Articles (KAN)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 14 out of 14 results
  • Item
    Current Geopolitical Processes as a Methodological Opportunity for (Literary) Imagology
    (Łódzkie Towarzystwo Naukowe (ŁTN), 2023) Pešková, Michaela; Mišterová, Ivona
  • Item
    Anglická substantiva končící na -scape: studie slovotvorného hnízda
    (Charles University, Faculty of Arts, 2022) Stašková, Naděžda
    Tento článek se zabývá sémantickou diverzifikací slovotvorného hnízda složených substantiv s ústředním motivačním prvkem -scape (vázaný kmen/koncový tvar/afixoid pocházející ze substantiva "landscape"). Výzkum na vzorku 180 složenin typu -scape odhalil rychlý růst velikosti hnízda v současné angličtině a identifikoval 15 významů kombinované formy -scape. Otevřenost a obrovská velikost této slovotvorné rodiny podněcuje rozšiřování jejího významového spektra a vede k sémantickému posunu směrem k abstraktnější a metaforičtější rovině.
  • Item
    Zur Wahrnehmung der kommunikativen Kompetenz durch Lehramtsstudierende
    (Katedry jazyků Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2021) Kohout, Jiří; Pešková, Michaela; Skopečková, Eva; Voltrová, Michaela
    Die vorliegende Studie stellt die Ergebnisse einer Untersuchung dar, die 2018 und 2019 an der Pädagogischen Fakultät der Westböhmischen Universität in Pilsen durchgeführt wurde und sich mit der Wahrnehmung einzelner Subkompetenzen der kommunikativen Kompetenz durch Lehramtsstudierende beschäftigt. Im theoretischen Teil dieses Beitrags werden unterschiedliche Auffassungen der kommunikativen Kompetenz in den letzten Jahrzehnten behandelt, was auch als Basis für die nachfolgend dargestellte methodologische Grundlage dient. Die Ergebnisse der Studie zeigen überraschenderweise keine bestehende Korrelation zwischen der untersuchten Wahrnehmung und einem absolvierten Auslandaufenthalt oder dem deklarierten Sprachniveau. Die studierte Sprache (oder sogar eine evtl. nichtphilologische fachrichtung des Studiums) sind für die Wahrnehmung einzelner Subkompetenzen der kommunikativen Kompetenz ebenso irrelevant, womit die Grundhypothesen dieser Studie widerlegt wurden. Die interkulturelle kommunikative Kompetenz wird eher als weniger wichtig wahrgenommen, was im Zusammenhang mit der aktuellen Akzentuierung dieses Bereichs überrascht. Der Artikel widmet sich zudem detailierter der Wahrnehmung einzelner Subkategorien der linguistischen kommunikativen Kompetenz durch Studierende der deutschen Sprache.
  • Item
    Zamiast konkluzji
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2020) Quinn, Justin John
    Tento článek se zamýšlí nad důsledky transnacionalismu pro studium středoevropské literatury v období studené války. Ohlíží se zpět k autorské publikaci Mezi dvěma ohni (2015), která se zabývala zejména vztahem české a anglofonní literatury a zkoumá důsledky pro polskou literaturu. Článek byl přeložen z angličtiny do polštiny.
  • Item
    Irish as a lingua franca
    (John Benjamins Publishing, 2020) Quinn, Justin John
    Z mnoha menšinových jazyků se Irština stala blízkým jazyce, který nebyl jen jazykem vládnoucí říše, ale nyní je také globální lingua franca. Takové nepřiměřené silné stránky - demografie, kulturní prestiž a další aspekty - by mohly být na první pohled považovány za nešťastné: irština slabne, zatímco angličtina roste. Ale při bližší prohlídce není příběh tak jasný. Tento článek zkoumá některé aspekty postavení angličtiny jako lingua franca - lingvakultura, nové status rodilého mluvčího, interkulturní komunikace, společenství praxe - a ptá se, jaké jsou důsledky pro irský jazyk a jeho kulturu a jaké z nich mohou být přemýšlel o irském jazyce.
