Articles (KAN)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 24 results
  • Item
    The Synchronous Online Flipped Learning Approach (SOFLA): převrácená třída v on-line výuce anglického jazyka na vysoké škole
    (2023) Havránková, Tereza
    Výzkumná studie se zabývá konceptem výuky převrácené třídy v online prostředí. Nejdříve je představen rámec Synchronous Online Flipped Learning Approach (SOFLA), který obsahuje osm kroků určených pro asynchronní a synchronní část výuky. Následující část článku popisuje výsledky dotazníkového šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak studenti vysoké školy vnímají rámec SOFLA ve výuce anglického jazyka. Základní zjištění ukazují, že studenti velice kladně hodnotí části rámce zaměřené na skupinovou práci a domácí přípravu. Rovněž byl zaznamenán pozitivní dopad na procvičování nového obsahu v synchronní části výuky a komunikaci během výuky. Článek obohacuje empirické poznání v oblasti převrácené třídy v online prostředí a popisuje rámec, který pedagogové mohou okamžitě implementovat do svých online jazykových kurzů.
  • Item
    Proměna anglofonních studií v přípravě učitelů anglického jazyka
    (2023) Klečková, Gabriela; Quinn, Justin
    Tato stať hledá odpovědi na otázky související s obsahem oborově vědního základu v pregraduální přípravě učitelů anglického jazyka ve 21. století v bakalářských a magisterských navazujících programech v České republice. Měnící se role a vlastnosti anglického jazyka v globálním a technologicky vyspělém světě jsou nepopíratelnými fakty. Tato realita vede k diskusi o tom, jaké znalosti a dovednosti potřebuje uživatel angličtiny, a pak se musíme ptát, jaké znalosti a dovednosti potřebuje učitel anglického jazyka ve výchovně vzdělávacím procesu, aby takové uživatele adekvátně připravil a vybavil nezbytnými kompetencemi (Blair 2015). Jinými slovy, rozšíření angličtiny a její funkce v mezinárodním komunikaci činí její výuku složitější a je potřeba přehodnotit základní přesvědčení s výukou angličtiny, a tím pádem i s přípravou učitelů spojená
  • Item
    Anglická slovesná kompozita s adverbiálním komponentem
    (2024) Stašková, Naděžda
    Článek se věnuje tématu anglických složených sloves a jejich původu a výskytu v současné angličtině. Tradičně jsou považována za nejméně početnou skupinu mezi anglickými složeninami a navíc je někteří autoři (Marchand, Adams) považují za druhořadé (nekanonické, pseudo-) sloučeniny, které nevznikají skládáním, ale konverzí a zpětnou formací. Sebraný vzorek 200 složených sloves, z čehož 90 %. tvoří 32 skupin (lexikálních rodin) a spadá do pěti podskupin podle jejich adverbiálního doplnění, naznačuje, že počet složených sloves roste. Zároveň vzorek potvrzuje Erdmannovu tezi, že nová složená slovesa mají tendenci vznikat přímo na základě schémat nebo vzorců, tj. analogicky s konkrétní složeninou (jejíž jedna složka slouží jako formovací prvek), spíše než konverzí nebo zpětným tvořenímí.
  • Item
    The Dangers of Intimacy: The Importance of Metacognition in Junot Díaz’s “How to Date a Browngirl, Blackgirl, Whitegirl, or Halfie"
    (2021) Vice, William Bradley
    This paper proposes a pragmatic reading of Junot Díaz’s short story “How to Date a Browngirl, Blackgirl, Whitegirl, or Halfie” by making use of Cultural Quotient (CQ, a/k/a Cultural Intelligence) a new branch of academics that draws from the fields of linguistics, psychology, anthropology, and international business to make one more culturally aware. Additionally, the paper gives focus to CQ Strategy, the metacognitive step of the CQ process, and uses the cognitive psychological concept Theory of Mind (ToM) to explain how human consciousness has evolved to read and anticipate the mental states of others. Both CQ and ToM depend on metacognition in order to navigate from one cultural context to another. The article attempts to explain how metacognition enables Díaz’s Dominican protagonist, Yunior, to become culturally intelligent as well as anticipate the emotions of the various American girls he dates and hopes to seduce. Finally, the article will propose what learners of a second language can gain from reading works by Díaz, and thus other cross-cultural fictions, by using a pragmatic approach to literature.
