Bachelor´s works (KVK)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 272 results
  • Item
    Vitráž jako námět výtvarně-edukačních činností pro děti
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-28) Weberová, Tereza; Havlíček Jakub, Mgr.
    Bakalářská práce se zabývá tématem vitráže a její transformací do výtvarně-edukativního prostředí výtvarného oboru. Vlastní práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. První zmiňovaná si klade za cíl čtenáři přiblížit vitráž z výrobně-historického i umělecko-dějinného hlediska. Úmyslem práce je ozřejmit dobové souvislosti a v kontextu představit umělce 20. a 21. století, kteří ve své tvorbě pracují s podstatami vitráže. Praktická část práce se zabývá výtvarně-edukativním přesahem, kdy autorka navrhuje řadu tematických tvůrčích zadání do mimoškolního prostředí pro heterogenní skupinu dětí. Jednotlivá zadání jsou koncipována s vazbou na rámcově vzdělávací systém, zaměřují se na rozvoj tvořivosti dětí a jejich součinnost v rozmanitém kolektivu.
  • Item
    Vytrženo z kontextu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Scherhauferová, Anna; Smutný Dalibor, Prof. akad. mal.
    Bakalářská práce se zabývá výtvarnou transformací průběhu Alzheimerovy choroby. V teoretické části popisuje Alzheimerovu chorobu a její průběh. Dále pak popisuje propojení onemocnění mozku s výtvarným uměním z historického a uměleckého hlediska. V praktické části autorka realizuje výtvarnou transformaci Alzheimerovy choroby a provádí analýzu výsledných děl. V poslední čáasti autorka provádí didaktickou tranformaci zvoleného tématu v podobě výtvarného úkolu.
  • Item
    Umělecká řemesla v základním vzdělávání: Výtvarná výchova jako úvod do řemeslné tvorby
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-25) Kubala, Michal; Havlíček Jakub, Mgr.
    Tato bakalářská práce se zabývá možností seznámit žáky základních škol s uměleckými řemesly při výuce výtvarné výchovy. Motivací k tomuto zkoumání je nejistá pozice technické výchovy v rozvrhu. Přitom uvedení do řemeslné tvorby může žáky vyšších ročníků ovlivnit při volbě střední školy. Mohla by v případě uměleckých řemesel výtvarná výchova částečně zastoupit výchovu technickou? Odpověď tato práce hledá jak na úrovni kurikula, tak ve vztahu mezi uměním a řemeslem, na který je nahlíženo skrze teorii umění. Zároveň navrhuje a zevrubně popisuje učební úlohu, která do výtvarné výchovy přináší tematiku uměleckých řemesel.
  • Item
    Střelba v umění
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-19) Klailová, Helena; Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.
    Tato bakalářská práce se zabývá tématem střelby v umění. Teoretická část popisuje a analyzuje vývoj akční malby a historický vývoj střelby v uměleckém kontextu. Představuje také metody a techniky, jakými vybraní umělci integrovali střelbu do své tvorby. Praktická část je zaměřena na experimenty a techniky malby pomocí střelných zbraní, zkoumá různé přístupy a výsledky těchto uměleckých metod.
  • Item
    Skrytá řeč květin v malířství 15. století
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-27) Daová, Thi Thu Huong; Kovaříková Lenka, Mgr. Ph.D.
    Bakalářská práce se zabývá symbolikou květin ve vlámském a italském malířství 15. století. Díla předních představitelů (Jana van Eycka, Hanse Memlinga, Huga van der Goese, Roberta Campina, Rogiera van der Weydena, Sandra Botticelliho) jsou analyzována a popsána, včetně vysvětlení symboliky květin, které se vážou na výjevy ze života Panny Marie či k Ježíšovým pašijím. V praktické části je pomocí znalostí z teoretické části vytvořen pracovní list pro muzejní a galerjní edukaci, cílený na žáky druhého a třetího stupně. Cílem pracovního listu je u žáků rozvinout vizuální gramotnosti a dovednosti k pochopení obrazů s bohatou symbolikou. Bakalářská práce také obsahuje obrazové přílohy s výčtem květin, jejich umístěním v obraze a symboliku v daném kontextu obrazu.
  • Item
    Odkud jsme
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-29) Vu tien, Thuy Duong; Mašek Jan, PhDr. Ph.D.
