Theses (KHK)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 146 results
  • Item
    Hudební provoz na figurálním kůru kostela sv. Petra a Pavla v Horažďovicích v 19. století na základě dochovaných hudebnin. Katalogizace hudební sbírky kostela.
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Brůžková, Jana; Aschenbrenner Vít, doc. Mgr. Ph.D.; Vičar Jan, Prof. PhDr. MgA. CSc.
    Cílem této diplomové práce je představit hudební provoz na figurálním kůru kostela sv. Petra a Pavla v Horažďovicích v 19. století na základě hudebnin nacházejících se na kůru tohoto kostela. Aby bylo možné udělat si obrázek o hudebním provozu, byly tyto hudebniny zkatalogizovány a teprve poté, na základě samotné katalogizace, byl hudební provoz v Horažďovicích specifikován. Samotné katalogizaci předchází seznámení se společensko-historickým kontextem, se spolkovou činností, která byla v tehdejších Horažďovicích provozována, blíže přibližuje duchovní správu města a interiér kostelu sv. Petra a Pavla. Následně seznamuje s hudebníky, kteří nejvíce ovlivnili hudební provoz 19. století, ať už jako nejhranější skladatelé, či jako opisovači, kteří se zasloužili o výběr, které skladby z kůru kostela zněly.
  • Item
    Významná hudební osobnost regionu 20.-21. století
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-05-13) Křížová, Eva; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Gvozdevskaia Galina, Kandid.pedagogických věd
    Diplomová práce se zabývá životem jednoho z nejslavnějších dirigentů 20. století, Václavem Talichem. Shrnuje jeho život, studia, úspěchy, případ a také dnešní Talichův odkaz.
  • Item
    Josef Bartovský, významná osobnost regionu ve 20. - 21. století
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Stránská, Petra; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Bezděk Jiří, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.
    Diplomová práce se zaměřuje na život a dílo Josefa Bartovského, významné osobnosti regionu, který svým hudebním talentem a pedagogickou činností zanechal významnou stopu ve světě dětské hudby. Jeho tvorba se stala inspirací pro mnoho generací dětí i pedagogů.
  • Item
    Koncertní repertoár vybraných ZUŠ - srovnání
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Vondráková, Monika; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Mandysová Daniela, Doc. PaedDr.
    Koncertní repertoár vybraných ZUŠ - srovnání. V teoretické části autorka vymezuje základní informace o základních uměleckých školách, historii, dokumentech, které jsou nedílnou součástí každé školy, pěveckých odděleních a koncertních repertoárech srovnávaných ZUŠ. Cílem práce je zjistit nejstudovanější skladby sólového zpěvu v ZUŠ, provést rozbor některých z nich a zjistit možné důvody, proč se některé skladby stále objevují v koncertních repertoárech již mnoho let. Z tohoto důvodu bylo žádoucí zmínit ŠVP pěveckého oddělení zkoumaných ZUŠ, porovnat repertoár současný s doporučením učebních osnov z roku 1981, zmínit důležitost hlasové hygieny a provést jednotlivé výzkumy. Do prvního výzkumu se zapojily tři vyučující. Učitelka sólového zpěvu ze ZUŠ v Sokolově, Chebu a Chodově. Druhá skupina byla náhodně vybrána z celé republiky, tohoto výzkumu se zúčastnilo 32 pedagogů ZUŠ. V poslední skupině byli náhodní lidé ze široké veřejnosti, kteří nemají nic společného se ZUŠ ani hudbou jako takovou. Posledního výzkumu se zúčastnilo 32 náhodně vybraných respondentů. V diskuzi realizuje stručné shrnutí práce, komentované vlastním názorem. V závěru analyzuje výsledky výzkumu kvalifikační práce.
