Conference papers (KOS)
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item Validace aktivit intervencí nic ošetřovatelské diagnózy riziko infekce 0004 z pohledu experta/pedagoga Slovenské a České republiky(Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2023) Archalousová, Alexandra; Frei, Jiří; Frei, JiříValidační studie ošetřovatelských intervencí NIC zjišťovala, jak expertky pedagogové/sestry z akademického prostředí, splňující kritéria experta validace, hodnotí aktivity/činnosti intervencí NIC přiřazených k ošetřovatelské diagnóze Riziko infekce 00004. Zjistit, které aktivity/činnosti považují za významné a které za vyřazené. Soubor expertů tvořily sestry/pedagogové ze tří univerzit. Validováno bylo celkem 69 aktivit dvou ošetřovatelských intervencí: Kontrola infekce, kód 6540 a Ochrana před infekcí, kód 6550. Rozdíly se objevily v hodnotách váženého skoré, v hodnocení úrovně významnosti u jednotlivých podsouborů – slovenských a českých expertů/pedagogů. Hlavní rozdíl byl v položkách Intervence II, kód 6550, kde byly aktivity/činnosti hodnocené českými experty/pedagogy jako nevýznamné.Item Implementace tréninku paměti do péče o pacienty(Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2023) Kroupová, Lenka; Frei, JiříSouhrn V souladu s rozšiřující se působností tréninku kognitivních funkcí a mnemotechnik je zaměřena pozornost na využití tréninkových technik u pacientů po cévní mozkové příhodě. V práci je využita část případové studie zaměřená na trénink paměti u muže 35 let po kraniektomii z důvodu intracerebrálního krvácení se spastickou pravostrannou hemiplegií, dysfázií, afázií, s chronickým onemocněním ledvin.Item Posuzování kvality výukového prostředí studenty programu všeobecné ošetřovatelství – pilotní šetření(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Krocová, Jitka; Nováková, Jaroslava; Simbartl, Petr; Ratislavová, KateřinaV posledních letech jsou zvyšovány požadavky na monitoraci vzdělávacího prostředí studujících zdravotnických studijních programů (Lizáková a Novotná, 2017). Za podpory Grantové soutěže FZS ZČU v Plzni bylo provedeno pilotní šetření v oblasti posuzování kvality výukového prostředí studujícími programu Všeobecné ošetřovatelství. K šetření byl použit standardizovaný dotazník Dundee Ready Education Environment Measure (DREEM) a Sedmipoložková škála generalizované úzkostné poruchy (GAD-7). Osloveni k vyplnění dotazníků byli studující 2. a 3. ročníků uvedeného studijního programu FZS ZČU v Plzni. Získaná data jsou aktuálně zpracovávána, výsledky budou složit pro další výzkum v této oblasti týkající se kvality vzdělávacího prostředí. Příspěvek prezentuje pouze první data z uvedeného šetření.Item Zvyšování informovanosti neformálních pečujících o osoby s chronickým onemocněním (MZ ČR 18/22/PPZ) – evaluace workshopu.(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Horová, Jana; Krocová, Jitka; Nováková, Jaroslava; Simbartl, Petr; Ratislavová, KateřinaProjekt č. 18/22/PPZ „Zvyšování informovanosti neformálních pečujících o osoby s chronickým onemocněním“, který byl realizován za finanční podpory Ministerstva zdravotnictví ČR, se věnoval zvýšení informovanosti neformálních pečujících o osoby s chronickým onemocněním, a to poskytnutím edukačních podkladů a relevantních informací, které byly zaměřeny nejen na sekundární a terciární prevenci, ale také na bezpečnou péči v domácím prostředí. Konferenční příspěvek seznamuje účastníky s obsahem kurzu a výsledky evaluačních výstupů a s edukačními materiály.Item Diagnózy a intervence pohledem pedagogů ošetřovatelství(Západočeská univerzita v Plzni, 2022) Frei, Jiří; Archalousová, AlexandraDůraz v ošetřovatelském vzdělávání a klinické praxi je kladen na validační šetření a jeho implementaci do vzdělávání sester a dalších zdravotnických profesí. