We research in ecology circle at secondary school
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Podvody v přírodě: kamufláže živočichů(Západočeská univerzita v Plzni, 2016) Mergl, MichalV přírodě nalezneme dva hlavní modely vzhledu menších živočichů. První činí živočicha co nejnápadnějšího na přírodním pozadí, ale takový živočich je chráněn (žihadlem, jedem, nepoživatelností) před ulovením. Druhý činí živočicha, který není schopen se bránit, co nejlépe skrytým. Vše mezi tím je pro živočicha nevýhodné, protože takové zvíře je snazší kořistí.Item Výstražný vzhled živočichů - aposematismus(Západočeská univerzita v Plzni, 2016) Mergl, MichalŢádný organismus v přírodě není izolován od organismů okolních. Pokud se ţivočich neměl stát zcela vyhubenou kořistí, v průběhu biologické evoluce se u něj musely vyvinout mechanismy, které mu umoţnily co nejlépe se vyhnout ulovení. Vzniká tak evoluční vztah mezi kořistí a lovcem, při kterém zdokonalení lovu lovcem vyvolá u kořisti zdokonalení mechanismů, jak predaci uniknout. Tato tzv. koevoluce je jedním z hnacích motorů evoluce. Výsledkem je víceméně ustálená rovnováha mezi lovcem a kořistí.Item Hálky jako příklad ekologických vztahů mezi živočichem a rostlinou(Západočeská univerzita v Plzni, 2016) Mergl, MichalHálky jsou výborným badatelským objektem pro ekologicky zaměřenou exkurzi i laboratorní praktikum. Jsou klasickým případem interakce dvou zcela rozdílných organismů.Hálky se často vyskytují na oslabených stromech na chudé půdě, při okrajích parků a ekotonech, např. okrajích pasek. Jsou snadno dostupným biologickým objektem. Při exkurzi pozorně prohlížíme spodní stranu listů. Nejlepšími stromy s nápadnými hálkami jsou na našem území duby. Pěkné hálky nalezneme i na lipách, javorech a bucích. Na keřích jsou nejčastěji hálky přítomny na růži šípkové. Přítomnost nebo nepřítomnost hálek záleží na mnoha faktorech. Proto v některých letech na stejném místě nalezneme četné hálky, i více jejich druhů, zatímco z jiných letech na hálky téměř nenarazíme. Přítomnost hálek souvisí i s dvouletými cykly některých skupin žlabatek.Item Slunce na Zemi(Západočeská univerzita v Plzni, 2016) Dostálová, AlenaCyklus Slunce na Zemi zahrnuje několik dílčích aktivit, jejichž prostřednictvím se studenti seznámí s osudem slunečního záření na Zemi, konkrétně s čistou radiací a jejími jednotlivými složkami a dozvědí se, jak vegetace a jiný rostlinný povrch ovlivňuje počasí a jak přispívá k chlazení ekosystémů a malému cyklu vody. Pochopí také fyzikální princip skleníkového efektu, který brání okamžitému vyzáření sluneční energie do vesmíru, a tím udržuje vhodné klima pro život na Zemi. V praxi si studenti ověří některé informace měřením a pomocí výpočtů si uvědomí, o jaké energie se v ekosystémech jedná. V neposlední řadě se v rámci aktivity studenti setkají s běžným populárně naučným textem v angličtině a rozšíří si slovní zásobu. Znalosti si studenti zopakují v poslední aktivitě, která je navíc přiměje přemýšlet o problematice v širším socio-ekonomickém kontextu.Item Robinsoni na ostrovech(Západočeská univerzita v Plzni, 2016) Dostálová, AlenaTéma Robinsoni na ostrovech je koncipováno jako několik dílčích aktivit, které na sebe navazují. Díky nim studenti samostatně odhalí principy ostrovní teorie a její důsledky. Učitel v první části hraje spíše pasivní úlohu. Ačkoli je tento princip učení časově náročnější než klasická frontální výuka, vede k dlouhodobějšímu zapamatování informací a zároveň studenti získávají a cvičí další potřebné dovednosti – schopnost logicky přemýšlet a odvozovat obecně platné zákonitosti, spolupracovat a efektivně diskutovat o problému. V druhé části zaujímá učitel své klasické postavení a doplňuje vědomosti studentů o podstatné informace a ukazuje další možnosti aplikace ostrovní teorie. Součástí materiálu je také soubor otázek a cvičení umožňující ověření znalostí/dovedností a kompetencí studentů.Item Živá a mrtvá voda(Západočeská univerzita v Plzni, 2016) Dostálová, AlenaCílem cyklu je seznámit studenty s vodními a mokřadními ekosystémy, samočisticími schopnostmi vodních toků a (na stejném principu) založených metod čištění vody v úpravně vody a v čistírně odpadních vod. Živá a mrtvá voda je koncipovaná jako soubor několika aktivit, které na sebe navazují a které se navzájem doplňují. Začátek cyklu představuje prezentace, která studenty uvede do problematiky a dá jim potřebný vědomostní základ pro další aktivity. V aktivitě Čistá voda si studenti mohou experimentálně vyzkoušet čistící procesy vody, které se uplatňují v přírodě i v technologiích úpravy a čištění vody (úpravna vod, čistírna odpadních vod). V části Další náměty aktivit jsou doporučeny další náměty aktivit, které se studenty může učitel provádět v terénu nebo náměty na exkurze, včetně návodů a metodických doporučení. Součástí je také představení mokřadů mezinárodního významu vyhlašovaných v rámci Ramsarské úmluvy.