  • Item
    Kulturně hudební život na jižním Plzeňsku se zaměřením na Klatovsko po roce 1945
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Slabý, Michal; Aschenbrenner Vít, doc. Mgr. Ph.D.; Haas Petr, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se zaměřuje na kulturně-hudební život na jižním Plzeňsku se zaměřením na Klatovsko. Jsou zde zmíněny nejvýznamnější instituce, které pomáhají tvořit kulturní život od základních uměleckých škol po nejdůležitější klatovské instituce. Vystiženy jsou nejdůležitější akce, které mají poměrně dlouhou tradici a každý rok je navštíví mnoho lidí. Jsou zde vybrány hudební soubory, které rovněž přispívají k formování zdejšího kulturního života od dechových kapel a orchestrů, přes pěvecké sbory až po ochotnické divadelní spolky. Jako hudební osobnosti byly vybráni čtyři lidé se zcela odlišným zaměřením, kteří se však velkým písmem zapsali do lokální historie. V neposlední řadě je kulturně-hudební život srovnán s přilehlými regiony. Praktická část, pro kterou byly vytvořeny dva totožné dotazníky má za úkol zkoumat, zda se názory hudebníků na vnímání místního kulturního života nějakým způsobem odlišují od tvrzení nehudebníků.
  • Item
    Rytmus v hudební výchově a v hudební terapii
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Michálková, Marie; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.; Růžičková Veronika, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D.
    Práce pojednává o společných a odlišných znacích rytmických činností v edukaci a v terapii. Zabývá se možnostmi rozvoje rytmických dovedností u žáků se specifickými potřebami. Cíl diplomové práce je srovnat možnosti uplatnění práce s rytmem jako jednou ze základních složek hudby.
  • Item
    Příprava a realizace rockové opery Kladivo na pýchu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Kováříková, Barbora; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Vičar Jan, Prof. PhDr. MgA. CSc.
    Diplomová práce se zabývá uměleckým projektem, který vznikl jako regionální počin. Práce podrobně ilustruje základní principy úspěšného plánování a řízení projektů. Na základě poznatků z odborné literatury autorka při evaluaci projektu navrhuje změny pro zlepšení podobně koncipovaných projektů.
  • Item
    Rytmické hudební nástroje napříč kontinenty jako téma projektového vyučování v hudební výchově na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Brzáková, Helena; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.; Haas Petr, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce je věnována projektovému vyučování v hudební výchově na 1. stupni základní školy. Cílem práce je navrhnout a realizovat projekt, který rozšíří žákům povědomí o světě hudby a kultury prostřednictvím práce s různorodými hudebními nástroji. Práce obsahuje vymezení termínu projektové vyučování, rytmická výchova, hudební nástroje a charakteristiku hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praktická část popisuje přípravu a realizaci projektové výuky.
  • Item
    První česká Cio Cio San (Madama Butterfly), podtitul: Životní a umělecké osudy pěvkyně Elly Noëmi Wolfové-Koppové
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Pflegerová, Kateřina; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Aschenbrenner Vít, Doc. Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce je věnována profesním i životním osudům pěvkyně Alžběty Wolfové, provdané Koppové (1. listopadu 1876 - 25. března 1940), vystupující pod uměleckým jménem Ella Noëmi. Na prknech plzeňského divadla strávila Ella Noëmi 20 let a vytvořila zde nemálo rolí. Osudy pěvkyně jsou sledovány v celé šíři - od narození až do úmrtí, kromě plzeňského angažmá je zmíněno její působení v divadle v Lublani, které bylo jejím prvním působištěm, i její následná pedagogická činnost v Městské hudební škole v Plzni. Ella Noëmi byla angažována tehdejším divadelním ředitelem Vendelínem Budilem v Plzni od divadelní sezóny 1902/1903. V té době se dokončovala v Plzni nová, na svou dobu moderní, divadelní budova (dnešní Velké divadlo), a tak měl ředitel Budil možnost doplnit stávající soubor o nové síly dle vlastního výběru. Na pozadí profesních osudů Elly Noëmi je sledován vývoj plzeňské opery v letech 1902-1922, z nichž prvních deset let spadá právě do éry ředitelského působení V. Budila.