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, které ošetřovatelské diagnózy NANDA (North American Nursing Diagnosis Association) a na ně navazující ošetřovatelské intervence NIC (Nursing Interventions Classification) expertky ošetřovatelství z akademického prostředí/pedagogové ve Slovenské (dále SR) a v České republice (dále ČR) stanovují nejčastěji. Určit ty ošetřovatelské diagnózy, které jsou hodnoceny jako významné. Metody: Pro výzkum byla použita Likertova škála a Fehringův model validity diagnostického obsahu (Diagnostic Content Validity Model, DCV model). Výběrový soubor tvořilo celkem 55 respondentů (n=55, ve 2 podsouborech n1, n2), z toho 39 z SR a 16 z ČR. Hodnoceno bylo celkem 14 položek, které zahrnovaly 14 ošetřovatelských diagnóz NANDA. Výsledky: Zjistili jsme, že slovenské a české sestry/expertky shodně vyhodnotily diagnózy Riziko infekce a Akutní bolest, z toho slovenské expertky uvedly Akutní bolest (4,49) a Riziko infekce (4,03), české expertky uvedly položky Riziko infekce (4) a Akutní bolest (4). Závěr: Výsledky mezinárodní studie podávají validní poznatky pro rozvoj kurikula budoucích sester a možnost objektivní validace ošetřovatelských intervencí NIC ve vztahu k vybraným ošetřovatelským diagnózám.Item Diagnózy a intervence pohledem pedagogů ošetřovatelství(Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2022) Frei, Jiří; Archalousová, Alexandra; Frei, JiříDůraz v ošetřovatelském vzdělávání a klinické praxi je kladen na validační šetření a jeho implementaci do vzdělávání sester a dalších zdravotnických profesí. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, které ošetřovatelské diagnózy NANDA (North American Nursing Diagnosis Association) a na ně navazující ošetřovatelské intervence NIC (Nursing Interventions Classification) expertky ošetřovatelství z akademického prostředí/pedagogové ve Slovenské (dále SR) a v České republice (dále ČR) stanovují nejčastěji. Určit ty ošetřovatelské diagnózy, které jsou hodnoceny jako významné. Metody: Pro výzkum byla použita Likertova škála a Fehringův model validity diagnostického obsahu (Diagnostic Content Validity Model, DCV model). Výběrový soubor tvořilo celkem 55 respondentů (n=55, ve 2 podsouborech n1, n2), z toho 39 z SR a 16 z ČR. Hodnoceno bylo celkem 14 položek, které zahrnovaly 14 ošetřovatelských diagnóz NANDA. Výsledky: Zjistili jsme, že slovenské a české sestry/expertky shodně vyhodnotily diagnózy Riziko infekce a Akutní bolest, z toho slovenské expertky uvedly Akutní bolest (4,49) a Riziko infekce (4,03), české expertky uvedly položky Riziko infekce (4) a Akutní bolest (4). Závěr: Výsledky mezinárodní studie podávají validní poznatky pro rozvoj kurikula budoucích sester a možnost objektivní validace ošetřovatelských intervencí NIC ve vztahu k vybraným ošetřovatelským diagnózám.Item Zdravotní gramotnost studentů ZČU v oblasti kardiovaskulárních onemocnění(Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2022) Roskovcová, Kateřina; Nováková, Jaroslava; Frei, JiříPráce mapuje úroveň zdravotní gramotnosti studentů Západočeské univerzity v Plzni v oblasti kardiovaskulárních onemocnění.Item Etické aspekty dárcovství orgánů v perioperační péči(Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2022) Branková, Anna; Horová, Jana; Frei, JiříItem Využití modelu Dorothey E. Orem v anesteziologické péči(ZČU v Plzni, 2020) Bejvančická, PetraTéměř nikde jinde než na operačním sále není možno spatřit v tak rychlém časovém sledu, jak se mění úroveň/deficit sebepéče a jaká je nutnost zdravotnického personálu reagovat. Využití koncepčního modelu D. E. Orem v anesteziologické péči je aplikovatelné a přínosné, neboť pacient je v některých aspektech sebepéče plně kompetentní, v některých částečně a některé musí být zcela zajišťovány zdravotnickým personálem (variabilně od aktivizace jedince k sebepéči po úplné nahrazení sebepéče).Item Monitorování krevního tlaku v domácím prostředí(Západočeská univerzita v Plzni, 2020) Kriegelsteinová, Vlasta; Frei, JiříMonitorování krevního tlaku v domácím prostředí patří mezi populární metody diagnostiky a kontroly průběhu léčby arteriální hypertenze. Pozitivní význam zaujímá při diagnostice maskované hypertenze a hypertenze bílého pláště. V roce 2013 vydala Evropská kardiologická společnost a Evropská společnost pro hypertenzi dokument, který