Číslo 1 (2023)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Online courses and silent students(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Griva, Anastasia; Mitroulia, Maria; Armakolas, StefanosItem Hours and time as a topic of teaching technology by STEAM method(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Tvarůžka, VáclavItem The use of handicrafts for student development in work activities at the 1st stage of elementary school(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Sosna, Tomáš; Veselý, BedřichČlánek je zaměřen na možné využití, jednoduchých hraček. Vymezuje pojem technické myšlení a nabízí funkční výrobky tvořené z běžně dostupných pomůcek a materiálů. Tyto funkční výrobky jsou představeny a je diskutováno o jejich vhodnosti v rámci využití ve výuce pracovních činností. Zmiňované funkční výrobky byly ověřeny učiteli na základních školách a mohou posloužit jako inspirace pro začínající pedagogy, pedagogy ve vyučovací praxi či lektory zájmových kroužků s rukodělnou tematikou.Item Web application for study planning(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Brožek, Matěj; Dosedla, MartinPráce má za cíl vytvořit webovou aplikaci zaměřenou na plánování a organizaci studia, podrobně popsat proces její tvorby a identifikovat a vymezit problémy, které aplikace řeší v praxi. V teoretické části práce jsou popsány technologie použité při návrhu a vývoji aplikace společně s rešerší již proběhlých výzkumů, existujících řešení a publikované literatury. V praktické části se nachází popis postupu při vývoji a přehled vybraných technických problémů s jejich řešením.Item Programming a single-board microcontroller with block language for primary schools(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) King, Nina NikitaTento článek „Programování jednodeskového počítače v blokovém programovacím jazyce pro základní školy“ pojednává o přínosech programování vyučovaného na základní školách. Zasazuje toto téma do vyučovací hodiny a do revidovaného Rámcového vzdělávacího programu. Rozděluje a porovnává vybrané jednodeskové počítače a blokové programovací prostředí. K diplomové práci je přiložený podpůrný materiál s aktivitami, které využívají program mBlock pro zadávání příkazů jednodeskovému počítači Arduino. V rámci práce je popsaná tvorba materiálu a jeho následná implementace do reálných vyučovacích hodin.Item A new way to teach sustainable development in school(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Tomášková, Tetjana; Krotký, Jan; Honzíková, JarmilaČlánek je zaměřen na nové způsoby pojetí výuky trvale udržitelného rozvoje na školách. Cílem článku je uvést historické mezníky, shrnout stručnou informaci o cílech a koncepci trvale udržitelného rozvoje, o globální výchově v duchu trvale udržitelného rozvoje. V úvodu článku jsou diskutovány problémové body související s výukou pro trvale udržitelný rozvoj na školách, jako jsou rozdílné vstupní znalosti, implementace výuky trvalé udržitelnosti do studijních plánů a úroveň požadovaných finálních znalosti. V další části článku je výuka problematiky trvale udržitelného rozvoje demonstrována na příkladu komplexního pohledu na obecné schéma výrobního procesu. V závěru článku jsou uvedena doporučení, jak aplikovat do výuky téma trvale udržitelného rozvoje pomocí metod aktivního učení, konkrétně se bude jednat o projektové, situační, místně zakotvené a angažované učení anebo zážitkovou pedagogiku.Item Siemens logo for primary school(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Soukup, Vojtěch; Turek, Jonáš; Moc, PavelProjekt s využitím průmyslového PLC automatu byl naší semestrální prací předmětu KMT/AMKB. Cílem bylo s pomocí ryze průmyslové součástky jako je Siemens Logo vytvořit učební pomůcku pro žáky základní školy k rozvíjení jejich povědomí o automatizaci jako takové a jejich přemýšlení v tomto směru. Výukový modul měl umět jednoduché úkoly automatizace, které mohli žáci sami tvořit v softwaru Logosoft Comfort od výrobce SiemensItem Programming intelligent wiring in the home at primary school(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Pál, Jakub; Moc, PavelTento příspěvek zabývá automatizací v domácnosti se zaměřením na inteligentní elektroinstalace. V obecné rovině význam a pojem automatizace, se podílí na všedním životě člověka, aby čtenář získal základní představu o její důležitosti. Jaké jsou k dispozici možnosti automatizace za využití chytrých zařízení. Jaký je rozdíl mezí propojenou domácností a skutečně inteligentní domácností. V této části odpovíme i na nejhlavnější otázky, které by měl uživatel klást v případě, že zvažuje pořízení inteligentní domácnosti, a to z hlediska síťové infrastruktury, typů komunikace zařízení společně s jejich výhodami a nevýhodami, jaký systém a výrobce zvolit právě pro svoji domácnost včetně srovnání z pohledu uživatele. V další části se věnujeme představení systému a výrobce, který hodnotíme dle získaných informací jako nejvhodnějším primárně z pohledu obsluhy, samotné instalace a technické náročnosti pro každodenní využití laickým uživatelem.Item Physical units in the mathematics curriculum at primary school(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Patáková, Veronika; Pěchoučková, ŠárkaVe čtvrtém ročníku základní školy proběhla sonda, jejímž cílem bylo připravit vyučovací hodinu matematiky, která byla zaměřena na procvičení, fixaci a opakování jednotek délky, vyučovací hodinu realizovat a provést reflexi žáků. Vzhledem k tomu, že uvedené téma patří mezi obtížné učivo, byly použity různé metody práce, především práce žáků s interaktivní tabulí. Zároveň byly zařazeny rozmanité typy úloh (odhady délky, slovní úlohy, hledání shodných délek), ve kterých žáci využívali převodní vztahy.Item Educational cards for working with wood for the 1st grade of primary school(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Housarová, Pavlína; Honzíková, JarmilaVzdělávací oblast Člověk a svět práce pro 1. stupeň Základní školy obsahuje okruh Práce s drobným materiálem, kde děti pracují s různými materiály a učí se tak manuálním dovednostem, poznávají nástroje, nářadí a pomůcky pro tuto práci. Mezi často opomíjený materiál patří dřevo, mnohdy pro neznalost učitele či absenci prostoru vhodného pro tuto práci. V našem článku představíme Edukační karty, se kterými může učitel pracovat a usnadnit si tak přípravu a průběh práce se dřevem.