  • Item
    Využití boomwhackers ve výuce hudební výchovy na 2. a 3. stupni vzdělávání
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Babuljaková, Dorota; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Michálek Roman, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se věnuje hudebním nástrojům Boomwhackers, jejich charakteristice a implementaci do současného vzdělávacího systému v České republice v rámci hudební výchovy. Práce má šest částí. První část seznamuje čtenáře s hudebním nástrojem Boomwhackers a výhodami a nevýhodami jeho využití ve výuce. V druhé části je popsáno současné pojetí hudební výchovy v České republice a ve třetí konkrétní školy, na nichž lze aktivity z této práce realizovat. Text zmiňuje, jakým způsobem do těchto podmínek Boomwhackers zapadají. Čtvrtá a pátá část již popisují fenomény, jimž se učitel při realizaci aktivit s Boomwhackers nevyhne, tedy skupinovou práci a individualizaci, a přináší možné výukové scénáře. Šestá část je nejdelší a nejzásadnější, přináší didaktické popisy aktivit s Boomwhackers, je doplněna o notové ukázky a obrázky, převážně fotografie Boomwhackers. Tato část poskytuje jasné návody i inspirace, jak využít Boomwhackers v hudební výchově.
  • Item
    Dětská opera ve výuce hudební výchovy ve 4. ročníku základní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Tejkalová, Jana; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Mandysová Daniela, Doc. PaedDr.
    Diplomová práce Dětská opera ve výuce hudební výchovy ve 4. ročníku základní školy je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části se věnuje opeře a jejímu vývoji. Dále se zabývá dětskou operou, opět jejímu vývoji, také jejímu porovnání s klasickou operou. Nakonec uvádí ještě vybrané skladatele těchto oper. Praktická část je zaměřena na výukový mimořádně dlouhý projekt, jehož součástí je příprava a realizace představení miniopery Červená Karkulka. Také je zaměřena na zkoumání výhod projektové výuky a mezipředmětových vztahů, na rozvoj spolupráce i na vlastní seberozvoj.
  • Item
    Motivace žáků prostřednictvím didaktických her v hodinách HV
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Podlenová, Dominika; Mandysová Daniela, Doc. PaedDr.; Gvozdevskaia Galina, Kandid.pedagogických věd
    Diplomová práce se zabývá otázkou motivace prostřednictvím didaktických her v hodinách hudební výchovy na základní škole. Téma je zde uchopeno jak z pohledu žáků, tak učitelů. Celková problematika je podložena výzkumem této oblasti, který proběhl pomocí dotazníkového šetření. Diplomová práce je obohacena také o vlastní zkušenost s metodou didaktické hry, jejíž průběh je konkrétně popsán v závěrečné části metodikou 3A. Cílem práce je upozornit na důležitost motivace ve školním prostředí a objasnit přístup žáků i pedagogů k hudební výchově na základní škole.
  • Item
    Britpop jako snaha o oživení rockové klasiky a její zpřístupnění současnému posluchači
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kordík, Štěpán; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Vičar Jan, Prof. PhDr. MgA. CSc.
    Tato kvalifikační práce se zabývá hudebním žánrem britpop, který navazuje na rockovou klasiku především 60. let. V jednotlivých kapitolách je popsána rocková klasika včetně předchůdců, britpop jako samostatný hudební žánr a didaktické uchopení tématu ve výuce na základní škole. Praktická část byla skutečně realizována ve výuce a její výsledky jsou v práci též uvedeny. Přílohy obsahují obrázky, přípravu na výuku, pracovní listy a obrázkovou prezentaci podporující výklad.
  • Item
    Vybrané skladby W. A. Mozarta a jejich uplatnění v hudební výchově na 1. stupni základní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Bejvalová, Martina; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.; Aschenbrenner Vít, Doc. Mgr. Ph.D.
