Bachelor´s works (KVK)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 261 results
  • Item
    Série velkoplošných maleb vybraných mytologických legend
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Lohrová, Petra; Smutný Dalibor, Prof. akad. mal.; Potůčková Naděžda, Mgr.
    Práce je složena ze 3 částí - teoretické, praktické a didaktické. V teoretické části rozepisuji vybrané mytologické legendy. První legenda je ze severské mytologie, druhá legenda je z keltské mytologie a třetí legenda je z řecké mytologie. V praktické části rozebírám proces všech tří maleb od prvních návrhů po dokončenou malbu na formát 120 x 90 cm a v didaktické části píši o přesahu tohoto tématu ve výuce, kam jsem zahrnula i jeden výtvarný úkol.
  • Item
    Tělo v abstrakci
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Denková, Adéla; Mašek Jan, PhDr. Ph.D.; Potůčková Naděžda, Mgr.
    Autorka vytvoří cyklus fotografií vycházející z fotografií portrétu a fotografického aktu. Vlastní tělo bude stylizovat vybranou UV barevnou technologií tak, že dominantním výrazovým prostředkem stylizace figury bude barevnost a barevné kompozice v duchu vybraných uměleckých směrů 20. století apod. Cyklus bude doplněn popisem inspirace autora a fotografovaných scén, rozvedeny budou možnosti jejich autorské stylizace. Realizace cyklu bude provedena formou digitální fotografie s fotografiemi o velikosti minimálně 60 x 40 cm a výsledný cyklus bude pak zahrnovat min. 10 fotografií. Teoretická část bakalářské práce bude věnována vztahu zvolených uměleckých směrů 20. století umění a fotografie, v pedagogické části se zaměří tvůrčí aspekty a možnosti využití konceptu barevnosti ve spojení s lidským tělem a navrhne jeden vzdělávací projekt pro vybraný stupeň školního vzdělávání.
  • Item
    Velkoformátová kresba - Sedm smrtelných hříchů
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kleinová, Štěpánka; Poláček Stanislav, MgA. Mgr.; Kirschenmann-Tenter Johannes, Prof. Dr.
    Sedm figurálních kreseb/maleb na formát B2 na téma sedmi smrtelných hříchů, aktualizováno na dnešní společnost a problémy mladé generace související s konkrétními hříchy.
  • Item
    Korzet z recyklovatelného materiálu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Tušlová, Tereza; Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.; Kirschenmann-Tenter Johannes, Prof. Dr.
    Bakalářská práce se zabývá propojením světa módy a umění s důrazem na netradiční materiály. Práce se zaměřuje na korzet jako jeden z příkladů bizarních módních trendů a jeho vývoj v průběhu historie. Dále zkoumá propojení módy a umění, včetně využití netradičních materiálů v umělecké tvorbě. Práce ukazuje, že i z netradičních materiálů, jako jsou plastové lahve, je možné vytvářet originální a esteticky hodnotná díla a že lze tyto materiály dále využívat také v pedagogické praxi.
  • Item
    Okem jehly-Výšivka jako způsob výtvarného vyjádření
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Bočanová, Eliška; Havlíček Jakub, Mgr.; Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.
    Tato bakalářská práce zkoumá výšivku jako prostředek výtvarného vyjádření a její potenciál v rámci výtvarné výchovy na základních školách. Skrze historický přehled vývoje výšivky v umění 20. a 21. století, autorské experimenty s výšivkou na různých materiálech a aplikaci výsledků ve výuce je cílem práce ukázat, že i prosté objekty a scény mohou být přetvořeny v něco mimořádného a inspirativního. Na základě teoretických poznatků, autorských experimentů a pedagogických aplikací práce nabízí pohled na výšivku jako na prostředek pro rozvíjení kreativity a pozornosti k jemnostem a rozmanitostem v každodenním životě.
  • Item
    Dračí Doupě
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Florianová, Pavla; Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.; Gebauer Kurt, Prof. akad. sochař dr. h. c.
    Tato bakalářská práce zkoumá propojení světa fantasy her, zejména Dungeons and Dragons (D&D), s edukačními cíli. Analyzuje historii D&D, jeho herní pravidla a filozofické aspekty. Dále se zaměřuje na didaktické možnosti využití D&D ve vzdělávání, zahrnující rozvoj dovedností a sociální interakce. Praktická část popisuje tvorbu objektu. Objekt zahrnuje kmen stromu, sololitové domky, barevná sklíčka, elektrické obvody s led světly, tři deníky postav, čtyři obyčejné tužky HB, jednu sadu kostek a spínač s ovládáním jednotlivých okruhů. Byl vytvořen s ohledem na umělecký prvek, barevné asociace a psychologické aspekty. Tato práce přináší konkrétní aplikaci teoretických poznatků do praktického artefaktu, který může sloužit jako efektivní nástroj pro rozvoj dovedností a podporu kreativity ve vzdělávání.
  • Item
    Fenomén smrti ve výtvarném umění
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kopřivová, Tereza; Kovaříková Lenka, Mgr. Ph.D.; Kirschenmann-Tenter Johannes, Prof. Dr.