    Cílem práce je fotograficky zachytit vietnamskou tržnici, její kulturní přesah a vliv na život vietnamské komunity v Čechách. Umělecký přesah dokumentární fotografie jsem se pokusila zasadit do kontextu vzdělávání výtvarné výchovy. Teoretická část práce pojednává o historii dokumentární fotografie a její proměny v současnosti. Praktická část pojednává o procesu fotografování a postprodukce snímků. Třetí část využívá získané poznatky v didaktickém návrhu výtvarného úkolu, který je následně realizován v praxi.
  • Item
    Kreativní didaktická kniha
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-04-29) Kubíčková, Aneta; Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D.
    Bakalářská práce se věnuje tématu rozvoje výtvarné tvořivosti u starších dětí na 2. stupni základní školy. Cílem práce je aktivní podpora spontánní výtvarné tvorby a kreativity žáků, pěstování jejich potřeb v individuálním výtvarném projevu a svobody, a to prostřednictvím různých pedagogických přístupů a metod. Práce se opírá o teoretické poznatky z psychologie a pedagogiky.Hlavní část práce má praktický charakter a je tvořena autorskou didaktickou knihou, která se snaží podpořit děti a rozvinout v nich kreativního a tvořivého ducha, předejít krizi výtvarného projevu a v neposlední řadě seznámit je s novými prostředky výtvarného vyjádření. Tato práce se snaží ukázat, jak může správné pedagogické vedení a různorodé výtvarné techniky pomoci překonat a popřípadě zcela předejít krizi ve výtvarném projevu a zároveň podpořit celkový rozvoj osobnosti jedince.
  • Item
    Inspirace fotografií - cyklus devíti obrazů (libovolná technika)
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Himmlová, Anežka; Poláček Stanislav, MgA. Mgr.
    Tato bakalářská práce se zabývá především koláží a její tvorbou. V teoretické části definuji fotografii, jež je mou inspirací a techniku koláže. Představuji jejich historii a význam, a také charakterizuji současné umělce. V praktické části se věnuji tvorbě koláže na téma "Moje tělo," popisuji proces tvorby, techniky a inspiraci. Didaktická část zahrnuje výtvarné zadání koláž pro žáky základních škol pod názvem "Já očima druhých," podporující sebepoznání a empatii. Cílem práce je přiblížit svět fotografie a koláže širší veřejnosti a inspirovat k vlastní tvorbě. Práce přispívá k lepšímu porozumění a ocenění těchto uměleckých forem a jejich dalšímu rozvoji.
  • Item
    Deník a jeho význam v životě umělce
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Vášová, Kristýna; Havlíček Jakub, Mgr.
    Bakalářská práce obsahuje dvě hlavní části: teoretickou a praktickou. V teoretické části je nejdříve vymezeno téma deníku z obecného hlediska, včetně jeho charakteristik, možností využití a významu pro autora. Následuje pojetí deníku v kontextu umění a představení vybraných umělců a jejich deníků. Druhá polovina práce je praktickou částí. Ta se nejprve soustředí na autorské deníky a s nimi související zkušenosti. K autorským deníkům se zde váže fotodokumentace a video. Zakončením celé práce je návrh výtvarné úlohy, která se odvíjí od předchozích kapitol. Tématem výtvarné úlohy je "Deník na cestách". V příloze je k nahlédnutí související inspirační list, vytvořený specificky pro danou aktivitu. Na závěr je uvedena reflexe realizované výuky spolu s její fotodokumentací. Tato práce nabízí pohled na význam deníku v umělecké tvorbě a poskytuje praktický příklad jeho využití ve výtvarné výchově.
  • Item
    Animované pohádky stop-motion animační technikou
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-30) Baselidesová, Simona; Mašek Jan, PhDr. Ph.D.
    Bakalářská práce se zaměřuje na techniku stop-motion animace. Pojednává o této technice a představuje její historický vývoj a její zastoupení v zahraničí i v České republice, včetně současné doby. Věnuje pozornost také zapojení této techniky do výuky výtvarné výchovy. Praktickou částí práce jsou dva krátké autorské filmy vytvořené technikou stop-motion.
  • Item
    Výtvarnou výchovou k rozmanitosti
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024-06-29) Tarachaničová, Eva; Uhl Skřivanová Věra, PhDr. Ph.D.
