Theses (KHK)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 139 results
  • Item
    Rytmické hudební nástroje napříč kontinenty jako téma projektového vyučování v hudební výchově na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Brzáková, Helena; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.; Haas Petr, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce je věnována projektovému vyučování v hudební výchově na 1. stupni základní školy. Cílem práce je navrhnout a realizovat projekt, který rozšíří žákům povědomí o světě hudby a kultury prostřednictvím práce s různorodými hudebními nástroji. Práce obsahuje vymezení termínu projektové vyučování, rytmická výchova, hudební nástroje a charakteristiku hudební výchovy na 1. stupni základní školy. Praktická část popisuje přípravu a realizaci projektové výuky.
  • Item
    První česká Cio Cio San (Madama Butterfly), podtitul: Životní a umělecké osudy pěvkyně Elly Noëmi Wolfové-Koppové
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Pflegerová, Kateřina; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Aschenbrenner Vít, Doc. Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce je věnována profesním i životním osudům pěvkyně Alžběty Wolfové, provdané Koppové (1. listopadu 1876 - 25. března 1940), vystupující pod uměleckým jménem Ella Noëmi. Na prknech plzeňského divadla strávila Ella Noëmi 20 let a vytvořila zde nemálo rolí. Osudy pěvkyně jsou sledovány v celé šíři - od narození až do úmrtí, kromě plzeňského angažmá je zmíněno její působení v divadle v Lublani, které bylo jejím prvním působištěm, i její následná pedagogická činnost v Městské hudební škole v Plzni. Ella Noëmi byla angažována tehdejším divadelním ředitelem Vendelínem Budilem v Plzni od divadelní sezóny 1902/1903. V té době se dokončovala v Plzni nová, na svou dobu moderní, divadelní budova (dnešní Velké divadlo), a tak měl ředitel Budil možnost doplnit stávající soubor o nové síly dle vlastního výběru. Na pozadí profesních osudů Elly Noëmi je sledován vývoj plzeňské opery v letech 1902-1922, z nichž prvních deset let spadá právě do éry ředitelského působení V. Budila.
  • Item
    Motivace žáků prostřednictvím didaktických her v hodinách HV
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Podlenová, Dominika; Mandysová Daniela, Doc. PaedDr.; Gvozdevskaia Galina, Kandid.pedagogických věd
    Diplomová práce se zabývá otázkou motivace prostřednictvím didaktických her v hodinách hudební výchovy na základní škole. Téma je zde uchopeno jak z pohledu žáků, tak učitelů. Celková problematika je podložena výzkumem této oblasti, který proběhl pomocí dotazníkového šetření. Diplomová práce je obohacena také o vlastní zkušenost s metodou didaktické hry, jejíž průběh je konkrétně popsán v závěrečné části metodikou 3A. Cílem práce je upozornit na důležitost motivace ve školním prostředí a objasnit přístup žáků i pedagogů k hudební výchově na základní škole.
  • Item
    Dětská opera ve výuce hudební výchovy ve 4. ročníku základní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Tejkalová, Jana; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Mandysová Daniela, Doc. PaedDr.
    Diplomová práce Dětská opera ve výuce hudební výchovy ve 4. ročníku základní školy je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. V teoretické části se věnuje opeře a jejímu vývoji. Dále se zabývá dětskou operou, opět jejímu vývoji, také jejímu porovnání s klasickou operou. Nakonec uvádí ještě vybrané skladatele těchto oper. Praktická část je zaměřena na výukový mimořádně dlouhý projekt, jehož součástí je příprava a realizace představení miniopery Červená Karkulka. Také je zaměřena na zkoumání výhod projektové výuky a mezipředmětových vztahů, na rozvoj spolupráce i na vlastní seberozvoj.