zahrnuje doporučení pro domácí měření krevního tlaku. Hodnota krevního tlaku je důležitá veličina, která je závislá na řadě vnějších a vnitřních faktorů. Je ovlivněna fyzickou i psychickou zátěží a mění se v průběhu dne a noci. Domácí měření tlaku zapojuje nemocné do léčby a zvyšuje jejich spolupráci. Některým pacientům pomáhá domácí měření v pocitu zapojení se do léčby a dobré výsledky v něm vzbuzují důvěru pro správný postup léčby. Pro mnoho pacientů je obtížné dodržovat nefarmakologická doporučení a léčbu. Důležitý je psychologický přístup k pacientovi a opakovaná edukace.Item Téma sexuálně zneužívané ženy v práci porodní asistentky(Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Raisnerová, Irena; Hendrych Lorenzová, Eva; Janoušková, Kristina; Frei, JiříItem Možnosti inovace studijního programu všeobecné ošetřovatelství v kontextu fenoménu 4.0(Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Krocová, Jitka; Nováková, Jaroslava; Vaňková, Milena; Simbartl, Petr; Frei, JiříProjekt „Proměna role vysoké školy a inovace studijních programů v rámci fenoménu 4.0. v oblastech strojních, pedagogických a zdravotnických.“, TL01000081 je realizován tři roky a bude zakončen v roce 2020. Ve vztahu ke vzdělávání nelékařů byl v rámci tohoto projektu v souvislosti s fenoménem 4.0 analyzován studijní program Všeobecné ošetřovatelství (prezenční forma studia) a následně byly navrženy a implementovány prvky inovace do uvedeného studijního programu. Na počátku analýzy byla vedena diskuze s odborníky z praxe a osobami odpovědnými za vedení odborné praxe v kontextu uvedeného. V rámci aktivit projektu bylo mimo jiné provedeno šetření o spektru používané zdravotnické techniky v praxi, zástupci poskytovatelů zdravotní péče potvrdili, že v praxi je využíváno mnoho typů zdravotnických přístrojů a techniky. V případě odborné praxe studentů nejčastěji mentor demonstruje a následně student pod jeho vedením přístroj používá. Dále osoba odpovědná za výkon odborné praxe očekává, že studenti budou na odborné praxi disponovat teoretickými znalostmi a částečně i odbornými dovednostmi v oblasti používání přístrojové techniky, které získají v rámci vzdělávání – ideálně při simulační výuce. V rámci odborné praxe je pak možná efektivní návaznost a dochází k upevnění a prohloubení praktických dovedností v obsluze zdravotnické přístrojové techniky. Závěrem bylo konstatováno, že v kontextu kompetencí všeobecných sester daných současnou legislativou je potřeba posílit teoretické znalosti studentů programu Všeobecné ošetřovatelství v oblasti zdravotnické přístrojové techniky. Ve spolupráci s odborníky z praxe je potřeba uvedené teoretické znalosti prohloubit a během odborné praxe upevnit praktické dovednosti. Zásadní důraz je kladen na bezpečné užívání zdravotnické přístrojové techniky.Item Pátrání po porodních bábách na Kralovicku(Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Hendrych Lorenzová, Eva; Lehečková, Aneta; Frei, JiříHistorie patří k základním pilířům každého vědního oboru. Ne jinak je tomu i u oboru porodní asistence. Každá porodní asistentka by se měla zajímat o lokální osobnosti ve svém bydlišti a pátrat po jejich odkazu do dalších generací. V předkládaném příspěvku nejprve pojednáme o nálezu deníků porodních babiček, později označených porodních asistentek, v Muzeu a galerii severního Plzeňska v Mariánské Týnici. Konkrétně pak rozebereme porodní deníky porodní asistentky Josefy Kovaříkové z Potvorova (Plzeň – sever). V závěru příspěvku Vás pak zavedeme také na její hrob, který jsme se pokusily zrenovovat.Item Validace vybraných ošetřovatelských intervencí v rámci kurrikula sester/oblast endoskopická vyšetření(Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Archalousová, Alexandra; Frei, Jiří; Frei, JiříÚvod: Klasifikační systémy NIC, NOC, NANDA International mají svoji roli při zlepšování kvality péče založené na důkazech, bezpečnosti péče o klienty/pacienty a výrazně napomáhají profesionálnímu postupu při rozhodování. Zůstávají hlavní základnou znalostí pro ošetřovatelské profesionály (Brokelová, NANDA, 