Bachelor´s works (KKS)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 383 results
  • Item
    Návrh skořepinového kompozitního rámu pro vůz kategorie formule student s elektrickým pohonem
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Rota, Ondřej; Sedláček František, Ing. Ph.D.; Kalina Tomáš, Ing. Ph.D.
    Tato práce pojednává o základním návrhu a výrobě kompozitní skořepinové struktury rámu vozu typu formule s elektrickým pohonem, která se bude účastnit soutěže Formule Student. Povrchově seznamuje čtenáře s problematikou návrhu kompozitních skořepinových struktur, které jsou spolu s trubkovým rámem a hybridní konstrukcí nejvíce se vyskytujícími v soutěži FS. Tým Západočeské univerzity v Plzni, UWBe Racing, má několikaletou zkušenost s návrhem trubkových rámu pro vůz formulového typu. Experimenty s nahrazením těžké ocelové konstrukce lehčím kompozitem počalo před pár lety. Když se k tomu přičte protlačování elektrického pohonu nad spalovací agregáty, tak výsledkem je elektricky poháněná formule postavená na konstrukci skořepinového kompozitního rámu. Byly vytvořeny tři koncepční varianty kompozitních rámů, hybridní, dělený kompozitní a jednodílný kompozitní rám. Vybranou variantou nakonec byla koncepce děleného kompozitního rámu. Ačkoliv jej převyšuje svými vlastnostmi jednodílný kompozitní rám, není pro jeho výrobu v laboratořích ZČU do-statečně velký autokláv. Navíc dělený kompozitní rám umožňuje snížení vynaloženého času a finančních prostředků při jeho návrhu a výrobě. Toho bylo docíleno převzetím základní geometrie přední kompozitní části rámu a několika navazujících systémů z UWB06. Zadní kompozitní sendvičová struktura nahrazuje dosavadní trubkový rám. Výstupem této práce je CAD model a základní výkresová dokumentace, kterou následuje výroba navrženého rámu.
  • Item
    Magnetická ložiska a MAGLEVy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Převrátil, Tomáš; Čermák Roman, Ing. Ph.D.; Křížek Michal, Ing. Ph.D.
    Bakalářská práce - V začátku práce se zabývám rešerší o magnetické levitaci. Popisuji princip magnetické levitace a metody, pomocí kterých ji lze docílit. Také zde popisuji materiály, které jsou důležité k pochopení následujících kapitol. Dále pojednávám o magnetických ložiscích, jakožto aplikaci magnetické levitace. Popisuji druhy magnetických ložisek a jejich funkci, výhody, nevýhody a uplatnění. Dalším využitím magnetické levitace v praxi jsou MAGLEVy. Zde opět popisuji jejich funkci, konstrukci, typy a jejich výhody s nevýhodami. Teoretickou část práce završuji popisem již funkčních MAGLEVů a budoucnosti magnetické levitace. V praktické části se zabývám popisem a úpravou experimentu, který využívá magnetické levitace. Jedná se o levitující vlak, který popíšu a uvedu jednotlivé části. Dále vytvořím simulaci magnetického pole, které je vytvořeno pomocí elektromagnetů ve vlaku. Na základě nasbíraných dat vytvořím zajímavé závisloti. Praktickou část zakončuji návrhem krytu na vlak. - 65
  • Item
    Protichůdné požadavky při výběru materiálu v konstruování
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Moulis, Matěj; Slámová Ivana, Ing. Ph.D.; Radkovský Jakub, Ing.
    Bakalářská práce obsahuje popis a následnou praktickou ukázku výběru vhodného materiálu při procesu konstruování na který jsou kladeny protichůdné požadavky. Praktická ukázka je následně vztažena na výběr materiálu pro brzdový kotouč osobního automobilu.
  • Item
    Jizdní simulátor motocyklu s propojením na modely ve VR
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Šmíd, Matěj; Čermák Roman, Ing. Ph.D.; Křížek Michal, Ing. Ph.D.