  • Item
    Využití boomwhackers ve výuce hudební výchovy na 2. a 3. stupni vzdělávání
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Babuljaková, Dorota; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Michálek Roman, Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se věnuje hudebním nástrojům Boomwhackers, jejich charakteristice a implementaci do současného vzdělávacího systému v České republice v rámci hudební výchovy. Práce má šest částí. První část seznamuje čtenáře s hudebním nástrojem Boomwhackers a výhodami a nevýhodami jeho využití ve výuce. V druhé části je popsáno současné pojetí hudební výchovy v České republice a ve třetí konkrétní školy, na nichž lze aktivity z této práce realizovat. Text zmiňuje, jakým způsobem do těchto podmínek Boomwhackers zapadají. Čtvrtá a pátá část již popisují fenomény, jimž se učitel při realizaci aktivit s Boomwhackers nevyhne, tedy skupinovou práci a individualizaci, a přináší možné výukové scénáře. Šestá část je nejdelší a nejzásadnější, přináší didaktické popisy aktivit s Boomwhackers, je doplněna o notové ukázky a obrázky, převážně fotografie Boomwhackers. Tato část poskytuje jasné návody i inspirace, jak využít Boomwhackers v hudební výchově.
  • Item
    Didaktické problémy při práci s lidovou písní na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Lukešová, Iva; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.; Vičar Jan, Prof. PhDr. MgA. CSc.
    Diplomová práce "Didaktické problémy při práci s lidovou písní na 1. stupni základní školy" se v teoretické části zabývá lidovou písní, poté se věnuje zastoupení lidové písně v Rámcově vzdělávacím programu a v učebnicích hudební výchovy pro 1. stupeň základní školy. Následně se práce zabývá nácvikem lidové písně a hudebními činnostmi při práci s lidovou písní. Poslední část se věnuje problémům a jejím příčinám při práci s lidovou písní. Praktická část se skládá z výzkumu, který byl proveden pomocí dotazníku. Zaměřuje se na průzkum vztahu učitelů k lidové písni, zkoumá úroveň hudebních dovedností a zjišťuje, zda lidová píseň zaujímá důležitou roli v hodinách hudební výchovy. Praktická část také obsahuje návrh modelové jednotky zaměřené na využití lidové písně.
  • Item
    Vybrané skladby W. A. Mozarta a jejich uplatnění v hudební výchově na 1. stupni základní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Bejvalová, Martina; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.; Aschenbrenner Vít, Doc. Mgr. Ph.D.
    V diplomové práci jsou zpracovány informace o životě a díle Wolfganga Amadea Mozarta, se kterými lze pracovat v hodinách hudební výchovy na 1. stupni základní školy. V teoretické části jsou popsány možné výzvy a problémy výuky. Dále je provedeno výzkumné šetření mezi pedagogy zaměřené na práci s poslechovými skladbami. Závěr práce obsahuje poslechové skladby W. A. Mozarta, které se nacházejí v učebnicích. Vhodné skladby jsou identifikovány a popsány konkrétními postupy, jak s vybranými skladbami pracovat ve výuce hudební výchovy.
  • Item
    Britpop jako snaha o oživení rockové klasiky a její zpřístupnění současnému posluchači
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kordík, Štěpán; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Vičar Jan, Prof. PhDr. MgA. CSc.
    Tato kvalifikační práce se zabývá hudebním žánrem britpop, který navazuje na rockovou klasiku především 60. let. V jednotlivých kapitolách je popsána rocková klasika včetně předchůdců, britpop jako samostatný hudební žánr a didaktické uchopení tématu ve výuce na základní škole. Praktická část byla skutečně realizována ve výuce a její výsledky jsou v práci též uvedeny. Přílohy obsahují obrázky, přípravu na výuku, pracovní listy a obrázkovou prezentaci podporující výklad.
  • Item
    Hudební preference studentů KHK FPE ZČU
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Brychová, Jana; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Vičar Jan, Prof. PhDr. MgA. CSc.