2015). Cíl: Cílem výzkumné studie bylo validovat ošetřovatelské intervence sestrami/expertkami, které splňují Fehringova kritéria experta. Zjistit, které ošetřovatelské intervence expertky považují za významné, tedy hlavní a vedlejší. Metody a výsledky: Měřící nástroj vycházel z Fehringova modelu validity diagnostického obsahu DCV – Diagnostic Content Validity Model (Fehring, 1987). Ke každé položce (ošetřovatelské intervenci) byla přiřazena významnost na Likertově škále od 1 do 5 (1 – žádná významnost, 2 – malá významnost, 3 – střední významnost, 4 – velká významnost, 5 - nejvyšší významnost). Hodnoceno bylo celkem 5 položek/ošetřovatelských intervencí oblasti Endoskopická vyšetření Modulu základní intervencí kurrikula pro přípravu sester bakalářského studijního programu Ošetřovatelství. Výzkumný soubor tvořilo 482 expertek (ve 4 podsouborech), které splňovaly Fehringova kritéria modifikovaná pro Českou a Slovenskou republiku. Výsledky: Za hlavní významné ošetřovatelské intervence sestry/expertky považují 4 intervencí (0.79 - 0.76). Za vedlejší expertky považují 1 intervenci (0.75). Za nevýznamné/vyřazené nepovažují položky v rozmezí VS (váženého skóre) 0.48 – 0.15 žádné. Závěr: Z celkového počtu 5 ošetřovatelských intervencí, slovenské a české sestry/expertky, považují za významné všechny položky v počtu 5 (tj. 4 hlavní a 1 vedlejší) ošetřovatelských intervencí.Item Využití mnemotechnik u vysokoškolských studentů oboru ošetřovatelství(Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Kroupová, Lenka; Frei, JiříV souladu s rozšiřující se působností tréninku mnemotechnik je zaměřena pozornost na studenty vysoké školy, ke zvýšení efektivity jejich studijních dovedností. Součástí práce je popis průběhu tréninkových setkání u 12 vysokoškolských studentů a je zkoumán vliv tréninku mnemotechnik na úspěšnost jejich studia. Informace byly získány pomocí metody analýza dokumentů.Item Ošetřovatelské intervence v současné národní legislativě české republiky v kontextu pojmů(Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Frei, Jiří; Frei, JiříPráce všeobecné sestry v České Republice a veškeré ošetřovatelské intervence jsou úzce svázány s platnou legislativou. V roce 2017 došlo k zásadní změně ve vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků novelou zákona. Ta by měla podle MZČR vyřešit akutní nedostatek sester v českých nemocnicích. Dnem 1. září 2017 nabyl v České Republice účinnosti zákon č. 201/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon mimo jiné umožňuje získat vybraným zdravotnickým pracovníkům kvalifikaci všeobecné sestry nebo dětské sestry zkráceným (minimálně ročním) studiem na vyšší odborné škole. Novela zákona ruší pozici zdravotnického asistenta a místo něj zavádí pozici praktické sestry, která pracuje bez odborného dohledu. Novelou zákona 96/2004 Sb. skončila také k 1. 9. 2017 registrace nelékařských zdravotnických pracovníků u NCO NZO navázaná na celoživotní vzdělávání formou kreditního systému. Povinnost celoživotního vzdělávání zůstává v zákoně zachována v souladu se směrnicí EU 2005/36/ES. Fakticky tak přechází na zaměstnavatele povinnost umožnit či zajistit nelékařům vhodné kontinuální vzdělávání. Zde je bohužel několik technických výkladů na praktické provedení a samotný přístup zaměstnavatelů a způsob podbory či zajištění vzdělávání nelékařů se tak může diametrálně odlišovat. Během roku 2017 pak take vešla v platnost vyhláška 391/2017, která mění vyhlášku 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. Výše uvedené právní normy ve svém kontextu definují činnosti nelékařských zdravotnických pracovníků, tzn. jsou úzce spojeny se zajištěním ošetřovatelských intervencí. Ke splnění cíle byla tedy využita analýza obsahu právních předpisů České republiky.Item Využití modelu Dorothey E. Orem v anesteziologické péči(Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Bejvančická, Petra; Frei, JiříItem Evaluace e-learningového kurzu prevence močové infekce vzniklé v souvislosti s katetrizací močového měchýře(Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Krocová, Jitka; Prokešová, Radka; Frei, JiříRiziky