    Bakalářská práce se věnuje tématu rozmanitosti žáků. Cílem práce je popsat specifika rozmanitosti žáků a specifika inkluzivních přístupů na základních školách. Dalším cílem je propojení tématu inkluze a rozmanitosti žáků s výtvarnou výchovou. V práci jsou popsány možnosti, které výtvarná výchova může nabízet v kontextu rozvoje sociálních dovedností zaměřených na rozvoj respektu, empatie a boření stereotypů. Práce se opírá o teoretické poznatky inkluzivní a sociální pedagogiky, rešerše aktuálních situací v základním školství a umění zabývající se sociálními tématy. Součástí práce je také kvalitativní výzkumné šetření realizované na vybraných školách v Rokycanech. Tato práce se snaží ukázat smysl inkluzivní pedagogiky a význam implementace sociální tématiky do výtvarné výchovy.
  • Item
    Tělo v abstrakci
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Denková, Adéla; Mašek Jan, PhDr. Ph.D.; Potůčková Naděžda, Mgr.
    Autorka vytvoří cyklus fotografií vycházející z fotografií portrétu a fotografického aktu. Vlastní tělo bude stylizovat vybranou UV barevnou technologií tak, že dominantním výrazovým prostředkem stylizace figury bude barevnost a barevné kompozice v duchu vybraných uměleckých směrů 20. století apod. Cyklus bude doplněn popisem inspirace autora a fotografovaných scén, rozvedeny budou možnosti jejich autorské stylizace. Realizace cyklu bude provedena formou digitální fotografie s fotografiemi o velikosti minimálně 60 x 40 cm a výsledný cyklus bude pak zahrnovat min. 10 fotografií. Teoretická část bakalářské práce bude věnována vztahu zvolených uměleckých směrů 20. století umění a fotografie, v pedagogické části se zaměří tvůrčí aspekty a možnosti využití konceptu barevnosti ve spojení s lidským tělem a navrhne jeden vzdělávací projekt pro vybraný stupeň školního vzdělávání.
  • Item
    Velkoformátová kresba - Sedm smrtelných hříchů
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kleinová, Štěpánka; Poláček Stanislav, MgA. Mgr.; Kirschenmann-Tenter Johannes, Prof. Dr.
    Sedm figurálních kreseb/maleb na formát B2 na téma sedmi smrtelných hříchů, aktualizováno na dnešní společnost a problémy mladé generace související s konkrétními hříchy.
  • Item
    Série velkoplošných maleb vybraných mytologických legend
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Lohrová, Petra; Smutný Dalibor, Prof. akad. mal.; Potůčková Naděžda, Mgr.
    Práce je složena ze 3 částí - teoretické, praktické a didaktické. V teoretické části rozepisuji vybrané mytologické legendy. První legenda je ze severské mytologie, druhá legenda je z keltské mytologie a třetí legenda je z řecké mytologie. V praktické části rozebírám proces všech tří maleb od prvních návrhů po dokončenou malbu na formát 120 x 90 cm a v didaktické části píši o přesahu tohoto tématu ve výuce, kam jsem zahrnula i jeden výtvarný úkol.
  • Item
    Korzet z recyklovatelného materiálu
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Tušlová, Tereza; Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.; Kirschenmann-Tenter Johannes, Prof. Dr.
    Bakalářská práce se zabývá propojením světa módy a umění s důrazem na netradiční materiály. Práce se zaměřuje na korzet jako jeden z příkladů bizarních módních trendů a jeho vývoj v průběhu historie. Dále zkoumá propojení módy a umění, včetně využití netradičních materiálů v umělecké tvorbě. Práce ukazuje, že i z netradičních materiálů, jako jsou plastové lahve, je možné vytvářet originální a esteticky hodnotná díla a že lze tyto materiály dále využívat také v pedagogické praxi.
  • Item
    Okem jehly-Výšivka jako způsob výtvarného vyjádření
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Bočanová, Eliška; Havlíček Jakub, Mgr.; Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.