    Tato kvalifikační práce se zabývá identifikací a interpretací tématu fenoménu smrti ve výtvarném umění středověké Evropy. Časově je práce ohraničena obdobím středověku, přičemž hlavní časově rozpětí se pohybuje mezi 11. a 16. stoletím. V rámci kulturně historického vývoje je zmíněn i vývoj ikonografie v období antiky a ranného středověku. Pozornost se zaměřuje především na identifikaci jednotlivých zobrazení, vývoj námětů a genezi ikonografie. Dále se práce věnuje námětu "Tance smrti". Práce je zaměřená i na seznámení s historickým vývojem a dobovými okolnostmi, které pomáhají reflektovat smýšlení středověkého člověka v rámci tématu smrti v umění.
  • Item
    Emoční stavy v abstraktní malbě
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Cieslarová, Adéla; Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.; Kovaříková Lenka, Mgr. Ph.D.
    Bakalářská práce je rozdělena do tří základních částí. Teoretické, praktické a didaktické části. Teoretická část práce analyzuje a zkoumá, jak umělci v určitých uměleckých směrech vyjadřují a interpretují své emoce ve svých dílech a jaké psychologické mechanismy stojí za prožíváním těchto emocí či jak fungují emoce ve výtvarném umění. Praktická část obsahuje tvorbu série abstraktních obrazů, které reflektují osobní emoční prožitky. Didaktická část práce pak přináší návrh výtvarného projektu pro děti základních škol druhého stupně, nazvaného "Výtvarný deník", který má za cíl pomoci dětem rozpoznat a interpretovat své vlastní emoce prostřednictvím výtvarného vyjádření. Tato práce přináší poznatky o roli emocí ve výtvarném umění.
  • Item
    Autorský oděv a využití oděvního návrhářství v pedagogické praxi
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Bohdálková, Alice; Potůčková Naděžda, Mgr.; Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.
    Bakalářská práce zkoumá moderní uměleckou textilní tvorbu a historický vývoj odívání v teoretické části. Dále se zaměřuje na ekologické aspekty módy a prakticky realizuje tvorbu vlněného kabátu s podmalovanou výšivkou. Práce propojuje teorii s praktickou aplikací a zahrnuje návrh didaktické aktivity pro děti.
  • Item
    Co vidím, když zavřu oči?
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kubátová, Lenka; Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.; Havlíček Jakub, Mgr.
    Má bakalářská práce na téma "Co vidím, když zavřu oči" se dělí na tři části. V teoretické části se věnuji především abstraktnímu umění a zaměřuji se v ní na skutečnosti, které se objevují i v mé následující práci. Vysvětluji zde, jak vznikají obrazce za zavřenýma očima a jak smyslové podněty ovlivňují umění. Praktická část je postavená na samotném zkoumání obrazců a jejich zachycení pomocí kresby a malby. Výsledkem práce je šest velkoformátových maleb. V závěru práce se věnuji didaktické části, kde představuji vlastní úkol pro žáky, obsahující teorii i praxi zabývající se abstraktním uměním.
  • Item
    Radost jako námět i cíl výtvarných činností v mateřské škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Hnízdilová, Kristýna; Plíhalová Monika, Mgr.; Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D.
    V mé bakalářské práci se věnuji vztahu mezi výtvarnou výchovou a radostí u předškolních dětí. V teoretické části práce objasňuji pojmy radost a štěstí v psychologickém i filozofickém pojetí a jejich využití v praxi. Dále se věnuji výtvarné výchově jako prostoru, ve kterém může dítě nalézat radost a jejím projevům a okolnostem, při kterých se objevují. V praktické části práce realizuji výtvarný projekt na téma "Radost" a reflexi výuky prohlubuji kvalitativní Výzkumnou sondou. Hledám projevy radosti ve výtvarné edukaci a situace, v nichž se vyskytují.
  • Item
    Člověk na vrcholu - cyklus reportážních fotografií
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Beníšková, Simona; Mašek Jan, PhDr. Ph.D.; Poláček Stanislav, MgA. Mgr.
    Cílem této bakalářské práce je vytvoření reportážního cyklu fotografií s názvem Člověk na vrcholu, vycházející ze sportovní a krajinářské fotografie, inspirovaný horolezeckými aktivitami a horskou turistikou. Celý cyklus fotografií je řešen technikou digitální fotografie a obsahuje 12 fotografií o velikosti 40 x 60 cm. Teoretická část práce se zaměřuje na reflexi stylizovaného zpodobnění reportážní, dokumentární, krajinářské a sportovní fotografie. V závěru pedagogické části je návrh na využití dané tématiky v edukaci výtvarné výchovy.
  • Item
    Rozvíjení představivosti při výtvarných činnostech v mateřské škole
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Adamová, Evelína; Plíhalová Monika, Mgr.; Havlíček Jakub, Mgr.
    Práce je zaměřena na rozvoj představivost při výtvarných činnostech v mateřské škole. V teoretické části je popsána představivost, charakteristika psychického života dítěte v předškolním věku a možnosti rozvíjení představivosti v mateřské škole. V praktické části je zpracováno 5 výtvarných úkolů s cílem podpořit dětskou imaginaci dle inspiračních východisek popsaných v části teoretické. Reflexe realizované výuky je podpořena kvalitativní výzkumnou sondou.