    Tato bakalářská práce se zabývá konstrukcí mechanické části motocyklového simulátoru. Cílem práce je navrhnout finančně přijatelný motocyklový simulátor, jehož konstrukce musí být dostatečně pevná a tuhá, aby bylo možné zkoumat jízdu i se spolujezdcem. Je provedena analýza existujících motocyklových simulátorů a následné navržení vlastní konstrukce. Před návrhem samotné konstrukce je využito simulací za pomoci softwaru VI-MotorCycle. Pro získání výchozích hodnot pro simulace, jako jsou poloměry zatáček a jejich maximální průjezdné rychlosti, bylo využito normy ČSN 73 6101 Projektování silnic a dálnic. Pro zajištění naklápění simulátoru je vybrán elektrický lineární pohon, který je pro danou aplikaci nejvhodnější. Dále je s ohledem na potřebnou sílu, rychlost a zdvih tohoto pohonu spočítáno jeho vhodné umístění. Nakonec je vysvětlena celková architektura simulátoru a její jednotlivé části. Pro simulační prostředí je použita virtuální realita, která je jezdci reprezentována skrze náhlavní soupravu. Řídicí systém reguluje polohu lineárních pohonů, sbírá data od jednotlivých subsystémů simulátoru a na jejich základě vytváří virtuální prostředí.
  • Item
    Návrh nástupu do vozu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Macho, Pavel; Kořínek Jiří, Ing.; Ráž Karel, Ing. Ph.D.
    Tato bakalářská práce se zaměřuje na konstrukční návrh dveřního mechanismu pro nástupní prostor do nízkopodlažního vlaku veřejné dopravy, včetně návrhu parametrů potřebných pro tento návrh. Cílem je analyzovat stávající parametry nástupů, identifikovat klíčové faktory ovlivňující nástupní proceduru. Rešeržní část se zabývá zásadami pro návrh vstupního prostoru a rozboru trhu tří nízkopodlažních regionálních jednotek. Konstrukční návrh byl proveden v CAD programu Siemens NX. Součástí práce je detailní výkres navrže-ného dveřního mechanismu a samostatný výkres použitého převodového mechanismu.
  • Item
    Zařízení pro manipulaci s plastovými blistry
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kalčík, David; Hosnedl Stanislav, Prof. Ing. CSc.; Šperling Petr, Ing.
    Bakalářská práce se zaměřuje na návrh volně stojícího manipulačního zařízení pro plastové blistry. První část práce obsahuje obecné informace o společnosti ENGEL, konkurenčních společnostech a jejich produktech. Následně jsou specifikovány požadavky, od důležitých vlastností až po časový plán. Po stanovení specifikací jsou navrženy tři alternativy, z nichž je pomocí metody EDSM jedna vybrána. Ve druhé části je daná alternativa použita. Rám je zkonstruován v softwaru MayTec z hliníkových profilů a následně je celá sestava navržena v softwaru Inventor Professional. Dílčí součásti konstrukčního návrhu jsou zhodnoceny pomocí prediktivních výpočtů. Nejvíce zatěžované části jsou analyzovány metodou FEM. Závěr práce obsahuje shrnutí, vyhodnocení a výkresovou dokumentaci (hřídel, sestava). V přílohách jsou uvedeny další informace o manipulačních zařízeních.
  • Item
    Návrh kastomizovaného ovladače pro virtuální realitu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Novák, Ondřej; Chval Zdeněk, Ing. Ph.D.; Kubec Krónerová Eva, Ing. Ph.D.
    Bakalářská práce obsahuje návrh ergonomického nástavce pro ovladač virtuální reality Oculus Quest 2. Cílem práce bylo vytvořit nástavec, který měl svým vzhledem připomínat střelnou zbraň. Kon-krétně měly být vytvořeny dva nástavce pro levý ovladač a dva nástavce pro pravý ovladač. Jeden ná-stavec měl připomínat pistoli Glock 17 a ten druhý pak pistoli CZ 75D Compact. Z důvodu malých rozměrů byla však pistole CZ 75D Compact nahrazena pistolí CZ P09. V dalším kroku došlo k vymodelo-vání obou zbraní v softwaru Siemens NX. Aby bylo možné vytvořit nástavec, tak muselo dojít k naskeno-vání obou ovladačů. K tomuto účelu byl použit ruční laserový skener HandySCAN 700 od firmy Creaform a skenování probíhalo v prostředí softwaru VXelements. Po naskenování ovladačů ještě došlo k postpro-cesingu v softwaru PolyWorks Metrology Suite. Následoval hrubý návrh umístění ovladače v nástavci, kdy vznikly pro každý nástavec dvě varianty. Vítězná varianta, která byla vybrána na základě prototypů vytištěných na 3D tiskárně Ultimaker S5, byla dále rozvíjena a vylepšovaná. V dalším kroku byl zkonstru-ován systém uchycení ovladače v nástavci a v neposlední řadě byly přidány pryžové elementy pro zlep-šení komfortu uživatele při používání zařízení. Finální nástavce byly tištěny na 3D tiskárně Jet Fusion 4200 od firmy HP. Pryžové elementy byly pak tištěny na 3D tiskárně Formlabs Form2. Bližší informace ohledně virtuální reality, 3D tisku a 3D skenování byly uvedeny v teoretické části práce.