    Tato bakalářská práce zkoumá výšivku jako prostředek výtvarného vyjádření a její potenciál v rámci výtvarné výchovy na základních školách. Skrze historický přehled vývoje výšivky v umění 20. a 21. století, autorské experimenty s výšivkou na různých materiálech a aplikaci výsledků ve výuce je cílem práce ukázat, že i prosté objekty a scény mohou být přetvořeny v něco mimořádného a inspirativního. Na základě teoretických poznatků, autorských experimentů a pedagogických aplikací práce nabízí pohled na výšivku jako na prostředek pro rozvíjení kreativity a pozornosti k jemnostem a rozmanitostem v každodenním životě.
  • Item
    Emoční stavy v abstraktní malbě
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Cieslarová, Adéla; Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.; Kovaříková Lenka, Mgr. Ph.D.
    Bakalářská práce je rozdělena do tří základních částí. Teoretické, praktické a didaktické části. Teoretická část práce analyzuje a zkoumá, jak umělci v určitých uměleckých směrech vyjadřují a interpretují své emoce ve svých dílech a jaké psychologické mechanismy stojí za prožíváním těchto emocí či jak fungují emoce ve výtvarném umění. Praktická část obsahuje tvorbu série abstraktních obrazů, které reflektují osobní emoční prožitky. Didaktická část práce pak přináší návrh výtvarného projektu pro děti základních škol druhého stupně, nazvaného "Výtvarný deník", který má za cíl pomoci dětem rozpoznat a interpretovat své vlastní emoce prostřednictvím výtvarného vyjádření. Tato práce přináší poznatky o roli emocí ve výtvarném umění.
  • Item
    Fenomén smrti ve výtvarném umění
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kopřivová, Tereza; Kovaříková Lenka, Mgr. Ph.D.; Kirschenmann-Tenter Johannes, Prof. Dr.
    Tato kvalifikační práce se zabývá identifikací a interpretací tématu fenoménu smrti ve výtvarném umění středověké Evropy. Časově je práce ohraničena obdobím středověku, přičemž hlavní časově rozpětí se pohybuje mezi 11. a 16. stoletím. V rámci kulturně historického vývoje je zmíněn i vývoj ikonografie v období antiky a ranného středověku. Pozornost se zaměřuje především na identifikaci jednotlivých zobrazení, vývoj námětů a genezi ikonografie. Dále se práce věnuje námětu "Tance smrti". Práce je zaměřená i na seznámení s historickým vývojem a dobovými okolnostmi, které pomáhají reflektovat smýšlení středověkého člověka v rámci tématu smrti v umění.
  • Item
    Dračí Doupě
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Florianová, Pavla; Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.; Gebauer Kurt, Prof. akad. sochař dr. h. c.
    Tato bakalářská práce zkoumá propojení světa fantasy her, zejména Dungeons and Dragons (D&D), s edukačními cíli. Analyzuje historii D&D, jeho herní pravidla a filozofické aspekty. Dále se zaměřuje na didaktické možnosti využití D&D ve vzdělávání, zahrnující rozvoj dovedností a sociální interakce. Praktická část popisuje tvorbu objektu. Objekt zahrnuje kmen stromu, sololitové domky, barevná sklíčka, elektrické obvody s led světly, tři deníky postav, čtyři obyčejné tužky HB, jednu sadu kostek a spínač s ovládáním jednotlivých okruhů. Byl vytvořen s ohledem na umělecký prvek, barevné asociace a psychologické aspekty. Tato práce přináší konkrétní aplikaci teoretických poznatků do praktického artefaktu, který může sloužit jako efektivní nástroj pro rozvoj dovedností a podporu kreativity ve vzdělávání.
  • Item
    Co vidím, když zavřu oči?
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2024) Kubátová, Lenka; Zapletal Aleš, MgA. et MgA. Ph.D.; Havlíček Jakub, Mgr.
    Má bakalářská práce na téma "Co vidím, když zavřu oči" se dělí na tři části. V teoretické části se věnuji především abstraktnímu umění a zaměřuji se v ní na skutečnosti, které se objevují i v mé následující práci. Vysvětluji zde, jak vznikají obrazce za zavřenýma očima a jak smyslové podněty ovlivňují umění. Praktická část je postavená na samotném zkoumání obrazců a jejich zachycení pomocí kresby a malby. Výsledkem práce je šest velkoformátových maleb. V závěru práce se věnuji didaktické části, kde představuji vlastní úkol pro žáky, obsahující teorii i praxi zabývající se abstraktním uměním.