  • Item
    W. B. Yeats and the end of the world
    (Clemson university press, 2020) Quinn, Justin John
  • Item
    CLIL and productive vocabulary acquisition in the Czech context
    (Australian International Academic Centre, 2019) Reynaert, Barbora
    This paper sheds light on productive vocabulary development in classes of CLIL (content and language integrated learning). Participants in the study were pupils of lower-secondary school (aged 11-15) in the Czech Republic having experienced CLIL instruction in History or Civics. The investigation was aimed at measuring vocabulary acquisition gained during a year of CLIL. Half of the pupils in the experimental group already had one year of CLIL experience prior to the experiment; the second half of the pupils started with CLIL at the time of the experiment. Both of these groups were compared to one another as well as to a control group with no CLIL instruction. Data collection instruments were created on the basis of standardized Laufer & Nation’s vocabulary levels tests (Laufer & Nation, 1999). As it turned out, previous experience with CLIL as well as the role of the teacher were significant factors. The study points out differences in productive vocabulary development in CLIL in terms of a one-to-two-year time frame. The role of the teacher appeared to have an undeniable importance as well. These factors are discussed in terms of language education improvement.
  • Item
    Spirals of the self: Barry Hannah's autobiographical method
    (Missisippi quarterly, 2016) Vice, William Bradley
    Tento článek zkoumá kariéru Barry Hannah a pokouší se ukázat, jak Hannah byl ovlivněn modernistou Henrym Millerem, a to jak stylově, tak předmětně. Stejně jako v Miller's Tropic of Cancer (1934) některé z Hannahových děl není úhledně zapadat do žánru fikce nebo memoir. Millerovy autobiografické manévry nám pomohou porozumět Hannahovým ambicím jako spisovatelům v mnoha krizích.
  • Item
    English back-formation in the 20th and the early 21st century
    (Ústav pro jazyk český AV ČR, 2012) Stašková, Naděžda
  • Item
    Back-formation in the newest layer of english vocabulary
    (Univerzita Karlova v Praze, 2013) Stašková, Naděžda
    Předmětem studie je popis a rozbor procesu zpětného tvoření v angličtině za poslední tři desetiletí, tj. od 80. let 20. století do současnosti. Zkoumání vzorku 68 nejnovějších zpětně utvořených slov nalezených v současných anglických slovnících a odborných monografiích se opírá o typologii vytvořenou Esko V. Pennanenem, k níž byly přidány další tři kategorie. Výzkum ukázal, že některé dlouhodobé tendence přetrvávají i v současné, tedy nejdynamičtější fázi zkoumaného období, např. převaha sloves tvořených z dějových substantiv, snižování podílu adjektiv tvořených ze substantiv, zanikání flektivních zpětných derivátů a vznik většího počtu slov stylisticky neutrálních než slov zabarvených. Oproti převažující dlouhodobé tendenci (od začátku 20. století), pro niž je charakteristický rostoucí podíl složenin, však vzorek nových slov obsahuje více slov nesložených i slov monomorfematických. Tvoření substantiv z adjektiv je aktivnější než tvoření sloves z konatelských substantiv. Tvoření slov odtržením předpony je stále poměrně produktivní, přestože je obecně považováno za okrajový typ. Ze stylistického hlediska lze říci, že v současné době roste počet zpětně utvořených slov v oblasti informačních technologií a obchodu. Druhá fáze výzkumu je zaměřena na neologismy jako potenciální zdroj zpětných derivátů: na základě typologie a pravidel použitých v předchozí fázi bylo navrženo 60 slov, která by mohla být utvořena zpětnou derivací z neologismů v budoucnosti. V následném kroku bylo 25 z těchto potenciálních jednotek potvrzeno jako již skutečně existujících v neformální internetové komunikaci. Tím se nejen zvýšil celkový počet zpětně utvořených neologismů za období mezi 1980 a 2011 popsaných a analyzovaných v této práci na 93, ale hlavně se prokázala adekvátnost použité typologie a vyvozených pravidel tvoření slov tímto způsobem.
  • Item
    Devising a method for the identification of derivational formations: english back-formations
    (University of Ostrava in Ostrava, 2014) Stašková, Naděžda
  • Item
    Literature Class: Ways to a Unique Literary Experience?
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2014) Skopečková, Eva
  • Item
    Janov: městská část Litvínova. Komu se tu hodí vyloučená lokalita?
    (AntropoWeb, 2010) Benešová, Barbora
    This article is not about any new observation in this locality, but more about the systemization and processing the data already discovered. The main part is based on a survey performed in autumn 2009. The survey comprised of an observation and interviews with officials as well as with local citizens. The main goal of this thesis is to point out the problems of Janov which are intentionally placed aside or just not published. Last but not least, the article is also a reflection of the projects presented up to now and intended for excluded localities, same localities as Janov became in year 2006.