    V diplomové práci jsou zpracovány informace o životě a díle Wolfganga Amadea Mozarta, se kterými lze pracovat v hodinách hudební výchovy na 1. stupni základní školy. V teoretické části jsou popsány možné výzvy a problémy výuky. Dále je provedeno výzkumné šetření mezi pedagogy zaměřené na práci s poslechovými skladbami. Závěr práce obsahuje poslechové skladby W. A. Mozarta, které se nacházejí v učebnicích. Vhodné skladby jsou identifikovány a popsány konkrétními postupy, jak s vybranými skladbami pracovat ve výuce hudební výchovy.
  • Item
    Didaktické problémy při práci s lidovou písní na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Lukešová, Iva; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.; Vičar Jan, Prof. PhDr. MgA. CSc.
    Diplomová práce "Didaktické problémy při práci s lidovou písní na 1. stupni základní školy" se v teoretické části zabývá lidovou písní, poté se věnuje zastoupení lidové písně v Rámcově vzdělávacím programu a v učebnicích hudební výchovy pro 1. stupeň základní školy. Následně se práce zabývá nácvikem lidové písně a hudebními činnostmi při práci s lidovou písní. Poslední část se věnuje problémům a jejím příčinám při práci s lidovou písní. Praktická část se skládá z výzkumu, který byl proveden pomocí dotazníku. Zaměřuje se na průzkum vztahu učitelů k lidové písni, zkoumá úroveň hudebních dovedností a zjišťuje, zda lidová píseň zaujímá důležitou roli v hodinách hudební výchovy. Praktická část také obsahuje návrh modelové jednotky zaměřené na využití lidové písně.
  • Item
    Testování hudebních schopností a dovedností budoucích učitelů hudby, hudební výchovy a učitelství pro 1. stupeň ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Rous, Jakub; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.; Gvozdevskaia Galina, Kandid.pedagogických věd
    Diplomová práce se zaměřuje na problematiku testování hudebních schopností. Přináší stručný pohled na hudebněpsychologickou terminologii a metodologii testování a představuje dva výzkumy provedené v roce 2023 na studentech Katedry hudební výchovy a kultury Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni.
  • Item
    Hudební preference studentů KHK FPE ZČU
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Brychová, Jana; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Vičar Jan, Prof. PhDr. MgA. CSc.
    Téma této diplomové práce nese název Hudební preference studentů KHK FPE ZČU. Cílem práce je tedy zjistit, jakou hudbu studenti KHK FPE ZČU upřednostňují a také to, k jaké náladě a činnosti by si tuto hudbu pustili. Posledním a neméně důležitým cílem je vyzkoumat, zda je volba studentů magisterského studia KHK FPE ZČU v rámci hodnocení hudebních ukázek nějakým způsobem ovlivněna studiem na KHK FPE ZČU. Celá práce obsahuje dvě hlavní části a to část teoretickou a část praktickou. V teoretické části si představíme a vysvětlíme všechny pojmy, které téma diplomové práce zahrnuje a také ty, které s těmito pojmy nějakým způsobem souvisí. Poměrně větší část pak tvoří kapitola Psychologie hudebního vnímání a na ní poté navazuje kapitola Vymezení artificiální a nonartificiální hudby. V praktické části se poté budeme pomocí dotazníkového šetření snažit najít odpovědi na tyto tři výzkumné otázky. Upřednostňují studenti KHK FPE ZČU spíše artificiální nebo nonartificiální hudbu? Budou studenti k vnímané hudební ukázce volit náladu a činnost podobného charakteru? Jsou volby studentů magisterského studia KHK FPE ZČU v rámci hodnocení preferencí hudebních ukázek nějakým způsobem ovlivněny studiem na KHK FPE ZČU?
  • Item
    Tvořivé náměty pro využití intonačních metod v pedagogické praxi na 2. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Dobrý, Jan; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Bezděk Jiří, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.
