Číslo 1 (2020)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 3 out of 3 results
  • Item
    Badatelsky orientovaná výuka ve výuce přírodopisu a biologie pohledem učitelů z praxe a budoucích učitelů
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2020) Rokos, Lukáš; Lišková, Jana
    Prezentovaný příspěvek se věnuje tomu, jakým způsobem rozumí podstatě badatelsky orientovaného vyučování ve výuce přírodopisu učitelé z praxe a studenti učitelství. Data byla získána pomocí virtuálního prostředí Mentimeter během diskuzí s učiteli při projektových setkání a v rámci seminářů se studenty učitelství na pedagogické fakultě. Následně byly s náhodně vybranými učiteli a studenty provedeny polo-strukturované rozhovory za účelem rozvedení jejich odpovědí. Zjištěné výsledky se shodují s jinými výzkumy soustředícími se na porozumění podstatě badatelsky orientovaného vyučování ze strany učitelů či vysokoškolských studentů. Bylo zjištěno, že učitelé často označují volně dostupné badatelské úlohy za příliš obtížné pro jejich žáky, kteří nemají dostatečné zkušenosti s bádáním. To ukazuje na fakt, že si učitelé neuvědomují existenci různých úrovní bádání. Obě skupiny respondentů také v některých případech zcela přesně nechápou, co je hlavní podstatou badatelských úloh, jelikož za badatelsky orientované vyučování označují občas aktivity, které s tímto přístupem nemají nic společného.
  • Item
    Exkurze za čolky Plzeňska v rámci výuky biologie
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2020) Walter, Jan; Kout, Jiří; Brandtlík, Aleš
    Čolci jsou zajímavou skupinou, kterou můžeme demonstrovat studentům, pokud se vhodně zvolí doba exkurze a lokalita. Uvádíme zde naše hojnější zástupce této skupiny, na příkladu několika lokalit v blízkém okolí Plzně, kam je možné naplánovat školní exkurzi. V tomto regionu se můžeme setkat s čolkem obecným (Lissotriton vulgaris), čolkem velkým (Triturus cristatus), a čolkem horským (Ichthyosaura alpestris). Článek upozorňuje na opomíjenou skupinu obratlovců, která nebývá často součástí biologických exkurzí, a přitom může zpestřit jarní vycházky se studenty do přírody.
  • Item
    Výukový rámec tématu vznik a vývoj člověka v přírodovědných předmětech v České republice
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2020) Dvořáková, Radka Marta; Hůla, Martin
    Tento článek se zabývá rámcem, ve kterém probíhá výuka tématu evoluce člověka v České republice. Výzkum byl realizován metodou papírového dotazníkového šetření a zúčastnilo se ho 217 učitelů biologie. Výsledky naznačují nespokojenost učitelů se zpracováním tématu v dostupných učebnicích. Při výuce tématu používají učitelé jako doplňující zdroj informací nejčastěji internet a dále také svoje zápisky z vysokoškolských studií. Osobní náboženská víra ovlivňuje přístup učitelů k tématu zanedbatelně; rozdíl v postojích a znalostech mezi učiteli bez vyznání a věřícími byl zaznamenán pouze v jediné charakteristice - v postoji k tvrzení, zda si přírodovědecké a teologicko-náboženské vysvětlení vzniku člověka protiřečí; učitelé bez vyznání, na rozdíl od učitelů věřících (zejména těch s konfesí), s tímto postojem častěji souhlasili.
OPEN License Selector