    Téma této diplomové práce nese název Hudební preference studentů KHK FPE ZČU. Cílem práce je tedy zjistit, jakou hudbu studenti KHK FPE ZČU upřednostňují a také to, k jaké náladě a činnosti by si tuto hudbu pustili. Posledním a neméně důležitým cílem je vyzkoumat, zda je volba studentů magisterského studia KHK FPE ZČU v rámci hodnocení hudebních ukázek nějakým způsobem ovlivněna studiem na KHK FPE ZČU. Celá práce obsahuje dvě hlavní části a to část teoretickou a část praktickou. V teoretické části si představíme a vysvětlíme všechny pojmy, které téma diplomové práce zahrnuje a také ty, které s těmito pojmy nějakým způsobem souvisí. Poměrně větší část pak tvoří kapitola Psychologie hudebního vnímání a na ní poté navazuje kapitola Vymezení artificiální a nonartificiální hudby. V praktické části se poté budeme pomocí dotazníkového šetření snažit najít odpovědi na tyto tři výzkumné otázky. Upřednostňují studenti KHK FPE ZČU spíše artificiální nebo nonartificiální hudbu? Budou studenti k vnímané hudební ukázce volit náladu a činnost podobného charakteru? Jsou volby studentů magisterského studia KHK FPE ZČU v rámci hodnocení preferencí hudebních ukázek nějakým způsobem ovlivněny studiem na KHK FPE ZČU?
  • Item
    Testování hudebních schopností a dovedností budoucích učitelů hudby, hudební výchovy a učitelství pro 1. stupeň ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Rous, Jakub; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.; Gvozdevskaia Galina, Kandid.pedagogických věd
    Diplomová práce se zaměřuje na problematiku testování hudebních schopností. Přináší stručný pohled na hudebněpsychologickou terminologii a metodologii testování a představuje dva výzkumy provedené v roce 2023 na studentech Katedry hudební výchovy a kultury Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni.
  • Item
    Obsah výuky hudební výchovy na 2.st. ZŠ od roku 1948 do současnosti
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Moravová, Alžběta; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Aschenbrenner Vít, Doc. Mgr. Ph.D.
    Záměrem mé diplomové práce bylo seznámit čtenáře s vývojem hudební výchovy na druhém stupni od roku 1948 až po současnost. V první kapitole jsem se zaměřila na historický vývoj hudební výchovy. Vznikají zde výchovné koncerty, které u nás zavedl v roce 1949 František Blaha, a setrvávají v našem školství až do současnosti, ale pouze ve velmi malém množství. V kapitole následovala degradace hudební výchovy, při které se přestalo dbát na hlavní podstatu zachování tohoto předmětu na druhém stupni základních škol. Osud hudební výchovy byl během jejího vývoje neustále ve střetu s hlavními, stěžejními předměty, které nikdy nemusely bojovat o své místo v tematických plánech či učebních osnovách. V 70. letech se začala hudební výchova opět vyvíjet kupředu a více se prosazovat do vzdělávacího systému základních škol. Pohled na dnešní hudební výchovu se od 70. let v mnohém neliší, opět jsme před bojem o zachování hudební výchovy na druhém stupni základních škol a opodstatnění důležitosti tohoto předmětu v českém školství. Ve výzkumné části své diplomové práce se zaměřuji na pohled žáků a učitelů na současnou hudební výchovu. Z odpovědí a výsledků výzkumu je jasné, že je předmět brán na velice lehkou váhu a nepředává žákům vše, co by měl. Mělo by zde dojít k vhodnějšímu výběru učitelů a volit především ty, kteří jsou v hudební výchově aprobovaní a nemají jen rádi hudbu jako takovou. Učitelé by se neměli bát inovací v hudební výchově a naučit se využít všech dostupných materiálů, pomůcek, ale i samotného potenciálu dětí, které jsou mnohdy velice kreativní, ale jen nemají dostatečný prostor pro své vyjádření.
  • Item
    Tvořivé náměty pro využití intonačních metod v pedagogické praxi na 2. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Dobrý, Jan; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Bezděk Jiří, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.
