřednictvím kreativních výtvarných, hudebních činností, humorných úloh, zážitkových aktivit, které rozvíjejí tvořivost a flexibilní myšlení studentů. Tato metodologická studie si klade za cíl zkoumat didaktické metody tvořivě pojaté výtvarné výchovy. Studie je podložena empirickou2 výzkumnou sondou kvalitativníhocharakteru v oblasti uplatňovaných kvalit tvořivosti uměleckých činností. Otevřeným kódováním jsme analyzovali videosekvence jedenácti workshopů a na základě výzkumných výsledků jsme zpracovali metodiku přípravy budoucích učitelů na výuku tvořivě pojaté výtvarné a hudební výchovy. Kreativita a humor, flexibilní myšlení jsou podstatou našeho pojetí výuky. Tvořivost a otevřenost myšlení chápeme jako předpoklad psychologických a pedagogických kompetencí budoucích pedagogů.Item Tvořivost a otevřená mysl. Základní kompetence učitelek a učitelů preprimárního a primárního vzdělávání(2023) Uhl Skřivanová, VěraText je věnován realizovanému výzkumnému projektu Tvořivost a otevřená mysl na katedře výtvarné a hudební výchovy a kultury Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Projekt se zaměřil na možnosti rozvoje tvořivosti u studujících programů Učitelství pro 1. stupeň základních škol a pro školy mateřské na základě uměleckých činností. Studující dle zkušeností ze seminářů didaktiky často využívají a opakujíšablonovité vyučovací postupy a metody. Umělecké obory nabízejí oproštění od těchto schematických návyků, a to prostřednictvím kreativních výtvarných, hudebních činností, humorných úloh, zážitkových aktivit, které rozvíjejí tvořivost a flexibilní myšlení studentů. Tato metodologická studie si klade za cíl zkoumat didaktické metody tvořivě pojaté výtvarné výchovy. Studie je podložena empirickou2 výzkumnou sondou kvalitativníhocharakteru v oblasti uplatňovaných kvalit tvořivosti uměleckých činností. Otevřeným kódováním jsme analyzovali videosekvence jedenácti workshopů a na základě výzkumných výsledků jsme zpracovali metodiku přípravy budoucích učitelů na výuku tvořivě pojaté výtvarné a hudební výchovy. Kreativita a humor, flexibilní myšlení jsou podstatou našeho pojetí výuky. Tvořivost a otevřenost myšlení chápeme jako předpoklad psychologických a pedagogických kompetencí budoucích pedagogů.Item Tvořivost a otevřená mysl. Základní kompetence učitelek a učitelů preprimárního a primárního vzdělávání(2023) Uhl Skřivanová, VěraText je věnován realizovanému výzkumnému projektu Tvořivost a otevřená mysl na katedře výtvarné a hudební výchovy a kultury Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Projekt se zaměřil na možnosti rozvoje tvořivosti u studujících programů Učitelství pro 1. stupeň základních škol a pro školy mateřské na základě uměleckých činností. Studující dle zkušeností ze seminářů didaktiky často využívají a opakujíšablonovité vyučovací postupy a metody. Umělecké obory nabízejí oproštění od těchto schematických návyků, a to prostřednictvím kreativních výtvarných, hudebních činností, humorných úloh, zážitkových aktivit, které rozvíjejí tvořivost a flexibilní myšlení studentů. Tato metodologická studie si klade za cíl zkoumat didaktické metody tvořivě pojaté výtvarné výchovy. Studie je podložena empirickou2 výzkumnou sondou kvalitativníhocharakteru v oblasti uplatňovaných kvalit tvořivosti uměleckých činností. Otevřeným kódováním jsme analyzovali videosekvence jedenácti workshopů a na základě výzkumných výsledků jsme zpracovali metodiku přípravy budoucích učitelů na výuku tvořivě pojaté výtvarné a hudební výchovy. Kreativita a humor, flexibilní myšlení jsou podstatou našeho pojetí výuky. Tvořivost a otevřenost myšlení chápeme jako předpoklad psychologických a pedagogických kompetencí budoucích pedagogů.Item Tvořivost a otevřená mysl. Základní kompetence učitelek a učitelů preprimárního a primárního vzdělávání(2023) Uhl Skřivanová, VěraText je věnován realizovanému výzkumnému projektu