  • Item
    Návrh rámu a pracovních válců válcovací stolice DUO
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Muchka, Martin; Staněk Jiří, Doc. Ing. CSc.; Hlaváč Jan, Doc. Ing. Ph.D.
    Hlavním tématem a cílem této bakalářské práce je navrhnutí pracovních válců, rámu a uložení válců válcovací stolice DUO. Tato bakalářská práce je rozdělena na dvě části. V první teoretické části je struč-ně popsána historie válcovacích stolic, současný stav a jejich budoucnost. Dále rozdělení válcovacích stolic a popis jejich hlavních částí. V druhé praktické části dojde k samotným analytickým výpočtům hlavních konstrukčních uzlů. Konkrétně pracovní válec, ložisko, ložiskové těleso, rám a stavěcí šroub. V další části je zobrazeno konečné řešení uložení pracovních válců a kompletní zjednodušený model válcovací stolice DUO, jehož rozměry odpovídají předešlým vypočteným hodnotám. Na závěr je model rámu a pracovního válce podroben MKP analýze, pro následující porovnání a potvrzení správnosti ana-lytických výpočtů. Práce obsahuje výrobní výkres pracovního válce.
  • Item
    Vyvážecí dopravník pro malé díly
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Hrubý, Jan; Hosnedl Stanislav, Prof. Ing. CSc.; Sirový Martin, Ing.
    Bakalářská práce obsahuje konstrukční návrh vyvážecího dopravníku pro malé díly. Návrh je ve třech alternativách, ze kterých je pomocí metody EDSM navržena suboptimální alternativa, zkonstruována pomocí CAD softwaru Inventor 2024. Konstrukční návrh je podložen výpočty hlavních součástí. Závěr práce obsahuje výkresovou dokumentaci, shrnutí a vyhodnocení.
  • Item
    Návrh cyklistických válců
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Wolf, Vojtěch; Hlaváč Jan, Doc. Ing. Ph.D.; Ráž Karel, Ing. Ph.D.
    Tato bakalářská práce se zabývá návrhem cyklistických válců. První část práce se věnuje teoretické stránce cyklistických válců. Zahrnuje obecné informace o cyklistických válcích a jejich historii. Práce se zabývá možnými alternativami cyklistických válců, od těch nejvíce podobných až po více odlišné vari-anty. V teoretické části práce jsou rozebrány již existující, na trhu dostupné varianty cyklistických vál-ců. V následující části se práce zaměřuje na praktické aplikace teoretických poznatků. Tato sekce je věnována realizaci konceptů a návrhů, které byly dříve diskutovány a jejich transformaci do konkrét-ních řešení a prototypů. V této části práce lze najít několik možností návrhů prototypů jednotlivých částí konstrukčního návrhu. Pro tento konkrétní případ řešení je zde zvolen styl výroby, od kterého se odvíjí celá konstrukce. Dále je provedeno dimenzování, volba materiálů a velikostí jednotlivých součástí. V závěru práce je zhotoven celkový návrh cyklistických válců.
  • Item
    Železniční vůz - prostor pro přepravu cestujícího na invalidním vozíku
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Drmola, Vojtěch; Kořínek Jiří, Ing.; Ráž Karel, Ing. Ph.D.
