Conference papers (KKS)

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Showing 1 - 20 out of 34 results
  • Item
    Jednonápravové podvozky železničních kolejových vozidlech
    (Vydavateĺstvo Technickej univerzity vo Zvolene, 2023) Heller, Petr
    Příspěvek uvádí přehled dvounápravových vozidel s jednonápravovými podvozky. Podrobněji ukazuje příklady jednonápravových podvozků na těchto vozidlech. Dále ukazuje vlastní řešení jednonápravového otočného podvozku, s osou otáčení mimo osu dvojkolí. Podvozek má vnitřní rám, dvojkolí s vnitřními ložisky, primární vypružení šroubovitými pružinami, sekundární vzduchovou pružinou a torzním stabilzárorem. Na závěr je uvedena tabulka s porovnáním některých parametrů podvozků.
  • Item
    Jednonápravový otočný podvozek pro regionální vozidlo
    (VTS pri Žilinskej univerzite v Žilině, 2023) Heller, Petr; null, null
    Příspěvek uvádí přehled dvounápravových vozidel s jednonápravovými podvozky. Podrobněji ukazuje příklady jednonápravových podvozků na těchto vozidlech. Dále ukazuje vlastní řešení jednonápravového otočného podvozku, s osou otáčení mimo osu dvojkolí. Podvozek má vnitřní rám, dvojkolí s vnitřními ložisky, primární vypružení šroubovitými pružinami, sekundární vzduchovou pružinou a torzním stabilzárorem. Na závěr je uvedena tabulka s porovnáním některých parametrů podvozků.
  • Item
    Using Digital Twins in mechatronics and manufacturing
    (IEEE, 2022) Fait, David; Mašek, Václav; Čermák, Roman
  • Item
    A Constructivist Approach in Process of Learning Mechatronics
    (IATED Academy, 2022) Fait, David; Mašek, Václav; Čermák, Roman
  • Item
    Design Study of the Low-Cost Advance Rider Assistance System
    (Springer, 2022) Mašek, Václav; Čermák, Roman
  • Item
    Project based learning for increasing attractivity of technical education at elementary schools and high schools
    (IATED Academy, 2022) Čermák, Roman; Teplý, Radek; Mašek, Václav; Fait, David
    Příspěvek má za cíl referovat o výukovém projektu vytvořeném za účelem zatraktivnění technického vzdělávání a přilákání žáků základních škol ke studiu technických oborů. Příspěvek stručně prezentuje aktuální situaci v technickém vzdělávání v České republice a snahy Západočeské univerzity v Plzni o jeho vyšší atraktivitu. V příspěvku je prezentován jednoroční multioborový studentský projekt, který byl za učelem motivace žáků základních (a středních) škol ke studiu techniky v letech 2017-2022 několikrát úspěšně implemenován. Studentský projekt je zaměřen na návrh a zprovoznění mobilního robota založeného na platformě Arduino s využitím moderních metod ve fázi návrhu, výroby a vlastního zprovoznění. Projekt zahrnuje využití moderního CAD systému SolidWorks pro návrh podvozku robota s důrazem na lehkou konstrukci a sestavení celého robota z přemodelovaných nakupovaných dílů, výrobu podvozku robota pomocí aditivních technologií (3D tisk z materiálu PLA), vytvoření digitálního dvojčete robota a naprogramování základního chování v simulačním prostředí TinkerCAD, přenesení kódu na fyzického robota a realizaci dalších pokročilejších úloh (vyhýbání se překážkám, sledování čáry, průchod bludištěm, apod.). Studentský projekt může být implementován jako celek v rámci jednoročního kurzu (motivační efekt pro žáky základních škol v rámci zájmové činnosti) nebo po jednotlivých částech v cyklicky se opakující výuce např.na středních školách, kde jsou jednotlivým etapám projektu věnovány celé předměty nebo jejich části. Studentský projekt je založen na principu projektového učení, kdy je cílem poskytnout žákům dostatečné informace relevatní pro vyřešení úkolu, ale současně je nezahltit velkým množstvím informací, jejichž aplikovatelnost jim v tu chvíli nebude zcela zřejmá. Tento přístup je v kontrastu s obvyklým výukovým modelem používaným na základních a středních školách v České republice, kdy je student zahrnut obrovským množstvím informaci, které musí zpracovat (memorovat) často bez zdůraznění vzájemných vazeb, aniž by tušil, k čemu je bude moci použít. To je podle názoru autorů jeden z důvodů nízké atraktivity technických oborů, a právě projektově zaměřené učení by mohlo přispět k změně tohoto stavu.