Tvořivost a otevřená mysl na katedře výtvarné a hudební výchovy a kultury Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni. Projekt se zaměřil na možnosti rozvoje tvořivosti u studujících programů Učitelství pro 1. stupeň základních škol a pro školy mateřské na základě uměleckých činností. Studující dle zkušeností ze seminářů didaktiky často využívají a opakujíšablonovité vyučovací postupy a metody. Umělecké obory nabízejí oproštění od těchto schematických návyků, a to prostřednictvím kreativních výtvarných, hudebních činností, humorných úloh, zážitkových aktivit, které rozvíjejí tvořivost a flexibilní myšlení studentů. Tato metodologická studie si klade za cíl zkoumat didaktické metody tvořivě pojaté výtvarné výchovy. Studie je podložena empirickou2 výzkumnou sondou kvalitativníhocharakteru v oblasti uplatňovaných kvalit tvořivosti uměleckých činností. Otevřeným kódováním jsme analyzovali videosekvence jedenácti workshopů a na základě výzkumných výsledků jsme zpracovali metodiku přípravy budoucích učitelů na výuku tvořivě pojaté výtvarné a hudební výchovy. Kreativita a humor, flexibilní myšlení jsou podstatou našeho pojetí výuky. Tvořivost a otevřenost myšlení chápeme jako předpoklad psychologických a pedagogických kompetencí budoucích pedagogů.Item Od zvnitřnění tématu k expresivní uvolněnosti a výrazové naléhavosti Josef Suk – Jan Preisler – Antonin Sova III(2023) Bláha, JaroslavPo zvnitřnění tématu v období secesního symbolismu v tvorbě Jana Preislera a obdobných tendencích v téže vývojové fázi Josefa Suka a Antonína Sovy se ve vrcholné etapě jejich tvorby prosazují expresivní tendence spojené s uvolněním výrazových prostředků a vypjaté výrazové naléhavosti. Počátky expresivní tvorby Jana Preislera jsou spojeny s cyklem obrazů Černé jezero v odkazu Josefa Suka se jedná především o symfonické skladby, v nichž se vyrovnává se smrtí nejbližších – A. Dvořáka a ženy Otylky (Asrael, Pohádka léta, Zrání) a 2. smyčcový kvartet op. 31. V tvorbě Antonína Sovy je expresivní vypětí a uvolněnost výrazových prostředků spojena především se sbírkou Vybouřené smutky.Item Zvnitřnění tématu jako cesta k uvolnění formy a obsahu v tvorbě Josefa Suka, Jana Preislera a Antonína Sovy(2023) Bláha, JaroslavJak prozrazuje název druhé studie cyklu HUDBA A OBRAZ ročníku 2023, rozhodujícím impulzem cesty od alegorie k subjektivnímu symbolu a od realismu a impresionismu k secesi a symbolismu bylo zvnitřnění tématu. Obdobným procesem uvolnění výrazových prostředků prošla na počátku 20. století i hudba Josefa Suka a poezie Antonína Sovy. Přesvědčivou názornou demonstrací jsou vrcholná díla této vývojové fáze: Preislerův Obraz z většího cyklu, 1. věta hudební básně Pohádka léta Josefa Suka a báseň Ještě jednou se vrátíme ze stejnojmenné sbírky Antonína Sovy.Item Od alegorie generace Národního divadla k subjektivnímu symbolu generace devadesátých let. Josef Suk – Jan Preisler – Antonin Sova I(2023) Bláha, JaroslavPrvní studie čtyřdílného cyklu věnovaného generaci devadesátých let, průkopníků českého moderního umění, demonstruje na konkrétních dílech stěžejních představitelů – skladatele Josefa Suka, malíře Jana Preislera a básníka Antonína Sovy – ranou fázi jejich tvorby od pozdního romantismu a realismu ke specificky českému impresionismu a k počátkům secesního symbolismu. Jednou z klíčových kvalitativních proměn této vývojové fáze byl postupný přechod od novoromantické alegorie k subjektivnímu symbolu, jehož důsledkem byla větší svoboda uměleckého projevu.Item Reset künstlerischer Konzepte(2023) Kirschenmann-Tenter, JohannesDie Ausstellung präsentiert 14 künstlerische Positionen aus dem 20. und 21. Jahrhundert, die jeweils eine Innovation in der Kunstentwicklung darstellen.Item Výtvarná výchova už dávno není vyučována jen tradičním způsobem aneb proč nevyučovat filmovou a audiovizuální výchovu jako samostatný obor(2023) Mašek, JanV