  • Item
    Effect of Language Learning Strategies on Vocabulary Development in CLIL
    (2024) Reynaert, Barbora
    This study focuses on language learning strategy use examined in the context of Content and Language Integrated Learning (CLIL) with a specific focus on productive vocabulary development in a school year time frame.The research took place in the Czech Republic, a sample comprised of 286 pupils ranging from 11 to 14 years of age, a total of 12 classes spread over three schools. Half of the experimental group had one year of CLIL experience prior to the study. The content subjects in the experimental classes were History and Civics; the language of instruction was English. The study aimed at finding out what is the connection between language learning strategies and vocabulary acquisition in CLIL classes.Standardized Laufer and Nation’s vocabulary levels tests and Oxford’s Strategy Inventory for Language Learning served as data collection instruments. Variables taken into consideration were CLIL experience, gender, content subject and teacher. The previous year of CLIL and the teacher turned out to be significant. Concerning the questionnaires, five strategies showed a positive influence on the growth of productive vocabulary. Surprisingly enough, five strategies negatively impacted vocabulary. Strategies using a task-based methodology proved superior to purely vocabulary-based strategies.
  • Item
    The case for weak null in English
    (2023) Tollet, Andrew
    This contribution proposes acknowledging two distinct forms of the null article in English, weak and strong, according to context.
  • Item
    On some nuances of the null article
    (2023) Tollet, Andrew
    This contribution describes how in several instances use of the null article before a countable singular noun in English has much in common with weak definites.
  • Item
    Student Empowerment through Critical Language Teacher Practice:a teaching activity
    (2023) Lancová, Klára
    Working from the premise that dialogue constitutes reality as a fundament of human agency, my proposed teaching activity strives to improve students’ understanding of their agency in academic power relations and provide them with safe space to reconceive and realign it with their emergent critical consciousness. In applying a critical intercultural communication focus to intercultural dialogue, the aim of the activity converges with the overarching goal of the process of designing a new critical intercultural curriculum for linguistics in English-language teacher preparation at our department. The principal approach that permeates the proposed activity and will be adopted throughout the curriculum is critical applied linguistics (Pennycook) and critical language awareness (Fairclough), particularly in its aspect of constant questioning of assumptions. I also draw on autoethnography (Ellis et all.) that challenges canonical representations of culture and systematically analyses personal experience to contribute to a more socially just and conscious education (Freire; Giroux). Moreover, the critical pedagogy concept of learning through discourse and honouring lived experience (Boronski) is employed. The proposed teaching activity practises creating specific instructions to question personal assumptions and their impact in broader educational contexts.
  • Item
    Supporting Learners Through Effective Communication: Student Teachers’ Communication Strategies to Address Learner Behaviour
    (2023) Karasová, Jiřina; Klečková, Gabriela
    Teachers’ communication skills are integral to classroom management skills. If teachers implement effective communication skills and appropriate communication strategies, they are more likely to support learner autonomy, engagement, self-concept, well-being, or responsibility and succeed in behaviour management. This study examines student teachers’ awareness and use of communication strategies to address common disruptive learner behaviours. Although the participants showed limited ability to support learners through communication, they were more likely to identify effective communication responses than to produce them themselves. The study unveils that student teachers in the last year of a graduate program cannot respond to disruptive behaviour without communication roadblocks. They need to develop communication strategies to address disruptions in the classroom, while supporting learner engagement, motivation, self-concept, and autonomy. These findings correspond with other research studies that show a lack of opportunities to develop communication skills during preservice teacher education.
  • Item
    Current Geopolitical Processes as a Methodological Opportunity for (Literary) Imagology
    (Łódzkie Towarzystwo Naukowe (ŁTN), 2023) Pešková, Michaela; Mišterová, Ivona
  • Item
    Anglická substantiva končící na -scape: studie slovotvorného hnízda
    (Charles University, Faculty of Arts, 2022) Stašková, Naděžda
    Tento článek se zabývá sémantickou diverzifikací slovotvorného hnízda složených substantiv s ústředním motivačním prvkem -scape (vázaný kmen/koncový tvar/afixoid pocházející ze substantiva "landscape"). Výzkum na vzorku 180 složenin typu -scape odhalil rychlý růst velikosti hnízda v současné angličtině a identifikoval 15 významů kombinované formy -scape. Otevřenost a obrovská velikost této slovotvorné rodiny podněcuje rozšiřování jejího významového spektra a vede k sémantickému posunu směrem k abstraktnější a metaforičtější rovině.
  • Item
    Stevens’s High Sentence for the End Time
    (Johns Hopkins University Press, 2022) Quinn, Justin John
    Může báseň oslovit čtenáře po celém světě? Může za své publikum považovat společenství celé Země? Tento článek argumentuje, že Wallace Stevens oslovuje globální publikum a nabízí druh literatury - který byl pejorativně označen jako "high sentence", nebo vnešený styl - který nám může být nápomocen v době, kdy opět prožíváme konec světa. Kromě toho, že předkládá argumenty pro Stevense, alespoň v jednom modu, jako autora pro antropocén, nastiňuje také některé překážky, které mu stojí v cestě, přičemž se opírá o koncept hyperobjektů Timothyho Mortona, jakož i o teorie světové literatury a transnacionalismu.