    Tato bakalářská práce je zaměřena na návrh interiéru jednoho kupé pro invalidní osobu a přilehlou toaletu, která je dostupná i pro cestující na invalidním vozíku. Dalším navrhovaným prostorem je přilehlý hygienický kout, který je dostupný pouze pro neinvalidní cestující. Přínosem této práce je navržený interiér do daných prostorů tak, aby přeprava ve vlakové soupravě byla co nejpohodlnější pro všechny uživatele.
  • Item
    Sekundární vypružení osobních podvozků
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Dvořák, Ondřej; Kořínek Jiří, Ing.; Ráž Karel, Ing. Ph.D.
    Tato bakalářská práce se zaměřuje na návrh konstrukce podvozku osobního železničního vozu. V provedené rešerši byly ukázány různé provedení sekundárního vypružení osobních vozů. Hlavním cílem bylo vytvořit koncept Jakobsova podvozku. Součástí návrhu je rám podvozku svařované skříňové konstrukce z podélníků a příčníků. Brzdný systém je řešen pomocí kotoučových brzd s vlastním brzdovým válcem a mechanismem. Návrh také obsahuje primární a sekundární vypružení, kde pri-mární vypružení zahrnuje vinuté pružiny a třecí pryžové tlumiče, zatímco sekundární vypružení využíá vinuté pružiny s hydraulickými tlumiči a ojnice se silentbloky. Konečný návrh podvozku byl podpo-řen výpočty hmotností a rozdělení tuhostí, což vedlo k určení základních parametrů vypružení a návrhu pružin pro dané zadání.
  • Item
    Návrh uložení kuličkového šroubu pro delší pojezdy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Brůha, Michal; Janda Petr, Ing. Ph.D.; Kubíček Jiří, Ing.
    Tato bakalářská práce se zabývá návrhem uložení kuličkového šroubu pro delší pojezdy. Obsahem teoretické části je rešerše výrobců kuličkových šroubů a zmapování konkurenčních řešení. Následuje všeobecný popis kuličkových šroubů, návrhy konkrétních řešení a jejich hodnocení. Konstrukční a výpočtová část se věnuje dimenzování kuličkového šroubu, jeho uložení a navazujícímu popisu podpěry a komponent souvisejících s pohonem.
  • Item
    Návrh pojistné spojky s pružnou spojkou
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Bařtipán, Matěj; Kubec Krónerová Eva, Ing. Ph.D.; Raab Zdeněk, Ing. Ph.D.
    Tato bakalářská práce se zabývá návrhem, který kombinuje pojistnou a pružnou spojku v jenom zařízení. Hlavním cílem byl návrh pojistné části, ke které byl poté vhodným způsobem připojen pružný člen. Z tohoto důvodu byla provedena rešerše celým spektrem spojek, která pomáhá vysvětlit a vymezit problematiku, kterou se zabývá samotný konstrukční návrh. Pojistná spojka byla zvolena axiální kulič-ková a pojistnou sílu jí dodávaly tlačné vinuté pružiny. Byl proveden výpočet hnacího hřídele a následně dalších funkčních komponent. Celý průběh doprovázela tvorba 3D modelu, který pomohl co nejlépe optimalizovat celou zástavbu. Únosnost valivých elementů byla zkontrolována výpočtem kontaktních tlaků pomocí Hertzovi metody. V konečné fázi byl zvolen vhodný pružný element a navrženo jeho uložení v celém zařízení. Závěrem vznikla výkresová dokumentace popisující jednotlivé komponenty, se-stavu a montážní postup.
  • Item
    Návrh průběžných jednotek pro indukční zpracování drátu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Blažek, Tomáš; Kubec Václav, Doc. Ing. Ph.D.; Urbánek Miroslav, Ing. Ph.D.