  • Item
    Sedm smrtelných hříchů - cyklus digitálních fotografií
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Křížová, Martina; Mašek Jan, PhDr. Ph.D.; Poláček Stanislav, MgA. Mgr.
    Bakalářská práce se zabývá tématem Sedmi smrtelných hříchů. Východiskem práce je série sedmi portrétů. První část rozebírá inspiraci, do té spadá popis jednotlivých neřestí a inspirace uměním. Druhá část obsahuje postup práce, čím je zapotřebí fotografický ateliér vybavit, jak portréty nafotit a jak provádět i následnou post-produkci. Zde si uvedeme základní typy úprav a fotomontážní techniky. V poslední části si projdeme interpretaci vytvořených portrétů a využití námětu a techniky ve školním prostředí.
  • Item
    Pozice světla v dějinách výtvarné kultury
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Havlíková, Lenka; Havlíček Jakub, Mgr.; Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.
    V bakalářské práci se věnuji pozici světla v dějinách kultury. Věnuji se světlu v rámci historicko - uměleckých souvislostí. Na konkrétních příkladech popisuji, jak se využití světla jako výtvarného prostředku vyvíjelo. V didaktické části rozebírám možnosti využití světla jako výtvarného prostředku v pedagogickém prostředí.
  • Item
    Možnosti rozvíjení tvořivosti v MŠ
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Chroustová, Karolína; Plíhalová Monika, Mgr.; Šosová Jitka, Mgr. Ph.D.
    Má práce se člení na dvě části. V teoretické část je rozdělena do pěti kapitol. V první kapitole jsem vytyčila základní terminologii, která je důležitá pro pochopení základního pojmu tvořivost a věnuji se jí i v dalších osmi podkapitolách. Druhá kapitola se zaměřuje již na tvoření v hudebním odvětví a další čtyři se věnují výtvarným, pohybovým a dramatickým činnostem spojených s tvořením. Praktická část zahrnuje kvalitativní výzkumnou sondu z mé praxe. Na základě zrealizovaných činností v mateřské škole jsem zformulovala doporučení pro učitele mateřských škol.
  • Item
    Středozemě-cyklus portrétních fotografií inspirovaných fantazy uměním
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Florianová, Michaela; Mašek Jan, PhDr. Ph.D.; Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D.
    Teoretická část se zabývá vysvětlením pojmu fantasy a jejich poddruhů. Poté se už týká popisu fantasy filmů a jejich tvůrců. Didaktická část mé práce pak zahrnuje přípravu výuky lekcí výtvarné výchovy se zaměřením na fotokoláž s fantasy tématikou. Praktická část popisuje tvorbu fantasy fotomontáže.
  • Item
    Interpretace pohledu v současném umění
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Veselá, Kateřina; Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.; Kirschenmann-Tenter Johannes, Prof. Dr.
    Bakalářská práce obsahuje teoretickou část obsahující několik kapitol zabývající se vizuální percepcí, významem pohledu a očí v komunikaci, dále vysvětlením pojmu interpretace a současného umění. Další rozsáhlou kapitolou je zobrazování očí ve vizuální kultuře a jejich význam, dále interpretace pohledu kde jsou nastíněny základní filozofické teorie, které ovlivnili nejen současné umění - feminismus a animismus. Praktická část se zabývá vytvořením uměleckých děl tří plastických maleb tvořených z rámu s pletivem protkaným přízí do tvaru očí. Díla vycházejí z animistické teorie pohledu. Poslední didaktická část práce je zaměřena na výtvarný úkol, který uplatňuje interpretaci, animismus a zobrazování očí.
  • Item
    Pojetí folkloru v 21. století
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Maryška, Jan; Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.; Potůčková Naděžda, Mgr.
    Praktická (hlavní) část se skládá ze čtyř děl, která jsou tvořena odlišnými způsoby za použitím folklorního ornamentu a ornamentu modernizovaného. Mezi tyto způsoby patřila malba na žulu, vyšívání na oděv, tetování na boty a grafické zpracování plakátů. Teoretická (doprovodná) část se věnuje historii folkloru, přibližuje současné umělce, kteří pracují s folklorním ornamentem.
  • Item
    Rozvíjení sociálních dovedností ve výtvarné výchově
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2023) Prošková, Jana; Plíhalová Monika, Mgr.; Havlíček Jakub, Mgr.
    Bakalářská práce se zabývá rozvojem sociálních dovedností ve výtvarné výchově. V teoretické části jsou popsány sociální dovednosti a jejich rozvoj. Dále práce představuje participativní umění a jeho využití do výtvarné výchovy. V praktické části je zrealizováno pět výtvarných úkolů a následná kvalitativní výzkumná sonda. Zjištěná data reflektivních bilancí jsou zmapována na základě stanovených výzkumných otázek. Závěrem práce je zformulováno doporučení pro ostatní pedagogy, jak realizovat výuku výtvarné výchovy zaměřenou na podporu rozvíjení sociálních dovedností.