infekcí močových cest souvisejících s katetrizací močového měchýře (Catheter-associated urinary tract infections – CAUTI) jsou zejména dlouhodobá katetrizace (často bez relevantní indikace), vyšetřovací či operační výkony v oblasti urogenitálního traktu, dále opakované rozpojení drenážního systému, nekompetentní zdravotnický pracovník, nízká kvalita ošetřovatelské péče a samotný pacient (Andreessen et al., 2012; Jain et al., 2015; Jindrák et al., 2014; Jirouš, 2012; Sujijantararat et al., 2005; Underwood, 2015). Je zřejmé, že se rizika vzniku CAUTI týkají více oblastí. V oblasti prevence infekcí močových cest souvisejících s katetrizací močového měchýře jsou využívány především tzv. balíčky preventivních opatření – multifaktoriální opatření. Preventivními kroky CAUTI je dodržování aseptických postupů při katetrizaci močového měchýře, ošetřovatelská péče o pacienta s močovým katetrem dle standardních postupů respektující doporučené postupy a EBP (Evidence- based practice), kompetentní, tedy vzdělaný zdravotník. Vzdělávání zdravotníků v této problematice je doporučováno jako úvodní školení a také formou periodického vzdělávání (Jirouš, 2012). Za podpory projektu “Zvýšení bezpečí pacientů v rámci ošetřovatelské péče ve zdravotnickém zařízení – 2. etapa”, s reg. číslem 4/19/BKZP byl na Fakultě zdravotnických studií ZČU v Plzni vytvořen v prostředí LMS Moodle e learningový kurz, který byl využit k výuce studentů oboru Všeobecná sestra a dále byl nabídnut a následně i realizován u poskytovatele zdravotní péče. Tento kurz z roku 2019 byl počátkem března 2020 aktualizován, doplněn a v rámci distanční výuky využit v době karantény související se situací SARS-CoV-2. I aktuálně je kurz znovu inovován a bude v letním semestru akademického roku 2020/2021implementován do výuky studijního programu Všeobecné ošetřovatelství prezenční i kombi formy (cca. 65 studentů). V příspěvku je prezentována evaluace kurzu studenty nelékařských studijních programů/oborů, jedná se o hodnocení inovované varianty kurzu z roku 2020.Item Ohlednutí za nesmazatelnými výstupy ošetřovatelského výzkumu a jeho další vývoj v rámci péče o hematoonkologické a onkologické pacienty nejen v Plzni(Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta zdravotnických studií. Katedra ošetřovatelství a porodní asistence, 2020) Vokurka, Samuel; Frei, JiříPublikované výsledky výzkumných záměrů v ošetřovatelství hemato-onkologických pacientů z období prvního desetiletí nového milénia dokládají nezpochybnitelnou roli, kterou výzkum v ošetřovatelství přináší v reálném zkvalitňování péče o pacienty. Odráží období vrcholícího nadšení z otevírajících se obzorů a možností rozsáhlé mezinárodní spolupráce, spolupráce mezi centry, relativního ještě dostatku času a personálních kapacit a nezbytné jednotné spolupráce mezi lékaři a sestrami. Snaha dále hledat možnosti zlepšení ošetřovatelské péče u pacientů s onkologickými onemocněními je však i nadále neutuchající, formují se specializované pracovní multioborové a multiprofesní skupiny hledající účinná a v praxi dobře realizovatelná doporučení v ošetřovatelské péči.Item Přínos adherence léčby HIV pozitivních pacientů pro kvalitu jejich života(Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2020) Frei, JiříVelkou roli ve zvyšování kvality života HIV pozitivních pacientů hraje adherence nastavené léčby a ošetřovatelské péče. V rámci AIDS centra Kliniky infekčních nemocí a cestovní medicíny Fakultní nemoc¬nice Plzeň probíhá monitorace a analýza adherence léčby HIV pozitivních pacientů již několik let.Úroveň adherence léčby HIV/AIDS se standardně hodnotí na podkladě vyšetření odebraného biologického materiálu pacientů.Na podkladě výše popsaného a provedeného šetření lze jasně prokázat přímou souvislost mezi výší adherence léčby HIV pozitivních pacientů a jejich hodnocením kvality života.Díky moderním postupům a trendům dochází prokazatelně ke zlepšování kvality života HIV pozitivních pacientů. Prodlužuje se také doba přežití od diagnostiky jejich pozitivity.