    Diplomová práce je zpracována na téma Tvořivé náměty pro využití intonačních metod v pedagogické praxi na 2. stupni ZŠ. Práce je rozdělena na několik částí. První část se věnuje intonaci jako takové. Jsou zde uvedeny základní definice a vysvětleny obecné pojmy. Na tyto informace navazuje další část, ve které jsou již podrobněji popsány intonační metody. Dále jsou zmíněni autoři intonačních metod z Čech, ale i zahraničí. V kapitole nejsou obsaženy všechny metody, se kterými se lze setkat v pedagogické praxi, ale pouze základní výběr. Další část je věnovaná současným učebnicím a zároveň jsou zde pro názornost uvedeny učebnice ze 60. a 70. let minulého století. V kapitole je zhodnoceno, v jakém rozsahu se jednotlivé učebnice zaměřují na pěveckou výchovu, zejména na intonaci. Na tuto teoretickou část navazuje část praktická. V rámci praktické části jsou již samotné tvořivé nápady na intonační metody, které byly zmíněny v části teoretické. Nápady jsou podrobně popsány jak z hlediska splněných výstupů z RVP, tak z hlediska přesných postupů během jednotlivých aktivit. Poslední část diplomové práce se věnuje aplikaci těchto tvořivých nápadů v praxi a zároveň jejich zpětnému zhodnocení.
  • Item
    Obsah výuky hudební výchovy na 2.st. ZŠ od roku 1948 do současnosti
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Moravová, Alžběta; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Aschenbrenner Vít, Doc. Mgr. Ph.D.
    Záměrem mé diplomové práce bylo seznámit čtenáře s vývojem hudební výchovy na druhém stupni od roku 1948 až po současnost. V první kapitole jsem se zaměřila na historický vývoj hudební výchovy. Vznikají zde výchovné koncerty, které u nás zavedl v roce 1949 František Blaha, a setrvávají v našem školství až do současnosti, ale pouze ve velmi malém množství. V kapitole následovala degradace hudební výchovy, při které se přestalo dbát na hlavní podstatu zachování tohoto předmětu na druhém stupni základních škol. Osud hudební výchovy byl během jejího vývoje neustále ve střetu s hlavními, stěžejními předměty, které nikdy nemusely bojovat o své místo v tematických plánech či učebních osnovách. V 70. letech se začala hudební výchova opět vyvíjet kupředu a více se prosazovat do vzdělávacího systému základních škol. Pohled na dnešní hudební výchovu se od 70. let v mnohém neliší, opět jsme před bojem o zachování hudební výchovy na druhém stupni základních škol a opodstatnění důležitosti tohoto předmětu v českém školství. Ve výzkumné části své diplomové práce se zaměřuji na pohled žáků a učitelů na současnou hudební výchovu. Z odpovědí a výsledků výzkumu je jasné, že je předmět brán na velice lehkou váhu a nepředává žákům vše, co by měl. Mělo by zde dojít k vhodnějšímu výběru učitelů a volit především ty, kteří jsou v hudební výchově aprobovaní a nemají jen rádi hudbu jako takovou. Učitelé by se neměli bát inovací v hudební výchově a naučit se využít všech dostupných materiálů, pomůcek, ale i samotného potenciálu dětí, které jsou mnohdy velice kreativní, ale jen nemají dostatečný prostor pro své vyjádření.
  • Item
    Kreativní pojetí poslechu hudby ve škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kroupová, Lucie; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.; Bezděk Jiří, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.
    Diplomová práce je zaměřena na kreativní pojetí poslechu hudby ve škole, konkrétně na druhém stupni základní školy. Hlavním záměrem práce je nastínit předpoklady žáků ke kreativnímu poslechu a jakým způsobem je lze rozvíjet. Praktická část obsahuje kreativní přípravy na hodinu, jejichž cílem je tvořivá práce jak s poslechovou skladbou, tak i propojení hudby, pohybu, výtvarného umění, kde si žáci vyzkouší tvořivé aktivity.
OPEN License Selector