  • Item
    MUPIC: multidisciplinary project in an international context
    (European Society for Engineering Education (SEFI), 2021) Rivière-Lorphèvre, Edouard; Broz Lofiego, Adrián R.; Dehombreux, Pierre; Dvořák, Josef; Equeter, Lucas; Hosnedl, Stanislav; Kolářová, Markéta; Lazaro Lechuga, E.E.; Lindell, Markku; Lindgren, Pia; Němec, Ladislav; Neuvonen, Teppo; Olivier, Brian; Rännäli, Marjatta; Varhelahti, Mervi; Varona Alabern, Mercedes; Verlinden, Olivier; Čepičková, Jana
    MUPIC (Multidisciplinární projekty v mezinárodním kontextu) je mezinárodní projekt, který spojuje studenty z několika univerzit (Západočeská univerzita v Plzni, University of Mons, Florida universitaria a Turku University of Applied Sciences) z různých profesí (strojní inženýrství, projektový management, marketing a průmyslový design). Studenti z partnerských univerzit pracovali na zadání od soukromých firem. Jejich úkolem bylo vylepšit existující produkt podle zadání firmy a požadavků zákazníka. Partnerské univerzity zároveň vytvořili online kurz za účelem podpory práce studentů v mezinárodních projektových týmech. Kurzy obsahuje moduly zaměřené na interkulturní komunikaci, jazykové dovednosti důležité pro efektivní práci v mezinárodním týmu, vodítko pro konstruktéry, projektový management, práci ve virtuálních týmech a online komunikaci. Dalším z vytvořených materiálů je Příručka pro učitele, která má poskytnout důležité informace všem, kteří by chtěli použít online kurz po ukončení projektu MUPIC. Součástí plánu kurzu je prezenční startovací týden (Kickoff week, poté následuje osmi měsíční práce studentů ve virtuálním prostředí, kontrolovaná v třech kontrolních termínech, kdy studentské týmy dostávají zpětnou vazbu od odborníků z univerzit a z praxe. Během závěrečného prezenčního týdne kurzu studenti prezentují celkové výsledky své práce za přítomnosti zadavatelských firem. Kurz, který byl původně plánován ve formě blended learning, musel být kvůli pandemii COVID -19 realizován pouze ve virtuální podobě (2020 a 2021). I přes změnu formy kurzu studenty uspěli a předložili na konci projektu skvělé výsledky.
  • Item
    Practical notes on the evaluation of fatigue life of welded nodes of bus bodyworks
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Kepka, M.; Kepka, M. jr.; Minich, R.; Žlábek, P.; Adámek, Vítězslav; Jonášová,Alena; Plánička, Stanislav; Zajíček, Martin
  • Item
    Biomechanical comparison of five implants used to treat a supracondylar periprosthetic fracture of ostheoporotic femur
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2021) Jansová, M.; Malotín, T.; Křen, J.; Votápek, P.; Lobovský, L.; Hynčík, L.; Adámek, Vítězslav; Jonášová,Alena; Plánička, Stanislav; Zajíček, Martin
  • Item
    Low-cost concept of tool breakage detection system
    (University of West Bohemia, 2021) Kratochvíl, Martin; Čermák, Roman; Pinker, Jiří
  • Item
    Geometric Specification of Complex Spatially-Oriented and Compliant Components II
    (Springer, 2020) Vaněk, Václav; Gorschenek, Martin; Polák, Roman
    Článek navazuje na článek nazvaný „Geometrická specifikace složitě prostorově orientovaných a poddajných komponent I“. Výrobci tvarově složitých a poddajných strojních dílů, zejména v automobilovém průmyslu, se při navrhování TS a přípravě technické dokumentace dostávají do téměř neřešitelných problémů. Tyto problémy vznikají hlavně při popisu geometrických vlastností technických výrobků, aby byla zajištěna jejich bezchybná výroba a kontrola u subdodavatelů. Standardy GPS bohužel nejsou dostatečně flexibilní, aby splňovaly tyto konkrétní požadavky, a z tohoto důvodu výrobci, nebo jejich konsorcia, reagují na tuto situaci definováním vlastních postupů a předpisů, které jim umožňují tyto problémy vyřešit. Negativním důsledkem tohoto stavu však je, že neexistuje obecná shoda a konzistence v popisu mezi jednotlivými vnitřními pravidly firem, což vytváří značné problémy pro subdodavatele, kteří nemohou správně přečíst technickou dokumentaci a správně nastavit výrobu a kontrolní postupy, které mohou mít v některých případech fatální následky. Cílem tohoto příspěvku je tyto nesrovnalosti identifikovat a navrhnout způsoby řešení výše uvedených problémů.
