Číslo 1 (2023)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 10 out of 10 results
  • Item
    Online courses and silent students
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Griva, Anastasia; Mitroulia, Maria; Armakolas, Stefanos
  • Item
    Hours and time as a topic of teaching technology by STEAM method
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Tvarůžka, Václav
  • Item
    The use of handicrafts for student development in work activities at the 1st stage of elementary school
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Sosna, Tomáš; Veselý, Bedřich
    Článek je zaměřen na možné využití, jednoduchých hraček. Vymezuje pojem technické myšlení a nabízí funkční výrobky tvořené z běžně dostupných pomůcek a materiálů. Tyto funkční výrobky jsou představeny a je diskutováno o jejich vhodnosti v rámci využití ve výuce pracovních činností. Zmiňované funkční výrobky byly ověřeny učiteli na základních školách a mohou posloužit jako inspirace pro začínající pedagogy, pedagogy ve vyučovací praxi či lektory zájmových kroužků s rukodělnou tematikou.
  • Item
    Web application for study planning
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Brožek, Matěj; Dosedla, Martin
    Práce má za cíl vytvořit webovou aplikaci zaměřenou na plánování a organizaci studia, podrobně popsat proces její tvorby a identifikovat a vymezit problémy, které aplikace řeší v praxi. V teoretické části práce jsou popsány technologie použité při návrhu a vývoji aplikace společně s rešerší již proběhlých výzkumů, existujících řešení a publikované literatury. V praktické části se nachází popis postupu při vývoji a přehled vybraných technických problémů s jejich řešením.
  • Item
    Programming a single-board microcontroller with block language for primary schools
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) King, Nina Nikita
    Tento článek „Programování jednodeskového počítače v blokovém programovacím jazyce pro základní školy“ pojednává o přínosech programování vyučovaného na základní školách. Zasazuje toto téma do vyučovací hodiny a do revidovaného Rámcového vzdělávacího programu. Rozděluje a porovnává vybrané jednodeskové počítače a blokové programovací prostředí. K diplomové práci je přiložený podpůrný materiál s aktivitami, které využívají program mBlock pro zadávání příkazů jednodeskovému počítači Arduino. V rámci práce je popsaná tvorba materiálu a jeho následná implementace do reálných vyučovacích hodin.
  • Item
    A new way to teach sustainable development in school
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Tomášková, Tetjana; Krotký, Jan; Honzíková, Jarmila
    Článek je zaměřen na nové způsoby pojetí výuky trvale udržitelného rozvoje na školách. Cílem článku je uvést historické mezníky, shrnout stručnou informaci o cílech a koncepci trvale udržitelného rozvoje, o globální výchově v duchu trvale udržitelného rozvoje. V úvodu článku jsou diskutovány problémové body související s výukou pro trvale udržitelný rozvoj na školách, jako jsou rozdílné vstupní znalosti, implementace výuky trvalé udržitelnosti do studijních plánů a úroveň požadovaných finálních znalosti. V další části článku je výuka problematiky trvale udržitelného rozvoje demonstrována na příkladu komplexního pohledu na obecné schéma výrobního procesu. V závěru článku jsou uvedena doporučení, jak aplikovat do výuky téma trvale udržitelného rozvoje pomocí metod aktivního učení, konkrétně se bude jednat o projektové, situační, místně zakotvené a angažované učení anebo zážitkovou pedagogiku.
  • Item
    Siemens logo for primary school
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Soukup, Vojtěch; Turek, Jonáš; Moc, Pavel
    Projekt s využitím průmyslového PLC automatu byl naší semestrální prací předmětu KMT/AMKB. Cílem bylo s pomocí ryze průmyslové součástky jako je Siemens Logo vytvořit učební pomůcku pro žáky základní školy k rozvíjení jejich povědomí o automatizaci jako takové a jejich přemýšlení v tomto směru. Výukový modul měl umět jednoduché úkoly automatizace, které mohli žáci sami tvořit v softwaru Logosoft Comfort od výrobce Siemens
  • Item
    Programming intelligent wiring in the home at primary school
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Pál, Jakub; Moc, Pavel
    Tento příspěvek zabývá automatizací v domácnosti se zaměřením na inteligentní elektroinstalace. V obecné rovině význam a pojem automatizace, se podílí na všedním životě člověka, aby čtenář získal základní představu o její důležitosti. Jaké jsou k dispozici možnosti automatizace za využití chytrých zařízení. Jaký je rozdíl mezí propojenou domácností a skutečně inteligentní domácností. V této části odpovíme i na nejhlavnější otázky, které by měl uživatel klást v případě, že zvažuje pořízení inteligentní domácnosti, a to z hlediska síťové infrastruktury, typů komunikace zařízení společně s jejich výhodami a nevýhodami, jaký systém a výrobce zvolit právě pro svoji domácnost včetně srovnání z pohledu uživatele. V další části se věnujeme představení systému a výrobce, který hodnotíme dle získaných informací jako nejvhodnějším primárně z pohledu obsluhy, samotné instalace a technické náročnosti pro každodenní využití laickým uživatelem.
  • Item
    Physical units in the mathematics curriculum at primary school
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Patáková, Veronika; Pěchoučková, Šárka
    Ve čtvrtém ročníku základní školy proběhla sonda, jejímž cílem bylo připravit vyučovací hodinu matematiky, která byla zaměřena na procvičení, fixaci a opakování jednotek délky, vyučovací hodinu realizovat a provést reflexi žáků. Vzhledem k tomu, že uvedené téma patří mezi obtížné učivo, byly použity různé metody práce, především práce žáků s interaktivní tabulí. Zároveň byly zařazeny rozmanité typy úloh (odhady délky, slovní úlohy, hledání shodných délek), ve kterých žáci využívali převodní vztahy.
  • Item
    Educational cards for working with wood for the 1st grade of primary school
    (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2023) Housarová, Pavlína; Honzíková, Jarmila
    Vzdělávací oblast Člověk a svět práce pro 1. stupeň Základní školy obsahuje okruh Práce s drobným materiálem, kde děti pracují s různými materiály a učí se tak manuálním dovednostem, poznávají nástroje, nářadí a pomůcky pro tuto práci. Mezi často opomíjený materiál patří dřevo, mnohdy pro neznalost učitele či absenci prostoru vhodného pro tuto práci. V našem článku představíme Edukační karty, se kterými může učitel pracovat a usnadnit si tak přípravu a průběh práce se dřevem.