  • Item
    Zur Wahrnehmung der kommunikativen Kompetenz durch Lehramtsstudierende
    (Katedry jazyků Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2021) Kohout, Jiří; Pešková, Michaela; Skopečková, Eva; Voltrová, Michaela
    Die vorliegende Studie stellt die Ergebnisse einer Untersuchung dar, die 2018 und 2019 an der Pädagogischen Fakultät der Westböhmischen Universität in Pilsen durchgeführt wurde und sich mit der Wahrnehmung einzelner Subkompetenzen der kommunikativen Kompetenz durch Lehramtsstudierende beschäftigt. Im theoretischen Teil dieses Beitrags werden unterschiedliche Auffassungen der kommunikativen Kompetenz in den letzten Jahrzehnten behandelt, was auch als Basis für die nachfolgend dargestellte methodologische Grundlage dient. Die Ergebnisse der Studie zeigen überraschenderweise keine bestehende Korrelation zwischen der untersuchten Wahrnehmung und einem absolvierten Auslandaufenthalt oder dem deklarierten Sprachniveau. Die studierte Sprache (oder sogar eine evtl. nichtphilologische fachrichtung des Studiums) sind für die Wahrnehmung einzelner Subkompetenzen der kommunikativen Kompetenz ebenso irrelevant, womit die Grundhypothesen dieser Studie widerlegt wurden. Die interkulturelle kommunikative Kompetenz wird eher als weniger wichtig wahrgenommen, was im Zusammenhang mit der aktuellen Akzentuierung dieses Bereichs überrascht. Der Artikel widmet sich zudem detailierter der Wahrnehmung einzelner Subkategorien der linguistischen kommunikativen Kompetenz durch Studierende der deutschen Sprache.
  • Item
    Zamiast konkluzji
    (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2020) Quinn, Justin John
    Tento článek se zamýšlí nad důsledky transnacionalismu pro studium středoevropské literatury v období studené války. Ohlíží se zpět k autorské publikaci Mezi dvěma ohni (2015), která se zabývala zejména vztahem české a anglofonní literatury a zkoumá důsledky pro polskou literaturu. Článek byl přeložen z angličtiny do polštiny.
  • Item
    Irish as a lingua franca
    (John Benjamins Publishing, 2020) Quinn, Justin John
    Z mnoha menšinových jazyků se Irština stala blízkým jazyce, který nebyl jen jazykem vládnoucí říše, ale nyní je také globální lingua franca. Takové nepřiměřené silné stránky - demografie, kulturní prestiž a další aspekty - by mohly být na první pohled považovány za nešťastné: irština slabne, zatímco angličtina roste. Ale při bližší prohlídce není příběh tak jasný. Tento článek zkoumá některé aspekty postavení angličtiny jako lingua franca - lingvakultura, nové status rodilého mluvčího, interkulturní komunikace, společenství praxe - a ptá se, jaké jsou důsledky pro irský jazyk a jeho kulturu a jaké z nich mohou být přemýšlel o irském jazyce.
  • Item
    W. B. Yeats and the end of the world
    (Clemson university press, 2020) Quinn, Justin John
  • Item
    CLIL and productive vocabulary acquisition in the Czech context
    (Australian International Academic Centre, 2019) Reynaert, Barbora
    This paper sheds light on productive vocabulary development in classes of CLIL (content and language integrated learning). Participants in the study were pupils of lower-secondary school (aged 11-15) in the Czech Republic having experienced CLIL instruction in History or Civics. The investigation was aimed at measuring vocabulary acquisition gained during a year of CLIL. Half of the pupils in the experimental group already had one year of CLIL experience prior to the experiment; the second half of the pupils started with CLIL at the time of the experiment. Both of these groups were compared to one another as well as to a control group with no CLIL instruction. Data collection instruments were created on the basis of standardized Laufer & Nation’s vocabulary levels tests (Laufer & Nation, 1999). As it turned out, previous experience with CLIL as well as the role of the teacher were significant factors. The study points out differences in productive vocabulary development in CLIL in terms of a one-to-two-year time frame. The role of the teacher appeared to have an undeniable importance as well. These factors are discussed in terms of language education improvement.
  • Item
    Spirals of the self: Barry Hannah's autobiographical method
    (Missisippi quarterly, 2016) Vice, William Bradley
    Tento článek zkoumá kariéru Barry Hannah a pokouší se ukázat, jak Hannah byl ovlivněn modernistou Henrym Millerem, a to jak stylově, tak předmětně. Stejně jako v Miller's Tropic of Cancer (1934) některé z Hannahových děl není úhledně zapadat do žánru fikce nebo memoir. Millerovy autobiografické manévry nám pomohou porozumět Hannahovým ambicím jako spisovatelům v mnoha krizích.
  • Item
    English back-formation in the 20th and the early 21st century
    (Ústav pro jazyk český AV ČR, 2012) Stašková, Naděžda