    Tato práce obsahuje popis konstrukčního návrhu podávacích průběžných jednotek pro indukční zpracování drátu. Primární funkcí tohoto zařízení je definovaně podávat vsázku cívkou indukčního ohřevu. V práci je popsán celý proces návrhu v chronologickém pořadí, v jakém byl tento proces sku-tečně realizován. V první části práce se nachází popis pracoviště indukčního ohřevu ve společnosti COMTES FHT a.s. a jsou zde také popsány obecné teoretické základy, nutné k pochopení účelu zaří-zení a technologických operací s tímto zařízením proveditelných. Následující část práce se věnuje za-dání a konkrétním požadavkům, které zadavatel na začátku konstrukčního procesu definoval, a které poté posloužili jako důležitý podklad, při klíčových rozhodnutích. Po seznámení se zadáním následuje pojednání o současném stavu techniky a průzkumu trhu. Jsou zde popsány hlavní koncepční směry, jimiž se podobná zařízení na trhu vydávají a jaká tato pojetí přinášejí pozitiva, či negativa. Práce dále pokračuje řadou koncepčních úvah, na základě nichž, je v dalších kapitolách, popsán hrubý návrh zařízení. Jednou z posledních kapitol, je poté popis samotného konstrukčního řešení průběžných jednotek. V této části, jsem se zaměřil na detailní popis technických řešení, která jsem aplikoval na klíčové konstrukční uzly zařízení. Zařízení bylo následně postaveno a úspěšně otestováno pro provozní parametry.
  • Item
    Lis na pelety
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Hošek, Jan; Hlaváč Jan, Doc. Ing. Ph.D.; Kubec Václav, Doc. Ing. Ph.D.
    Cílem této bakalářské práce je zkonstruovat lis na pelety o malém výkonu, určený zejména k provozu v domácím prostředí. První část se zabývá rešerší peletovacích lisů jako takových. Nejprve je vysvětlena charakteristika a pro-blematika pelet, autor zde popisuje, jaká je vhodná surovina pro výrobu pelet, taktéž se zaměřuje na provozní charakteristiky typického lisu. Druhá část práce se již zaměřuje na samotnou konstrukci lisu. Značné úsilí je věnováno teorii, zabývající se vznikem a působením sil od lisované suroviny, tato část je zcela zásadní pro kvalitní návrh součástek lisu. Autor dále popisuje, jak daný výkon motoru ovlivňuje lisovací parametry. Při samotném konstruování je taktéž myšleno na bezpečnost obsluhy a též na snadný transport zařízení.
  • Item
    Hrubá stavba (skříň) železničního vozu ComplexTrans
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kostka, Ondřej; Kořínek Jiří, Ing.; Lehečka Jiří, Ing.
    Bakalářská práce obsahuje návrh a výpočty pomocí metody konečných prvků specifického kolejového vozu ComplexTrans, který přepravuje nejen běžné cestující, ale také cestující s jejich e-automobily (tzv. kupémobily) nebo nákladní přepravní moduly či zásilkové boxy se zbožím z důvodu efektivnějšího zapojení železnice do regionální, národní a evropské dopravy. Cílem práce je navrhnout, prověřit a optimalizovat hrubou stavbu z pohledu funkce, hmotnosti a splnění pevnostních požadavků.
  • Item
    Montážní lis 30t
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Burian, Matouš; Hlaváč Jan, Doc. Ing. Ph.D.; Hájíček Zdeněk, Ing. Ph.D.
    Bakalářská práce zahrnuje návrh Montážního lisu do 30t. V teoretické části byla provedena nejprve rozdělením lisů a rešerší na dané téma, načež navazuje průzkum trhu. Praktická část obsahuje analytický návrh rámu a jeho komponent, následuje kontrola pomocí MKP díky systému Siemens Nastran. Dále optimalizace nevyhovujících komponent a závěrem hrubý návrh hydraulického okruhu lisu.
  • Item
    Návrh konzoly sedadla
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kuba, Evžen; Kraus Václav, Ing. Ph.D.; Kořínek Jiří, Ing.
    Bakalářská práce obsahuje kontrukční návrh konzoly bočního zavěšení sedadel kolejové soupravy, řešení výztuhy vyložení pomocí počítačové simulace. Výpočet statického i dynamického zatížení pomocí programu NX.
  • Item
    Návrh vstřikovací formy pro víčka PET lahví
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Szpuk, Oldřich; Kubec Krónerová Eva, Ing. Ph.D.; Křížek Michal, Ing. Ph.D.
    Bakalářská práce obsahuje rešerši na téma vstřikovací formy a technologie vstřikování a designérský návrh vstřikovací formy pro výrobu plastových víček pro PET lahve. Obsahem práce je také počítačová analýza vstřikování navrhnuté formy.