    Diplomová práce je zpracována na téma Tvořivé náměty pro využití intonačních metod v pedagogické praxi na 2. stupni ZŠ. Práce je rozdělena na několik částí. První část se věnuje intonaci jako takové. Jsou zde uvedeny základní definice a vysvětleny obecné pojmy. Na tyto informace navazuje další část, ve které jsou již podrobněji popsány intonační metody. Dále jsou zmíněni autoři intonačních metod z Čech, ale i zahraničí. V kapitole nejsou obsaženy všechny metody, se kterými se lze setkat v pedagogické praxi, ale pouze základní výběr. Další část je věnovaná současným učebnicím a zároveň jsou zde pro názornost uvedeny učebnice ze 60. a 70. let minulého století. V kapitole je zhodnoceno, v jakém rozsahu se jednotlivé učebnice zaměřují na pěveckou výchovu, zejména na intonaci. Na tuto teoretickou část navazuje část praktická. V rámci praktické části jsou již samotné tvořivé nápady na intonační metody, které byly zmíněny v části teoretické. Nápady jsou podrobně popsány jak z hlediska splněných výstupů z RVP, tak z hlediska přesných postupů během jednotlivých aktivit. Poslední část diplomové práce se věnuje aplikaci těchto tvořivých nápadů v praxi a zároveň jejich zpětnému zhodnocení.
  • Item
    Kreativní pojetí poslechu hudby ve škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kroupová, Lucie; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.; Bezděk Jiří, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.
    Diplomová práce je zaměřena na kreativní pojetí poslechu hudby ve škole, konkrétně na druhém stupni základní školy. Hlavním záměrem práce je nastínit předpoklady žáků ke kreativnímu poslechu a jakým způsobem je lze rozvíjet. Praktická část obsahuje kreativní přípravy na hodinu, jejichž cílem je tvořivá práce jak s poslechovou skladbou, tak i propojení hudby, pohybu, výtvarného umění, kde si žáci vyzkouší tvořivé aktivity.
  • Item
    Práce s rytmickými strukturami v hodinách HV na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Riedlová, Simona; Růžičková Veronika, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D.; Bezděk Jiří, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.
    Tato diplomová práce se zabývá prací s rytmickými strukturami v hudební výchově na 1. stupni základní školy. Práce je rozdělena na dvě části. První část se věnuje hudebnímu vývoji civilizace a dítěte, možnostem rytmických cvičení a cílů vyplývajících z RVP. První část se také zaměřuje na možnosti práce s rytmickými strukturami a využití různých pomůcek, digtálních technogií a různých forem práce s hudebním rytmem. Může sloužit jako inspirace pro začínající učitele. Inspirativní je druhá část práce, která přináší praktické náměty a nápady na hudební hry rozvíjející nejen rytmus dětí. Ve druhé části se také nachází anketa provedená u malého vzorku žáků 5. ročníků. Byly zde použity dvě metody dotazníkové šetření a pozorování.
  • Item
    Odraz svátků a tradic v hudební výchově na 1. stupni
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Vrtišková řezáčková, Jana; Růžičková Veronika, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D.; Kodejška Miloš, Doc. PaedDr. CSc.
    Diplomová práce se zabývá odrazem svátků a tradic v hudební výchově na 1. stupni základní školy. První kapitola se věnuje významu svátků a tradic ve výuce. Druhá kapitola popisuje svátky a zvyky tradičního lidového roku a jejich propojení s hudbou. Třetí kapitola vyhodnocuje možnosti využití učebnic hudební výchovy při oslavách svátků a tradic v hodinách hudební výchovy. Návrhy příprav k oslavám vybraných svátků během školního roku spolu s jejich reflexí uvádí čtvrtá kapitola práce.
  • Item
    Výukové metody Františka Kubaně
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Kubaň, František; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Růžičková Veronika, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D.
    Má diplomová práce se zaměřuje na výukové metody a pedagogický přístup pana učitele Františka Kubaně. V teoretické části zpracovávám výukové metody, které se využívají na základních uměleckých školách. V další kapitole popisuji, jakým způsobem probíhá sólová výuka Františka Kubaně na hudební nástroj, zmiňuji rozdíly na soukromé německé škole a zaměřuji se také na vedení dechového orchestru. Praktická část je věnována výzkumu, který zjišťuje, jaké jsou výukové metody, jaká je osobnost Františka Kubaně jako učitele, a také jaký je jeho celkový přístup k žákům. Cílem této práce je zjistit používané výukové metody Františka Kubaně a odhalit příčinu jeho úspěšnosti v pedagogickém procesu.
