Číslo 1 (2021)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item The use of interactive games in the prevention of dysgraphia in younger school children with mental retardation(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Yakovleva, A.; Usenkova, E.V.Item Classroom seating arrangement: the impact on educational choices(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Stathopoulou, Maria V.; Gomatos, LeonidasItem Distance based laboratory specialty courses(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Armakolas, Stefanos; Papakonstantinou, Nikolaos; Griva, Anastasia; Krotký, JanItem The design and development of platforms and educational applications. New perspectives in distance education(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Armakolas, Stefanos; Georgiadou, Olga; Kazana, Athina; Krotký, JanItem Jedno využití MS Excel ve výuce matematiky(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Honzík, Lukáš; Frank, JanTabulkový procesor MS Excel je dobře známou součástí programového balíku MS Office. Práci s ním se žáci učí v hodinách výpočetní techniky, a tak ani pro ně není úplně cizím prostředím. Kromě práce s buňkami a vzorci, tvorby grafů a dalších záležitostí, které jsou vesměs zvládnutelné již na 2. stupni základní školy, ale nabízí i možnost programování tzv. maker v programovacím jazyku VBA. Primární využití maker samozřejmě spočívá v ulehčení práce při využívání zmíněného tabulkového procesoru, ale při troše snahy je lze vhodně použít i pro demonstraci běhu vybraných matematických algoritmů, což může přispět k lepšímu pochopení dané látky ze strany žáků.Item Newtonovy zákony jako příležitost pro inovaci výuky techniky a technologií(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Tvarůžka, VáclavČlánek reaguje na změnu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, kterým se vyřazuje výuka Newtonových zákonů, Ohmova zákona a astronomických témat z výuky fyziky na základních školách. Popisujeme, jak lze základní principy mechaniky, tj. setrvačnost, zákon síly a zákon akce a reakce, aplikovat do výuky techniky na základních školách v širších souvislostech mezipředmětových vztahů. Představujeme praktickou činnost výroby setrvačníku, která v sobě integruje výuku pracovního postupu, měření, výroby přípravků a uplatnění setrvačníků v technických oborech. Rovněž popisujeme argumenty, kterými chceme obhájit zachování obsahů výuky, které mají potenciál dalšího rozvoje prekonceptů v technice.Item Co se opravdu vyučuje v informatice na českých školách?(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Klement, MilanModernizace obsahu vzdělávání v rámci výuky Informatiky, respektive informatických předmětů, v podmínkách českých základních škol je dnes relativně velmi hojně diskutované téma, neboť vzdělávací obsah a stejně tak i vyučovací metody informatických předmětů na základních školách mnohdy zůstávají léta víceméně beze změn. I když již byla tato problematika zařazena do osnov RVP pro oblast Informační a komunikační technologie a existují i příslušné vzdělávací materiály (např.: www.imysleni.cz), stále se jedná o problematiku relativně novou a samotné školy a jejich učitelé mají nyní dvouleté přechodné období, ve kterém budou tuto problematiku teprve do výuky implementovat. Jak tedy vypadá konkrétní vzdělávací obsah informatických předmětů na 1. a 2. stupni českých základních škol? Která informatická témata jsou ve skutečnosti vyučována? Objevují se ve výuce i témata, která nejsou v rámci platných kurikulárních dokumentů zakotvena či příliš akcentována? Na tyto otázky se pokusíme odpovědět v rámci předložené stati, ve které jsou uvedeny některé dílčí výstupy realizované výzkumné sondy.Item Pracovní činnosti a dítě se speciálními vzdělávacími potřebami na primární škole(Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2021) Vacíková, Iveta; Honzíková, JarmilaČlánek je zaměřen na vzdělávání dětí mladšího školního věku v základních školách speciálních. Jednou z nejdůležitějších oblastí vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je pracovní výchova. V článku je uvedena i stručná charakteristika jednotlivých mentálních postižení ve vztahu ke stupni rozvoje psychomotorických dovedností a sebeobslužnosti.