  • Item
    Development of machine monitoring system
    (DAAAM International Vienna, 2020) Polák, Roman; Lašová, Václava; Bernardin, Petr; Janda, Petr; Švagr, Marcel
    Tento příspěvek se zabývá kompletním návrhem a implementací monitorovacího systému pro mobilní zařízení, který byl připraven pro společnost Škoda Machine Tool a.s .. Jedná se o monitorování strojů, které mají pro síťovou komunikaci OPC UA Server. Tento komunikační protokol se používá k přenosu dat ze zařízení na server. Přenos dat probíhá v nastaveném intervalu v sekundách. Data jsou uložena v databázi pro další zpracování. Přístup do databáze je možný prostřednictvím mobilní aplikace (zařízení Android nebo iOS) nebo webové aplikace. Webová aplikace má také administrační rozhraní pro nastavení celého systému. Tyto aplikace pro koncové uživatele umožňují sledovat aktuální stav hlavního stroje, sekundární stavy a aktuální zatížení náprav. Je také možné zobrazit statistiky ve vybraném nebo přednastaveném časovém intervalu.
  • Item
    Welded Bracket Assembly
    (DAAAM International, Vienna, 2019) Hlaváč, Jan; Dekastello, Jiří; Círek, Milan
  • Item
    ComplexTrans – global land transportation system: the best way ahead for railways and roads is coherent cooperation, not the competition
    (Travision, 2020) Hofman, Jiří; Čermák, Roman
    Pozemní doprava již nemůže uspokojit své požadavky. Přeplněné dálnice a města, nebezpečné emise, všudypřítomné dopravní nehody, zpoždění, drahé železnice. Hledá se řešení pro převedení velké části osobní a zejména nákladní dopravy na (vysokorychlostní) železnici a úsilí směřuje k elektromobility, sdílení automobilů, 5G-konektivitě, autonomní jízdě, MaaS-koordinaci dopravy nebo Hyperloopu -typová řešení. Všechna tato řešení však mají další problémy a omezení. Řešení se nehledají tam, kde skutečně existují - ve vzájemném přizpůsobování silničních a železničních vozidel a jejich hluboké spolupráci. Projekt ComplexTrans ukazuje, že pouhé přizpůsobení rozměrů a funkcí silničních a kolejových vozidel může eliminovat (nebo alespoň podstatně snížit) všechny problémy stávající pozemní dopravy. Hlavními rysy systému ComplexTrans jsou dostatečná parkovací místa, snížená hustota provozu uvnitř i vně města, elektromobily s neomezeným dojezdem a levnější než standardní vozy, levnější a cenově dostupné dobíjení baterií, autonomní jízda, samofinancování železniční dopravy doprava, přeprava meziměstské nákladní dopravy na železnici, výměna části kontinentální letecké dopravy a mnoho dalších.
  • Item
    Complex Risk Analyses of the Cable winder
    (International Business Information Management Association, 2018) Dvořák, Josef; Teplý, Radek
    The paper deals with risk analyses of cable winder including a whole life cycle of such technical products being analysed. The comprehensive results of that analyses are published and graphically expressed. From perspective of EDSM (Engineering Design Science and Methodology), risk analyses is to be considered as prediction of X perspective.
  • Item
    Substituting a conventional ram frame with a variants of sandwich structure
    (Czech Society for Mechanics, 2019) null, null; Tančin, Milan
  • Item
    A comparative analysis of four implants used to treat a supracondylar periprosthetic fracture of ostheoporotic femur
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Jansová, M.; Malotín, T.; Křen, J.; Votápek, P.; Lobovský, L.; Hynčík, L.; Adámek, Vítězslav; Jonášová, Alena; Plánička, Stanislav; Zajíček, Martin
  • Item
    Působení autosedaček na fyziologii lidského těla
    (Západočeská univerzita v Plzni, 2019) Wurmová, Petra; Čermák, Roman
OPEN License Selector