  • Item
    Rozvoj poslechových činností na 1. stupni ZŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Maňáková, Monika; Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.; Bezděk Jiří, Prof. Mgr. MgA. Ph.D.
    Obsah této diplomové práce se zabývá rozvojem poslechovým činností na prvním stupni českých základních škol. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. V teoretické části práce je blíže popsán význam hudby, popis hudebních schopností, seznamuje nás s rámcovým vzdělávací programem, charakteristikou poslechových činností a učebnicemi hudební výchovy. Jsou zde popsány učebnice hudební výchovy od nakladatelství SPN, jejichž autory jsou Marie Lišková a Lukáš Hurník. Tyto učebnice jsou přibližně popsány, co se v nich nachází, jak jsou koncipovány. Jsou zde vypsány poslechové skladby, které v učebnicích lze nalézt a je možné s nimi pracovat. Některé skladby jsou autory zvýrazněné, jako skladby k trvalému osvojení. Praktická část práce se zabývá samotným poslechem skladeb, ke kterým jsou zde vytvořeny pracovní listy. Ke každému ročníku jsem vytvořila jeden až tři pracovní listy. Tři pracovní listy jsou vypracovány spolu s přípravami na vyučovací hodiny, jak by vyučovací jednotka mohla v praxi vypadat. Dvě modelové vyučovací hodiny jsem vyzkoušela na základní škole ve Švihově. Ukázky pracovních listů jsou vloženy v přílohách.
  • Item
    Folklorní soubor Písečánek a jeho význam pro dětské členy souboru
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Nováková, Kamila; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.; Aschenbrenner Vít, Doc. Mgr. Ph.D.
    Diplomová práce se zabývá folklorním souborem Písečánek a jeho přínosem pro dětské členy souboru. V první části definuje základní pojmy a vymezuje region Prácheňska, charakterizuje lidovou píseň, tance, nástroje a kroje na Prácheňsku. Dále se zabývá mapováním historie a současnosti folklorního souboru Písečan a jeho dětské složky Písečánek. Na základě dotazníkového šetření hodnotí rozvoj dítěte v oblasti hudební a sociální, jejich postoj k lidové písni a lidovému tanci. Diplomová práce je zakončena návrhem modelu výukové jednotky hudební výchovy, jejímž cílem je seznámit děti základní školy s prácheňskou lidovou písní a se zmíněným folklorním souborem.
  • Item
    Lidová píseň a její uplatnění v hudební výchově na 1. stupni základní školy
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Vognarová, Adéla; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.; Gvozdevskaia Galina, Kandid.pedagogických věd
    Diplomová práce Lidová píseň a její uplatnění v hudební výchově na 1. stupni základní školy se v první části věnuje předmětu hudební výchova, jeho pojetím, jeho cíli a rolí lidové písně v hudební výchově. Dále se zabývá lidovou písní jako takovou - jejímu historickému vývoji, druhy lidových písní, etnografickým dělením, sběratelstvím lidových písní, jejím uplatněním v hudební výchově na 1. stupni ZŠ a problémy práce s lidovou písní na 1. stupni ZŠ. Druhá část práce je zaměřena na průzkum vztahu žáků 1. stupně základní školy Volyně k lidové písni a na práci učitelů hudební výchovy s lidovou písní.
  • Item
    Hlasová výchova na 1. stupni základní školy a efektivní metody její realizace (na základě výzkumu).
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Vaníková, Johana; Slavíková Marie, Doc. PaedDr. CSc.; Kodejška Miloš, Doc. PaedDr. CSc.
    Tato diplomová práce se skládá zteoretické a praktické části. Vteoretické části se věnuje dětskému hlasu, vymezení pojmu hlasová výchova, cílům hlasové výchovy a jejímu zařazení v RVP ZV. Dále pak analýze učebnic a metodickým příručkám kučebnicím, rozvoji základních pěveckých dovedností a návyků a také progresivním prvkům v hlasové výchově. Výzkumná část popisuje výsledky ze tří výzkumných šetření, které byly získány metodou pozorování a metodou dotazníku. Poslední kapitola prezentuje modelovou hodinu hudební výchovy, vníž převážnou část tvoří hlasová výchova.