současné době je pedagogickou veřejností diskutovaný Návrh koncepce revize vzdělávací oblasti Umění a kultura. Tento článek je reakcí na tendenci nevyučovat výtvarnou a hudební výchovu v kurikulu základní školy a zaujímá nesouhlasný postoj k variantnímu návrhu, který prosazuje implementaci samostatného oboru filmová a audiovizuální výchova.Item Výtvarná výchova už dávno není vyučována jen tradičním způsobem aneb proč nevyučovat filmovou a audiovizuální výchovu jako samostatný obor(2023) Mašek, JanV současné době je pedagogickou veřejností diskutovaný Návrh koncepce revize vzdělávací oblasti Umění a kultura. Tento článek je reakcí na tendenci nevyučovat výtvarnou a hudební výchovu v kurikulu základní školy a zaujímá nesouhlasný postoj k variantnímu návrhu, který prosazuje implementaci samostatného oboru filmová a audiovizuální výchova.Item Pohádka jako kultovní téma secesního symbolismu(2023) Bláha, JaroslavZávěrečná studie čtyřdílného cyklu věnovaného generaci devadesátých let, průkopníků českého moderního umění, se od předcházejících liší svým specifickým zaměřením. Místo konfrontace vývojových fází od novoromantického východiska přes secesi a symbolismus k expresionismu sleduje na konkrétních dílech stěžejních představitelů generace devadesátých let uplatnění pohádky jako kultovního tématu secesního symbolismu v návaznosti na předchozí generaci Národního divadla. Závěr studie akcentuje ideový záměr cyklu: podílet se na rehabilitaci generace, jejíž význam a přínos byl po desetiletí nedoceněn a záměrně popírán hanlivými přívlastky „dekadentní“, „individualistický“ atd.Item „Alle Macht der Imagination!“ Tschechische Saison in Dresden 2022-2023. Ausstellungskatalog Staaliche Kunstsammlung Dresden 2023(2024) Poláček, StanislavDer Artikel von Stanislav Poláček befasst sich mit dem Projekt Alle Macht der Imagination!, das tschechische Kunst in Dresden präsentiert. Der Autor beschreibt das Konzept der Ausstellung und ihre einzelnen Teile, darunter öffentliche Kunstinstallationen und Theateraufführungen. Er betont die Rolle von Spontaneität, Kreativität und Experimentierfreude in dieser tschechisch-sächsischen Kulturverbindung. Die Ausstellung stellt zeitgenössische tschechische Künstlerinnen vor und reflektiert gleichzeitig den historischen und politischen Kontext der tschechischen Kunst.Item 5 let bez výtvarné a hudební výchovy?(2023) Plíhalová, MonikaMonika Plíhalová ve svém článku upozorňuje na riziko úplného vymizení výtvarné a hudební výchovy ze základních škol v důsledku plánované revize vzdělávacího programu v oblasti Umění a kultura.Item BLICKPUNKT KUNST: Aldi Süd(2024) Kirschenmann-Tenter, JohannesDie Skulptur von Ina Weber in der Freiluftausstellung BLICKACHSEN 2024 wird vorgestellt.Item BLICKPUNKT UNTERRICHT: Melencolia II(2024) Kirschenmann-Tenter, JohannesKünstlerische Gestaltung zwischen analog und digital mit Bezug zu AIItem BLICKPUNKT KUNST: With my Eyes(2024) Kirschenmann-Tenter, JohannesDas Werk von Simone Fattal wird auf der Biennale von Venedig 2024 präsentiert.Item Exprese jako subjektivní prožitek světa IV − Maurice Vlaminck a Béla Bartók(2024) Bláha, JaroslavV poslední studii cyklu HUDBA A OBRAZ ročníku 2024 jsme zaměřili pozornost na dvojici autorů, skladatele Bélu Bartóka a malíře Maurice Vlamincka. Jedním z klíčových problémů je rozpor mezi periodizací výtvarného umění a a hudby na přelomu 19. a 20. století. Konkrétně fauvismus v malířství nemá paralelu v periodizaci hudby. Cílem studie bylo dokázat, že i v hudbě existují obdobné tendence. Tento záměr je řešený v komparaci nejen výše uvedené hlavní dvojice, ale i ve srovnání malíře Henriho Matisse a skladatele Igora Stravinského. Tato závěrečná studie tak znovu potvrdila oprávněnost hypotézy, že lineární systém -ismů je v koherentním přístupu jako současném metodologickém trendu zavádějící.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »